Irritabel tarm syndrom hos barn eller lignende?

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Min gutt på 2,5 sliter MYE med magen, hard avføring. Vært på mange ulike dietter, tatt alt mulig av prøver osv.
Vi ser helt klart veldig stor forskjell på gode og dårlige perioder, men magesmerter, luft og forstoppelse går igjen konstant. Han har utviklet spisevegring også og er avhengig av faste rutiner hver dag.

Andre som har erfaringer? Eg mistenker irritabel tarm (syndrom), det samme gjør ernæringsfysiolog, men eg håper det er noe han vokser fra seg. I de verste periodene styrer hans problemer hele livet vårt, mens andre perioder merkes de nesten ikke. Føler meg hjeleløs når han har det vondt og hysterisk når han er bedre..

Jeg har IBS, Jr. hadde kolikk i 9 mnd, melkeallergi (som er på vei bort) og generelt veldig følsom fordøyelse.
Legen vår har mistanke om at han kan ha IBS (eller noe som likner), selv om problemet vårt er mer veksling mellom løs/hard mage og ikke så hyppig som hos dere - men da Jr. var i den alderen hadde han VELDIG mye løs mage, og barnehagen ble heldigvis fort klar over at det IKKE betydde at han hadde omgangssyke eller annen smittsom sykdom, men rett og slett var slik magen hans reagerte på "et eller annet".

Forstoppelse har jeg få råd mot - jeg har selv IBS-typen som gir løs mage, ikke hard, og jeg må UNNGÅ fiber for ikke å bli dårlig.
Samt grønnsaker av erte-, kål-, og bønnefamilien, gulrot, brokkoli osv. :/

Mot luftsmerter kan jeg anbefale fennikelte, jeg drikker det selv, og Jr. tar noen slurker som "medusin" når det trengs. Det fungerer på samme måte som Minifom, mer eller mindre - løser opp store luftbobler slik at de ikke presser sånn på tarmene og beveger seg lettere.

Så lenge de er barn er det nok vanskelig å behandle, fordi det er så mange medisiner som ikke er tilstrekkelig testet ut på dem, men som voksen kan jeg stort sett holde ting i sjakk med kosthold og medisiner. :)

Kan bare ønske dere masse lykke til med utredningen, og krysse fingrene for at dere finner et opplegg som fungerer for gutten deres - og at han vokser det av seg!

Tusen takk for svar, det er absolutt veldig hjelpsomt :-) Stakkars gutten din, løs avføringen er heller ikke noe særlig :(

Eg tror at viss vi hadde fått legene over på vår side og de så det samme som oss, i stedet for papirer og prøveresultat så tror eg vi kunne fått til ett godt opplegg rundt han, men på Barneklinikken i Bergen virker ikke det lett dessverre.

Masse lykke til til din gutt også, og til deg :) Den sykdommen virker ikke lett å leve, spesielt med løs mage synes eg. Eg synes Sander blir bedre med fiber og verre med syrnet melk. Eg skal prøve teen :) Og se på de grønnsakene, tusen takk for svar!

Har lest litt mer, det ligger flere interessante artikler på nett, de fleste er på engelsk og ofte oversatt til (veldig dårlig) norsk via Google translate eller noe tilsvarende. :p

Uansett: Begge typer IBS ser ut til å ha godt av "oppløselige" fibre, som bl.a. psylliumfrø (ukjent for meg), og på listen over andre provoserende matvarer (spesielt i forhold til luftsmerter) finner man også brokkoli, eple, rosiner og banan - veldig vanlig mat i de fleste småbarnsfamilier, selvfølgelig. :/
Tenkte det kunne være greit å nevne, i hvert fall.

Her startet det når jenta var rundt 10 uker med hard mage, hu er nå 5,5 og vi sliter fortsatt.

Hun har hatt lange perioder med oppblåst og treg mage, men vekslet mellom hard og løs avføring. Ikke hjalp det når hun var rundt året og begynte å reagere på melk, hun begynte med melk i kosten igjen for ca 2 år siden og vi har da hatt mye problemer med magen igjen.
 I følge legen så skulle vi bare avente det og se (som jeg har fått beskjed om av alle leger siden hu var 10 uker).

Har redusert melken men sliter fortsatt mye med magen, og er ganske rådvill i forhold til hva jeg skal gjøre selv.

Så er det jo så utrolig vondt å se på hu når hu hyler av smerter, det kan være 10 dager siden hu var skikkelig på do...

Minerva skrev:
Har lest litt mer, det ligger flere interessante artikler på nett, de fleste er på engelsk og ofte oversatt til (veldig dårlig) norsk via Google translate eller noe tilsvarende. :p

Uansett: Begge typer IBS ser ut til å ha godt av "oppløselige" fibre, som bl.a. psylliumfrø (ukjent for meg), og på listen over andre provoserende matvarer (spesielt i forhold til luftsmerter) finner man også brokkoli, eple, rosiner og banan - veldig vanlig mat i de fleste småbarnsfamilier, selvfølgelig. :/
Tenkte det kunne være greit å nevne, i hvert fall.

Det har eg og lagt merke til, veldig mye engelsk..
Okei, så forsiktig med fiber og bare rett type, kanskje det hjelper :) Takk! Ja dette er mat som S ofte får, eple og banan begrenser eg fordi det også kan gi hard mage, men rosiner får han mye av for å løse opp magen. Gjelder det også svisker tror du?

Knerthen skrev:
Her startet det når jenta var rundt 10 uker med hard mage, hu er nå 5,5 og vi sliter fortsatt.

Hun har hatt lange perioder med oppblåst og treg mage, men vekslet mellom hard og løs avføring. Ikke hjalp det når hun var rundt året og begynte å reagere på melk, hun begynte med melk i kosten igjen for ca 2 år siden og vi har da hatt mye problemer med magen igjen.
 I følge legen så skulle vi bare avente det og se (som jeg har fått beskjed om av alle leger siden hu var 10 uker).

Har redusert melken men sliter fortsatt mye med magen, og er ganske rådvill i forhold til hva jeg skal gjøre selv.

Så er det jo så utrolig vondt å se på hu når hu hyler av smerter, det kan være 10 dager siden hu var skikkelig på do...

Huff å nei! Det er mitt verste mareritt at vi ikke kommer noen vei og problemene er der enno selv når de blir store :( Fælt at ikke legene gjør noe mer, har dere prøvd med mye fiber i kosten og lite fiber? Ulike dietter osv?
Hjelper det å kuttet ut melken? Vi har kuttet ut melk og tilvendt to ganger uten bedring, men eg tror likevel melken har noe å si, men at det spiler en stor rolle når han får melk, hvordan den er behandlet og hva han får til og mengde.

Det er helt grusomt å se barna våre ha det vondt og vi kan ikke hjelpe. Her holder vi på med dotrening og det går egentlig veldig bra, me eg er redd han vil slite med det viss ikke magen bedrer seg, for då tenker han do = vondt, han griner ofte når han bæsjer på do =/ Men det er lettere å få det ut på do enn i bleien så vi må bare..

Back
Topp