Jeg har lest at moden banan skal være bra for magen. Umoden derimot gir hard mage.Banan kan være ganske hardt mot magen. Eldste fikk forstoppelse av det og bare gråt og gråt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg har lest at moden banan skal være bra for magen. Umoden derimot gir hard mage.Banan kan være ganske hardt mot magen. Eldste fikk forstoppelse av det og bare gråt og gråt
Det med "smaksvindu" er noe gammeldags tull. Babyer vil alltid ha ulike smakspreferanser og være villig i ulik grad til å smake på nye ting. Men fra 4-6 mnd har ikke baby god nok kontroll over tunga enda til å spytte ut dersom de blir matet med noe de ikke liker.Jeg fikk anbefalt på helsestasjonen å starte ved 4 mnd da babyer har "smaksvindu " mellom 4-7 mnd og da er de ekstra mottagelig for nye smaker. Begynne med én teskje først i noen dager for så å trappe opp. Gjerne på formiddagen slik at evt magevondt ikke kommer på natta ;-) Har fått en rekke oppskrifter jeg skal prøve etterhvert
Så spennende studie! Kan jeg spørre hvordan studie det er?Vi har allerede begynt med smaksprøver i forbindelse med en studie. Mini har smakt på peanøttsmør og melk. Skal også smake på egg og mel iløpet av neste uke. Etter det fikk vi tips om å fortsette å i introdusere mat og også beskjed om at de nationale retningslinjene blir en endret snart når de gjelder mat. Man bør vist introdusere mat tidligere, dog bare i smakeporsjoner ikke som mat ennå. Så vi kommer til å smake på en ny matvarer i uken og så begynne med fast føde først nærmere 6 måneder om det ikke er behov før.
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/babyer-skal-hjelpe-til-med-a-forebygge-allergi-1.12900697Så spennende studie! Kan jeg spørre hvordan studie det er?
Alltid spennende med ny forskning syns jeg!
Kjempespennende! Takk for info og lykke til!Ganske spennende å være med på. Lærer nye og får tett oppfølging av leger på Ullevål sykehus.
Vi har allerede begynt med smaksprøver i forbindelse med en studie. Mini har smakt på peanøttsmør og melk. Skal også smake på egg og mel iløpet av neste uke. Etter det fikk vi tips om å fortsette å i introdusere mat og også beskjed om at de nationale retningslinjene blir en endret snart når de gjelder mat. Man bør vist introdusere mat tidligere, dog bare i smakeporsjoner ikke som mat ennå. Så vi kommer til å smake på en ny matvarer i uken og så begynne med fast føde først nærmere 6 måneder om det ikke er behov før.
Fra 3-4 måneder ja.Spennende! Hvordan endret da? At man skal begynne å introdusere mat for 4 mnd?
Mine er også født for tidlig, så tenker at det beste er å vente til de er fem mnd da selv om tarmene allerede er herdet med melk i 4mnd... Nei, melk lengst mulig tenker jeg. Og som dere: søtpotet og gulrot er super startmat! Storesøster fikk også avokado i starten. NammnammHer er lille nå 4 1/2 måned. Vi venter til han er i hvertfall 5 måneder, kanskje 6 måneder også, da han er født nesten 1 måned for tidlig. Han er mye våken om natten men det er fordi han sliter mye med luftplager. Tenkte å starte med grønnsaker som Marian87 skriver
Hvis babyen ikke får nok mat fra puppen er det klart den må ha annen mat fra 4 mndFikk beskjed fra helsesøster i dag om å starte med litt grøt så snart hun er 4 mnd. Jeg delammer nå via hjelpebryst da hun nekter å ta flaske eller smokk for den saks skyld
Har styrt med det her hjelpebrystet helt siden hun var 1 uke. Hadde 2 uker uten og da falt hun på kurven sin. Jeg var lenge syk før hun ble født med influensa og uvi som aldri ga seg. Var sengeliggende i over 1 mnd og legen mente det kunne være grunnen til at jeg sliter med å produsere nok melk..? Jeg hadde ingen problem med storebror, han var 6900 på 3 mnd og han ble fullammet til han var 6 mnd. Merkelige greier Men nå er hun jo snart 4 så jeg fortsetter bare med det hjelpebrystet siden det holder vektøkningen stabil. Har prøvd å gi flaske men hun får ikke tak på den, blir sint og veiver med armer og bein. Hun svelger også masse luft når hun styrer på. Er blitt så vant med det hjelpebrystet at det går helt greit nåHvis babyen ikke får nok mat fra puppen er det klart den må ha annen mat fra 4 mnd
Snedig løsning med hjelpebryst da!
Må bare si godt jobba!!Har styrt med det her hjelpebrystet helt siden hun var 1 uke. Hadde 2 uker uten og da falt hun på kurven sin. Jeg var lenge syk før hun ble født med influensa og uvi som aldri ga seg. Var sengeliggende i over 1 mnd og legen mente det kunne være grunnen til at jeg sliter med å produsere nok melk..? Jeg hadde ingen problem med storebror, han var 6900 på 3 mnd og han ble fullammet til han var 6 mnd. Merkelige greier Men nå er hun jo snart 4 så jeg fortsetter bare med det hjelpebrystet siden det holder vektøkningen stabil. Har prøvd å gi flaske men hun får ikke tak på den, blir sint og veiver med armer og bein. Hun svelger også masse luft når hun styrer på. Er blitt så vant med det hjelpebrystet at det går helt greit nå