Invalidiserende bekkenløsning, hva gjør man??

Masemamma 2009/2011

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Januarskatter 2015
VIP
Hva slags rettigheter/muligheter har man hvis man får invalidiserende bekkenløsning?
Igår hadde jeg forståelse for at jeg var helt invalid pga lang biltur, men idag tross masse hvile og forsøk på å "myke" opp bekkenet så er jeg fortsatt helt invalid, hadde 2 timer på morgenen hvor jeg klarte å gå litt rundt tross smerter, men siden kl 13 har jeg ikke klart å komme meg rundt uten å skrike mens jeg forsøker. Jeg kommer meg på do en sjeldent gang, men får ikke lagd meg mat eller funnet frem klær til meg selv.
I første omgang tenker jeg på barna, noen må ta seg av dem 100%! Gubben jobber turnus og ingen av vaktene hans gjør det mulig å levere og hente barna(kun en av delene).
I andre omgang bekymrer jeg meg for meg selv for å være ærlig, hva skal jeg gjøre når jeg ikke kan gjøre de mest nødvendige ting som å gå på do og hente mat?
Å sitte stille og ligge stille klarer jeg, men kan ikke ha noen som helst vridning i høyre bekken/hofte uten å skrike HØYT!
Holder maska her hjemme nå og tuller det bort med barna så de ikke skal bli redde. Men helt ærlig så er jeg livredd for fortsettelsen på dette.
Skal ta kortison sprøyte imorgen pga revmatismen min som er med på å forsårasake bekkenløsningen og håper på bedring, men er ganske 50/50 om det vil ha effekt eller ikke..

Huff så grusomt, hva mener lege??
Mannen din har jo mulighet til å bli sykemeldt eller noe sånt (pleiepenger eller noe), for å få en time kortere dag kanskje? Jeg tenker jobben MÅ jo legge tilrette..

Huff, så grusomt.

Kjenner ei som krykker fra uke 12, så deretter rullestol faktisk pga. bekkenet.

Dette kan være alvorlig, så håper du har kontakt med lege. Noen må hjelpe deg.

• Liker
Reactions: HB
Har ikke kontaktet lege da det har blitt ganske raskt ille. Har gått på reumatiske medisiner hele svangerskapet frem til uke 27, bekkenløsningen utviklet seg fra å være veldig mild til å bli værre for 2 uker siden(4 uker etter medisinstopp) og har brått iløpet av en uke gått fra å være vondt til å bli totalt handikappa.
Skal til sykepleier på reumatisk avdeling imorgen, må prate med henne om dette.
Sykdommen min er bektherev, og gir denne bekkenproblematikken som er helt lik bekkenløsning for meg i svangerskapene.

Hvordan får man pleiepenger?
Dette har som sagt skjedd så fort, og vi trenger hjelp ekstremt raskt. Sambo skal på jobb imorgen(kveldsvakt), og det går jo ikke når jeg ikke klarer å bevege meg. Kommer meg ikke ut av senga og ei heller ned trappa uten å hyle og veksle mellom å dra meg bortover i smertehelvete eller krabbe.

Her ble det rullestol og krykker, drosje til og fra fysio(kun Fysio for masasje) og ball til å myke opp her hjemme. Men ellers så var det å holde seg mest mulig i ro for å avlaste mest mulig, slik at man kom seg kjappere etter en fødsel. Kom meg ikke ut av huset på et halvt år. 100%sykemeldt fra uke 15 pga invalidiserende bekken.

Rettigheter: fysioterapi gratis, drosje gratis(mot 135kr egenandel hver vei t-rt), drosje til legetimene/jordmor gratis mot egenandel. Lån av rullestol/krykker hos legekontor/kommune. Samtale hos sykehusjordmor for igangsetting(ble igangsatt 2 uker før). Anbefaler deg å kjempe for ks, for jeg klarte uansett ikke å gå to uker etter fødsel i tillegg til at det hele med vakuum da bekkenet mitt sa stopp, men det er jo selvfølgelig hva du selv føler er best.

Hadde jo også hatt krav på terapibasseng men bodde for langt unna, så bilturen gjorde at det ble unødvendig og like ødelagt bekken uansett.

Ønsker deg masse lykke til videre og håper du får den hjelpa du har krav på.

Her ble det rullestol og krykker, drosje til og fra fysio(kun Fysio for masasje) og ball til å myke opp her hjemme. Men ellers så var det å holde seg mest mulig i ro for å avlaste mest mulig, slik at man kom seg kjappere etter en fødsel. Kom meg ikke ut av huset på et halvt år. 100%sykemeldt fra uke 15 pga invalidiserende bekken.

Rettigheter: fysioterapi gratis, drosje gratis(mot 135kr egenandel hver vei t-rt), drosje til legetimene/jordmor gratis mot egenandel. Lån av rullestol/krykker hos legekontor/kommune. Samtale hos sykehusjordmor for igangsetting(ble igangsatt 2 uker før). Anbefaler deg å kjempe for ks, for jeg klarte uansett ikke å gå to uker etter fødsel i tillegg til at det hele med vakuum da bekkenet mitt sa stopp, men det er jo selvfølgelig hva du selv føler er best.

Hadde jo også hatt krav på terapibasseng men bodde for langt unna, så bilturen gjorde at det ble unødvendig og like ødelagt bekken uansett.

Ønsker deg masse lykke til videre og håper du får den hjelpa du har krav på.

Jeg hr heldigvis innvilget KS fra før pga den reumatiske sykdommen, men det er 1 uke før termin. Frister å søke om enda tidligere KS, men KS er 8 januar og redd det da blir i romjula istedet:/ må jo bare søke hvis jeg må, men kjipt å få barnet 30. Desember bare fordi jeg har smerter liksom.

Disse rettighetene vet g forsåvidt om.
Men tenker mer ifht at jeg ikke klarer å ta vare på meg selv, og derfor ikke engang følge 3 åringen på do, hente henne i bhg, kle på henne, lage mat til henne eller noe(har også en 5 åring). Sambo jobber halvparten kveldsvakter(borte fra 13-22:30) og halvparten dagvakter(borte fra 6-15:30). Og det funker jo ikke.
Itillegg: hva gjør man hvis man ikke klarer å komme seg på do eller lage mat til seg selv, syns dette er litt skummelt jeg:/

Ta det opp med fastlegen din. Du kan få hjemmehjelp både til deg og kanskje avlastning til barna. Vaskehjelp kanskje (spørs om det bare er hvis du er enslig).

Jeg hr heldigvis innvilget KS fra før pga den reumatiske sykdommen, men det er 1 uke før termin. Frister å søke om enda tidligere KS, men KS er 8 januar og redd det da blir i romjula istedet:/ må jo bare søke hvis jeg må, men kjipt å få barnet 30. Desember bare fordi jeg har smerter liksom.

Disse rettighetene vet g forsåvidt om.
Men tenker mer ifht at jeg ikke klarer å ta vare på meg selv, og derfor ikke engang følge 3 åringen på do, hente henne i bhg, kle på henne, lage mat til henne eller noe(har også en 5 åring). Sambo jobber halvparten kveldsvakter(borte fra 13-22:30) og halvparten dagvakter(borte fra 6-15:30). Og det funker jo ikke.
Itillegg: hva gjør man hvis man ikke klarer å komme seg på do eller lage mat til seg selv, syns dette er litt skummelt jeg:/

Mat er ikke det verste, du kan ha en pose med brød hos deg, og en kjølebag med pålegg. Samme med vann. Dogåing er verre, men om du ønsker så finnes det midler for å gå på do, f.eks. bekken. Her er eksempler på tisseflasker. Men jeg vil jo mene at det beste er at du får hjelp hjemme.

Mat er ikke det verste, du kan ha en pose med brød hos deg, og en kjølebag med pålegg. Samme med vann. Dogåing er verre, men om du ønsker så finnes det midler for å gå på do, f.eks. bekken. Her er eksempler på tisseflasker. Men jeg vil jo mene at det beste er at du får hjelp hjemme.

Joda, men noen må jo ordne det klart for meg da. Og når sambo ikke engang hr mulighet til å ta seg av ungene pga jobbtidene så har han ikke sjans til Å hjelpe meg med ALt grunnleggende heller.
Og hvis han får ordner jobbtidene så det funker akkurat med barnehagen, så har han jo fortsatt null til til å gjøre ting klart for meg..(mat, klær++)

Joda, men noen må jo ordne det klart for meg da. Og når sambo ikke engang hr mulighet til å ta seg av ungene pga jobbtidene så har han ikke sjans til Å hjelpe meg med ALt grunnleggende heller.
Og hvis han får ordner jobbtidene så det funker akkurat med barnehagen, så har han jo fortsatt null til til å gjøre ting klart for meg..(mat, klær++)

Han må gjøre klart dagen i forveien. Du kan jo og ha en pose med brød, eller knekkebrød, og så ha slike små pakker mer leverpostei eller makrell ved siden av. Holder seg lenge og trenger ikke kjøleskap. Så mulig er det, men ikke holdbart i lengden. Men en mulig løsning til dere får ordnet med hjelp. Håper virkelig dere får hjelp i huset, eller at han kan få fri/kortere arbeidsdager eller noe annet. Det er jo helt forferdelig at du skal ha det slik i 6 uker til!

Han må gjøre klart dagen i forveien. Du kan jo og ha en pose med brød, eller knekkebrød, og så ha slike små pakker mer leverpostei eller makrell ved siden av. Holder seg lenge og trenger ikke kjøleskap. Så mulig er det, men ikke holdbart i lengden. Men en mulig løsning til dere får ordnet med hjelp. Håper virkelig dere får hjelp i huset, eller at han kan få fri/kortere arbeidsdager eller noe annet. Det er jo helt forferdelig at du skal ha det slik i 6 uker til!

Ja, vi må jo bare få det til.
Men tror ikke han klarer å ta seg av både meg og barna 100% itillegg til jobb, da tror jeg han knekker sammen av stress tilslutt:'(
Skal nevnes at han jobber med tunge brukere på jobb, så han har nok bare med jobben..

Kjenner jeg krisemaksimerer veldig ikveld. Har vært myyye problemer dette svangerskapet, vi har holdt motet oppe og tenkt at vi klarer det. Men nå sier det stopp for min del, jeg klarer ikke mer motgang

Ja, vi må jo bare få det til.
Men tror ikke han klarer å ta seg av både meg og barna 100% itillegg til jobb, da tror jeg han knekker sammen av stress tilslutt:'(
Skal nevnes at han jobber med tunge brukere på jobb, så han har nok bare med jobben..

Kjenner jeg krisemaksimerer veldig ikveld. Har vært myyye problemer dette svangerskapet, vi har holdt motet oppe og tenkt at vi klarer det. Men nå sier det stopp for min del, jeg klarer ikke mer motgang

Det er lov å bryte litt sammen av og til. Det er ikke farlig, av og til må man gjøre det for å klare å be om den hjelpen man trenger. Og det ser ut til at dere virkelig trenger hjelp her. Har dere noen venner som kan stille opp? Eventuelt familie?

Det er lov å bryte litt sammen av og til. Det er ikke farlig, av og til må man gjøre det for å klare å be om den hjelpen man trenger. Og det ser ut til at dere virkelig trenger hjelp her. Har dere noen venner som kan stille opp? Eventuelt familie?

Takk for gode ord, har virkelig brutt sammen ikveld ja. Tror jeg skal fortelle det samme som eg har skrevet hee til sykepleieren og trygle om råd og veiledning.
Samboern min kom opp og så at eg lå å hulket i senga, ikke pga vondt og at jeg sliter med bekkenet, men pga alt det praktiske som er så vanskelig å få orden på. Hvordan skal vi ta oss av ungene de siste ukene, hvordan skal vi få ryddet i huset, få kontroll på alle papirer, gjort klar til baby, gjort klar til jul++++++ han roet meg en del ned, så nå kjenner jeg at skuldrene har senket seg litt.
Vi har familie som kan hjelpe noe, men de er alle i full jobb(foruten svigermor som er mye sliten). Har så vondt for å spørre om mer hjelp fra dem nå, for vi har hatt behov for mye hjelp siden tidlig i svangerskapet. Jeg var jo ekstremkvalm(type hypermesis) fra uke 5-18, så fikk jeg hydronefrose(utvidet nyrebekken) i uke 22 - uke 24 som vr ekstremt smertefullt og jeg var innlagt på sykehus. Og nå nettop har jeg vært innlagt fra uke 31+3 til uke 32+1 pga fare for prematur fødsel. Er nå 33+0.
Herregud for et svangerskap!

Din kjære kan be om ferie ulønnet perm til dere finner løsning? Evt spørre om sm for å hjelpe deg? Vett ulønnet perm eller ferie er kibt men går det virkelig på helsa løs så må dere jo;)

Back
Topp