Invitert på middag

Kamillete

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
It's gonna be May 2019
Septemberlykke 2021
Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei når du skal på middagen, men tenker nok at det kan være greit og informere slik at du kanskje heller kan få en biff som er helt gjennomstekt. Om det er elg eller annet kjøtt, spiller det ingen rolle så lenge det er gjennomstekt, slik som jeg forsto den siden.
 
Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei når du skal på middagen, men tenker nok at det kan være greit og informere slik at du kanskje heller kan få en biff som er helt gjennomstekt. Om det er elg eller annet kjøtt, spiller det ingen rolle så lenge det er gjennomstekt, slik som jeg forsto den siden.


Ok, vi er i uke 12 og de vi skal til vet om at jeg er gravid, men vet ikke helt om de tenker på at det er litt begrenset hva jeg kan spise :happy: Får bare spørre om de kan steke en liten kjøttbit litt i stekepanna før vi spiser:bag:
 
Ville bedt de sørge for at kjøttet er godt nok gjennomstekt.

Da gjør jeg det:happy: Ble bare usikker på om viltkjøtt var fyy, men forstår det sånn at det er ok så lenge det er godt stekt.
 
Da gjør jeg det:happy: Ble bare usikker på om viltkjøtt var fyy, men forstår det sånn at det er ok så lenge det er godt stekt.
Bare å følge samme regler som med vanlig kjøtt. Eneste er vel hvis det er selvskutt og kjøtt fra området rundet eller noe... :happy:
 
Bare å følge samme regler som med vanlig kjøtt. Eneste er vel hvis det er selvskutt og kjøtt fra området rundet eller noe... :happy:

Ja, det er nok selvskutt, så skal vel ikke spise rundt der skuddet traff på grunn av bly. Men er jo vanskelig å vite når man får det servert. Syns dette er så vanskelig jeg. Vil ikke spise noe som kan skade baby :oops:
 
Ja, det er nok selvskutt, så skal vel ikke spise rundt der skuddet traff på grunn av bly. Men er jo vanskelig å vite når man får det servert. Syns dette er så vanskelig jeg. Vil ikke spise noe som kan skade baby :oops:
Siden de vet at du er gravid, så ville jeg bare spurt de jeg :happy: De skjønner helt sikkert greia hvis du spør.
 
Jeg er skeptisk til selvskutt vilt. Har en pappa som jakter, men det vel ofte organisert i jaktlag som deler kjøttet seg i mellom. Så da får han av og til kjøtt som andre har skutt. Hadde nok stolt på min pappa når han sier hvor skuddet traff og det er han som hadde stått for parteringen, men når andre har gjort det blir jeg skeptisk.
 
Men er det lov å jakte med bly lenger? Hvis ikke så er det jo null stress :happy: (må bare presisere at jeg ikke aaaner, bare føler at jeg har hørt noe rundt det)
 
Men er det lov å jakte med bly lenger? Hvis ikke så er det jo null stress :happy: (må bare presisere at jeg ikke aaaner, bare føler at jeg har hørt noe rundt det)
Det er vell ikke anbefalt, men tror det er lov.
 
Det er nok mange som ikke er klar over alt man ikke får spise som gravid, så jeg tror nok neppe de tar det ille opp dersom du nevner for de hve du kan og ikke kan spise. Spesielt hvis de ikke har barn selv eller det er lenge siden de har fått barn. Retningslinjene har endret seg bare de siste årene, mener jeg på, så det kan nok være en idé å nevne dette. Dersom du opplever at de kanskje ikke tar bekymringene dine på alvor har du 2 alternativer sånn sett; A: si du ikke kan komme likevel, B: kjøp med deg en egen biff og be om å få steke den når du er der. Tror nok derimot at de aller fleste tar bekymringene til en gravid kvinne på alvor. Spesielt hvis du er litt hormonell og tar til tårene av den minste ting. :)
 
Jeg ville bedt om å få kantstykkene. De er som regel best stekt. Evnt steke de ekstra.

Min tante serverte en temmelig blodig stek i en familiemiddag hvor vi var to gravide, jeg og hennes egen svigerdatter. Hun kunne ikke forstå hvorfor det var noe problem. Hadde ikke slått henne engang at det kunne være noe vi ikke kunne kose oss med. Heldigvis slapp vi å si noe. Moren min ordnet opp ;)
Så nei, alle er ikke klar over hva gravide kan og ikke kan spise.
 
Prat med dem så løser det seg nok enkelt og de vil nok forstå. Bedre enn og bekymre seg og ikke spise maten de servere. Fortell dem at du gleder deg masse til og komme, men at det er retnings linjer til hva gravide kan og ikke kan spise. Og at du evt kan ta med noe sjøl og spise tilbehøret bare. Her er det ikke alle som vet hva som er ok og spise. Spesielt ikke generasjonen før oss eller dem som ikke har små sjøl. Det kommer stadig nytt på listene så ikke så lett og følge med for andre heller hehe
 
Kan fint spise villt kjøtt som gravid, men anbefales å maks spise det en gang i måneden :) Bare få de til å gjennomsteke det :)
 
Så lenge d er gjennomstekt går d fint :) d er ikke noe tungmetaller eller noe du skal bekymre deg for!
 
Kan fint spise villt kjøtt som gravid, men anbefales å maks spise det en gang i måneden :) Bare få de til å gjennomsteke det :)

Elg er unntaket :) annet vilt som rein og d som går høyt på viddene skal mann være forsiktig med og ikke spise for mye av, men elg, rådyr og hjort skutt i lavlandet går fint :)
 
Takk for svar alle sammen! Nå føler jeg meg litt tryggere og jeg vil tro at det ikke blir noe problem å få stekt kjøttbiten min litt ekstra hvis det ikke er gjennomstekt:happy:
 
Back
Topp