Irettesette andres unger?

Pijah

Forumet er livet
Hva mener dere om det?

Jeg er veldig for at mine barn skal tåle og respektere å bli irettesatt av andre voksne, spesielt om vi er i vedkommende voksnes hjem. På samme måten forventer jeg at jeg skal kunne snakke til f.eks. mine venninners barn om jeg mener de gjør noe som jeg ikke aksepterer som oppførsel i mitt hus.
Jeg syns det er en uting å få til svar at "du er ikke mamman min, så du bestemmer ikke over meg", om jeg snakker til andres barn (hjemme hos meg da, selvsagt. I offentlig rom får foreldrene snakke til sine egne, om det ikke går laaaaangt utenfor normal folkeskikk og foreldrene ikke kommenterer det).

[:)]Har alltid praktisert "Mitt hus - mine regler" med ungene ,både egne unger og andres unger. Det som er lov er lov ,det som ikke er lov er IKKE lov - å da driter jeg i at de har lov hjemme. Er de hos meg er det mine regler som gjelder.
Har aldri hatt problemer med foreldrene til andre unger med dette. Noen unger protesterer jo,fordi hjemme er det lov. Men det går seg til det også.(Jeg firer ikke! Ungene får beskjed om å oppføre seg,eller dra hjem.)

ORIGINAL: Hønni Bønni

[:)]Har alltid praktisert "Mitt hus - mine regler" med ungene ,både egne unger og andres unger. Det som er lov er lov ,det som ikke er lov er IKKE lov - å da driter jeg i at de har lov hjemme. Er de hos meg er det mine regler som gjelder.
Har aldri hatt problemer med foreldrene til andre unger med dette. Noen unger protesterer jo,fordi hjemme er det lov. Men det går seg til det også.(Jeg firer ikke! Ungene får beskjed om å oppføre seg,eller dra hjem.)

jeg er vokst opp med de reglene og jeg har tatt de med vidre.
mitt hjem, mine regler....[:)]

Det kommer HELT ann på situasjonen..
Jeg hadde aldri sagt noe til unger jeg ikke kjente godt..
Er jeg på besøk til nieser f.eks så sier jeg noe om de ikke oppfører seg, men det er fordi jeg kjenner de GODT..
Hvordan jeg en gang i fremtiden vil reagere om noen sier noe til min unge vet jeg ikke.
Ikke så mye galt en på snart 4 mnd kan gjøre [;)]

Merker jeg blir KRAFTIG irritert om andre snakker til mine barn om jeg er der sammen med de. Men selvfølgelig, er ikke jeg der, og de gjør noe galt, så for all del, si fra.
Mener det er foreldrenes oppgave å si fra til egne barn som er hjemme hos oss å om de gjør noe. Men er jeg barnpi, så sier jeg ifra om det er noe.
Men synes det er helt OK att Tanten til unga sier i fra om de gjør noe galt, for hun gjør det på en fin måte, og er der så masse for barna...

En ting er jo å si ifra om noe på en helt rolig alminnelig måte noe annet er å kjefte.
Jeg syns akkurat det der er veldig vanskelig og har aldri klart å irettesette f.eks venninnene mine sine barn.. Blir noe annet med tantebarna mine liksom.

Og jeg tror ikke jeg hadde likt om noen av mine venninner snakket til mitt barn, det er min oppgave og om vi er ett sted og hun gjør noe de som bor der ikke liker, så får de heller si det til meg..
Men jeg må også si meg enig i at "du er ikke mamman min" er en uting at barna sier.. Så nei det er vanskelig[8D]

Jeg passer veldig på at når vi er hos andre så setter de regler for min gutt, at de skal si at dette
er ikke lov osv.. når han ikke får lov, jeg mener det er viktig at han lærer seg å respektere hva han får gjøre hos andre, hjemme har han ganske frie tøyler fordi jeg har ikke stort med ting enda.. så blir stor forkjell når vi er hos andre mer ting, å nye ting for han å utforske.. sier alltid det til de vi er hos at de bare må snakke til han.. ![:)] synes det funker veldig bra for vår del..

Dersom mine unger gjør noe galt er jeg bare glad dersom det er en voksen som kan irettesette dem. Samme hvem det er. Men de voksne skal gjøre det på en skikkelig måte og ikke stå å skjelle dem ut.

jeg irettesetter andre sine unger når jeg finner det nødvendig og bryr meg fint lite om foreldrene ikke liker det.

vel når jeg har med jenta mi noe sted eller har besøk her hjemme tar jeg meg av å ''irettesette'' henne.
har ingen interesse av at andre gjør det når jeg er der.
om jeg ikke er der så får det være en annen sak.

ORIGINAL: dahliasmamma

ORIGINAL: Hønni Bønni

jeg er vokst opp med de reglene og jeg har tatt de med vidre.
mitt hjem, mine regler....[:)]

samme her[:)]

Samtidig blir jeg litt oppgitt over foreldre som fraskriver seg alt ansvar for egne barn når de er på besøk! Vanlig folkeskikk bør jo gjelde, spesielt når man er i andres hjem. Og å forvente at den man er på besøk hos skal sette alle grensene og korrigere hele tiden er ikke noe jeg er vant til og jeg synes ikke det er så koselig å få slike på besøk[8|][&o]

Syntes det er helt greit, så lenge det er grunnlag for irettesettelsen ja.
Hadde ikke reagert om noen hadde tatt tak i Sofie om hun gjorde noe galt eller sa noe stygt, og jeg ikke var der.

Noen ganger kan det jo oppstå konflikt mellom reglene hos foreldre og de man er på besøk hos, eller noe sånt, og det kan jo være ekkelt i forhold til de andre foreldrene, men jeg syntes man skal respektere hverandre sine regler også.

Og det kan jo være litt rart når f.eks man har en familie på besøk og man syntes barna gjør noe man definitivt ikke vil oppmuntre sine egne barn til å gjøre, men foreldrene til barna reagerer ikke. Hva gjør man da? Det undergraver jo foreldrene litt at man irettesetter barna foran foreldrene, men skal man ikke si noe? Vanskelig situasjon.

ORIGINAL: toneany

Syntes det er helt greit, så lenge det er grunnlag for irettesettelsen ja.
Hadde ikke reagert om noen hadde tatt tak i Sofie om hun gjorde noe galt eller sa noe stygt, og jeg ikke var der.

Noen ganger kan det jo oppstå konflikt mellom reglene hos foreldre og de man er på besøk hos, eller noe sånt, og det kan jo være ekkelt i forhold til de andre foreldrene, men jeg syntes man skal respektere hverandre sine regler også.

Og det kan jo være litt rart når f.eks man har en familie på besøk og man syntes barna gjør noe man definitivt ikke vil oppmuntre sine egne barn til å gjøre, men foreldrene til barna reagerer ikke. Hva gjør man da? Det undergraver jo foreldrene litt at man irettesetter barna foran foreldrene, men skal man ikke si noe? Vanskelig situasjon.

Men om man har besøk, så er det vel ikke å undergrave foreldrenes autoritet om du viser at du har andre regler enn hjemme? Om du ER på besøk derimot, så er det gjerne litt annerledes å evt si noe selv om du ikke nødvendigvis applauderer oppførselen...

Jeg syns også at man må respektere andres regler i andres hjem, og jeg er som sagt veldig opptatt av mine barn skal følge andres regler i deres hjem.
Jeg tåler også fint at andre snakker til mine barn om jeg er der, jeg setter faktisk pris på det, slik at ungene skjønner at det ikke er bare mamma og pappa som er strenge og har regler. [;)]

Men jeg er jo enig i at man må ta det på en pen måte da, om noen kjefter og smeller og skriker til de, så blir jeg irritert og.
Og tantebarna mine ser jeg som en "selvfølge" at jeg kan snakke til, er nok litt mer forsiktig med venninnene mine sine unger ja, selv om jeg snakker til de også..

Som regel når vi er sammen med noen så er det jo folk vi kjenner godt og jeg har ikke problem med at andre irettesetter barnet mitt på en normal måte. Uansett om jeg er der, spørs jo hvem som er i situasjonen. 

eg har ikkje problemer med å irettesette andres unger i mitt hus, for her gjelder våre regler, og ikkje dei reglene dei gjerne har hjemme. Har heller ikkje problemer med at andre voksne irettesetter mine små, enten eg er der eller ikkje. Unger har godt av å lære seg at man respekterer det voksne sier, samme hvem voksen som sier det.

(i min jobb på SFO ser eg nok av eksempler på at ikkje alle barn respekterer det dei voksne sier, og har hørt mange ganger at "mamma sier at eg kan sånn og sånn")

Back
Topp