Invitert på rakfisk i morgen

Juma 2019

Andre møte med forumet
Vil gjerne holde graviditeten hemmelig en stund til! Men i morgen er vi invitert til Rakfisk! What to do??!
Syntes det er så rart at man kan spise sushi, men ikke rakfisk?! Er jo rå fisk begge deler.
Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre.. late som jeg spiser..?! ( spytte det ut i servietter)
Hva hadde du gjort? Noen gode ideer? På forhånd takk

vet de at du liker rakfisk?
hmm, det er litt vanskelig. kanskje du kan ta med deg en rett? pastasalat eller noe?

Du sier bare at du ikke liker rakfisk og spiser det andre. Ikke verre enn det

Har du først hatt det i munnen og tygget på det tror jeg det hjelper fint lite å spytte det ut igjen, da vil jo de eventuelle bakteriene allerede ha funnet veien inn. Det er vel også stor forskjell på hvordan sushi og rakfisk behandles, med tanke på at rakfisk skal ligge i ukesvis og fermenteres, mens sushi spises helt fersk.

Sushi spises ferskt og all fisk i Norge blir fryst. Det er grunnen til at vi kan spise sushi i norge, men ikke anbefales å spise det i utlandet.

Rakfisk blir vel aldri fryst om jeg ikke tar helt feil? Og har derfor mulighet for de bakteriene.

Jeg ville anbefalt deg å enten late som at du ikke liker det, eller få "influensa" :P

M
Har du først hatt det i munnen og tygget på det tror jeg det hjelper fint lite å spytte det ut igjen, da vil jo de eventuelle bakteriene allerede ha funnet veien inn. Det er vel også stor forskjell på hvordan sushi og rakfisk behandles, med tanke på at rakfisk skal ligge i ukesvis og fermenteres, mens sushi spises helt fersk.

Ok, da bør jeg holde det langt unna munnen,, for prøve å legge over noe på mannen min sitt tallerken

vet de at du liker rakfisk?
hmm, det er litt vanskelig. kanskje du kan ta med deg en rett? pastasalat eller noe?
Nei, var så dum å si at jeg aldri har smakt det og det hørtes spennende ut.. Dette var før jeg fant ut at det ikke var bra for gravide!!

Nei, var så dum å si at jeg aldri har smakt det og det hørtes spennende ut.. Dette var før jeg fant ut at det ikke var bra for gravide!!

Svigers spiser rakfisk en gang iløpet av julen, har smakt på det, men kommer ikke til å gjøre det igjen :yuck:
For to år siden, da jeg var gravid med mini, var det så vidt jeg klarte å sitte med bordet når de spiste det pga lukten (jeg spiste pizza:)). Så om du er sensitiv for lukter, er det ikke det smarteste middagsbesøket. *gruer meg til rakfisken kommer på bordet i jula*

Nei, eneste jeg sa til dem var at jeg aldri har smakt rakfisk
Samme som Kristin sa :happy: Der har du unnskyldningen din, det er mange som ikke liker rakfisk(meg selv inkludert) :p Og da er det bare å håpe at de har annet å tilby, eventuelt snike med seg noe nødmat for å slippe å gå sulten.

Rakfisk er jo potensielt dødelig, så akkurat det er ikke så rart. Botulisme er en reell fare når man spiser rakfisk, det skal bare en bitteliten feil til under produksjon.

Kjedelig situasjon uansett da... Jeg hadde nok plutselig blitt syk og blitt hjemme. Men så er jeg veldig glad i rakfisk også(den svigerfar lager, den lukter ikke heller! Men den vi får kjøpt på butikk her til jul er forferderlig, kan ikke ha den i kjøleskapet engang..!!).

Back
Topp