Involvering av far, jordmor/lege

EllaT

Bli kjent med forumet
Er gravid for første gang, 4+1 på vei:)
Jeg vet min kjæreste vil være inkludert i prossesen, men når er det hyggelig at han er med?
Jeg har første kontroll hos legen når jeg er 10 + 2, det er vel bare blodprøver og urin da eller? Ser for meg at det ikke er noe for han å bruke tid på eller hva mener dere?

Og anbefaler dere kontroller hos jordmor, lege eller begge deler?
Min lege kommer til å legge ekstra kontroller inn fordi hun liker det sånn, og jeg har et godt forhold til hun.

Sist svangerskap var jeg på kontroller hos legen og på sykehuset(grunnet tvillingsvangerskap), og da var far bare med på kontrollene på sykehuset. Hos legen var det bare urinprøve, måling og veiing, og det syns ikke han var så morsomt. Mens på sykehuset var det ultralyd, så da fikk vi jo se de små og det ville han gjerne være med på

Jeg ville gått både til jordmor og lege. Legen har mest fokus på din helse og jormor har mest fokus på baby. Jeg hadde kun med far på ordinær ultralyd. Ja også var han med på fødselsforbredende kurs da :-)

Jeg synes timene hos jordmor var veldig bra- de har gjerne litt bedre tid og har spisskompetanse på faget. Måtte til legen litt i tillegg uansett, jeg syns det var en fin blanding i alle fall.
Jeg hadde ikke med barnefaren før de siste to ordinære kontrollere. Vi følte det var greit at han også fikk vite litt mer spesielt rundt fødsel på tampen. Også var han selvfølgelig med på UL, overtidskontroll og fødsel.
Det finnes ingen fasit på noe av dette, alle er forskjellige og har ulike behov. Du og dere må gjøre det som føles riktig for akkurat dere ☺
Lykke til, og gratulerer så mye med svangerskapet

Jeg anbefaler første kontroll hos lege og deretter jordmor resten, så lenge helsa er bra underveis. Mannen har vært med på alle kontroller med begge våre

Jeg skal ha med meg mannen på første time hos legen pga utfylling av helsekort også skal jeg be om jordmor timene på kk da jordmor her jeg bor ikke prioriterer de som er 4 gangs gravide :-/

Jeg skal til første kontroll til lege når jeg er 10+2 og da drar jeg alene. Ønsker å gå til Jordmor de andre kontrollene, og ønsker at sambo kan være med på så mange han vil. Kan være vanskelig i forhold til jobb, men håper det lar seg gjøre noen ganger.
UL og en eventuell tidlig UL blir han selvfølgelig med på.

Om det er første barn, så kan han godt være med på første kontroll også. Om han ønsker å være involvert så ta han med!:) min var med på i alle fall en kontroll hos lege og en hos jordmor med første. Det var veldig greit!

Sambo var med til lege og jordmor første gang sist, men han følte ikke han fikk så mye ut av det. Så regner med han kun blir med på ultralyd(er) og fødsel denne gang :)

Jeg har ikke behov for å ha ham med, men om han vil skal han selvfølgelig få lov, det må jo være opp til ham tenker jeg.

Sist var han med på ul og fødselsforberedende samtale hos jordmor, og tror egentlig han hadde kjedet seg på resten. Holdt med et referat fra meg på kvelden:)
Blir nok det samme denne gangen

Back
Topp