Introdusering av fast føde

Vi kommer til å starte med bokhvete grøt og kokt gulrot i første omgang og så utvide. Jeg har også hørt at avokado er bra, men har ikke satt meg så inn i temaet ennå.

Jeg fikk anbefalt på helsestasjonen å starte ved 4 mnd da babyer har "smaksvindu " mellom 4-7 mnd og da er de ekstra mottagelig for nye smaker. Begynne med én teskje først i noen dager for så å trappe opp. Gjerne på formiddagen slik at evt magevondt ikke kommer på natta ;-) Har fått en rekke oppskrifter jeg skal prøve etterhvert :-)

Jeg fikk anbefalt på helsestasjonen å starte ved 4 mnd da babyer har "smaksvindu " mellom 4-7 mnd og da er de ekstra mottagelig for nye smaker. Begynne med én teskje først i noen dager for så å trappe opp. Gjerne på formiddagen slik at evt magevondt ikke kommer på natta ;-) Har fått en rekke oppskrifter jeg skal prøve etterhvert :-)
Det med "smaksvindu" er noe gammeldags tull. :P ;) Babyer vil alltid ha ulike smakspreferanser og være villig i ulik grad til å smake på nye ting. Men fra 4-6 mnd har ikke baby god nok kontroll over tunga enda til å spytte ut dersom de blir matet med noe de ikke liker.

Vi drev BLW med eldste, starta da hun var 7 måneder. Hun smakte på alt som ble servert, spiste det meste i små mengder men lot enkelte ting være. Brokkoli og Avocado har hun aldri likt. Hverken å ta i eller å spise. Ei heller babygrøt som de fleste spedbarn godtar. :P Men sushi DET har hun spist fra hun var 8mnd og elsker den dag i dag :)

Starta med grøt rundt 4 mnd med dei eldste. Men tenkte og begynne med søtpotet og gulerot til babyen ein gang etter 4 mnd. Ønsker egentlig kg drøye det lengst mulig. Men han er blitt mer urolig på natta så ser det litt Ann. Har ser fornøyd ut på dagen. Og øker mye i vekt. Venter hvertfall til over ferien før vi begynner. Er 4 mnd 5/8. Håper vi kan vente til nærmere 5 mnd

Vi har allerede begynt med smaksprøver i forbindelse med en studie. Mini har smakt på peanøttsmør og melk. Skal også smake på egg og mel iløpet av neste uke. Etter det fikk vi tips om å fortsette å i introdusere mat og også beskjed om at de nationale retningslinjene blir en endret snart når de gjelder mat. Man bør vist introdusere mat tidligere, dog bare i smakeporsjoner ikke som mat ennå. Så vi kommer til å smake på en ny matvarer i uken og så begynne med fast føde først nærmere 6 måneder om det ikke er behov før.

Vi har allerede begynt med smaksprøver i forbindelse med en studie. Mini har smakt på peanøttsmør og melk. Skal også smake på egg og mel iløpet av neste uke. Etter det fikk vi tips om å fortsette å i introdusere mat og også beskjed om at de nationale retningslinjene blir en endret snart når de gjelder mat. Man bør vist introdusere mat tidligere, dog bare i smakeporsjoner ikke som mat ennå. Så vi kommer til å smake på en ny matvarer i uken og så begynne med fast føde først nærmere 6 måneder om det ikke er behov før.
Så spennende studie! Kan jeg spørre hvordan studie det er?
Alltid spennende med ny forskning syns jeg! :)

Spennende! Hvordan endret da? At man skal begynne å introdusere mat for 4 mnd? :)

Virker veldig spennende den studien. Du får holde oss oppdatert på hvordan det går, Malvinka :)

Spennende! Hvordan endret da? At man skal begynne å introdusere mat for 4 mnd? :)
Fra 3-4 måneder ja.
men det er jo ikke snakk om å gå over til fast føde. Bare begynne å smake på nye ting en gang i uken. Med peanøttsmør så tar vi bare litt på fingertuppen og gir henne og melk er bare noen dråper. Etter vi er ferdig med de 4 som står på lista fra Ullevål så sier de at vi bare skal fortsette med det som videre er naturlig i vår kost.
Amming er fortsatt anbefalt til 6 måneder :)

Her er lille nå 4 1/2 måned. Vi venter til han er i hvertfall 5 måneder, kanskje 6 måneder også, da han er født nesten 1 måned for tidlig. Han er mye våken om natten men det er fordi han sliter mye med luftplager. Tenkte å starte med grønnsaker som Marian87 skriver :)
Mine er også født for tidlig, så tenker at det beste er å vente til de er fem mnd da :P selv om tarmene allerede er herdet med melk i 4mnd... Nei, melk lengst mulig tenker jeg. Og som dere: søtpotet og gulrot er super startmat! Storesøster fikk også avokado i starten. Nammnamm

Ser flere sier de vil fullamme til 6 mnd men gi smaksprøver fra 4 mnd. Men når man gir smaksprøver er det ikke lengre fullamming. Uansett hvor liten mengde babyen får. ;)

De nasjonale retningslinjene er enda fullamming til 6 måneder. Man kan såklart velge å gi annen mat fra 4 måneder dersom babyen har behov for det, eller mor ønsker det. :)

https://helsedirektoratet.no/nyheter/trygt-og-bra-a-fullamme-til-6-maneders-alder

Fikk beskjed fra helsesøster i dag om å starte med litt grøt så snart hun er 4 mnd. Jeg delammer nå via hjelpebryst da hun nekter å ta flaske eller smokk for den saks skyld :P

Fikk beskjed fra helsesøster i dag om å starte med litt grøt så snart hun er 4 mnd. Jeg delammer nå via hjelpebryst da hun nekter å ta flaske eller smokk for den saks skyld :P
Hvis babyen ikke får nok mat fra puppen er det klart den må ha annen mat fra 4 mnd ;)

Snedig løsning med hjelpebryst da! :)

Hvis babyen ikke får nok mat fra puppen er det klart den må ha annen mat fra 4 mnd ;)

Snedig løsning med hjelpebryst da! :)
Har styrt med det her hjelpebrystet helt siden hun var 1 uke. Hadde 2 uker uten og da falt hun på kurven sin. Jeg var lenge syk før hun ble født med influensa og uvi som aldri ga seg. Var sengeliggende i over 1 mnd og legen mente det kunne være grunnen til at jeg sliter med å produsere nok melk..? Jeg hadde ingen problem med storebror, han var 6900 på 3 mnd og han ble fullammet til han var 6 mnd. Merkelige greier :P Men nå er hun jo snart 4 så jeg fortsetter bare med det hjelpebrystet siden det holder vektøkningen stabil. Har prøvd å gi flaske men hun får ikke tak på den, blir sint og veiver med armer og bein. Hun svelger også masse luft når hun styrer på. Er blitt så vant med det hjelpebrystet at det går helt greit nå :P

Har styrt med det her hjelpebrystet helt siden hun var 1 uke. Hadde 2 uker uten og da falt hun på kurven sin. Jeg var lenge syk før hun ble født med influensa og uvi som aldri ga seg. Var sengeliggende i over 1 mnd og legen mente det kunne være grunnen til at jeg sliter med å produsere nok melk..? Jeg hadde ingen problem med storebror, han var 6900 på 3 mnd og han ble fullammet til han var 6 mnd. Merkelige greier :p Men nå er hun jo snart 4 så jeg fortsetter bare med det hjelpebrystet siden det holder vektøkningen stabil. Har prøvd å gi flaske men hun får ikke tak på den, blir sint og veiver med armer og bein. Hun svelger også masse luft når hun styrer på. Er blitt så vant med det hjelpebrystet at det går helt greit nå :p
Må bare si godt jobba!!:)

Back
Topp