Introdusering av fast føde

Preggogirl

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
ikke lenge til lillevenn er 4 mnd og kan så smått testsmake litt velling/grøt, avokado, banan etc. Har dere gjort dere opp noen tanker om når dere skal introdusere?

Jeg delammer (såvidt) nå og han har gått over til 80% mme. Har fortsatt litt morsmelk, så det pumpes og lagres det som blir til overs - kjekt å ha for å blande ut til litt fast føde.

I den siste tiden så har han begynt å våkne mye mer på natta og er mer sulten. Tenker derfor å teste ut litt grøt før 4mnd. HS sier det vil gå bra, men som førstegangsmamma liker jeg å høre litt hva andre gjør og tenker:)

Så.. Noen tanker? :p

Jeg ville nok ventet til fire måneder. Tarmene skal være modne for å fordøye fast føde, det gjør overgangen lettere og kan gi mindre plager for babyen. ;)

Når det kommer til hva man gir først er min erfaring at grønnsaker er best å starte med. Det er mye mildere for magen enn korn (grøt) og samtidig lærer babyen å like andre smaker enn kun det søte. Gulrot og søtpotet er supre startmater. :)

Husker jeg var veldig gira på å starte tidlig med fast føde til eldste, fordi hun sov urolig på natta. Det hjalp for øvrig ikke noe med mer mat. :P hun har bare alltid sovet urolig i perioder med utviklingssprang. Hun fikk også veldig vondt i magen, selv av små mengder mat. Så slutta med det igjen og ga kun melk til 6 måneder. Men det må man bare prøve seg frem med. :)

Lillebror er veldig fornøyd med melk og legger godt på seg. Så håper å fullamme til 6 måneder. Vi skal prøve babystyrt mattilvenning, så blir ikke noe mat før han selv viser interesse for det. :)

Last edited:
Her er lille nå 4 1/2 måned. Vi venter til han er i hvertfall 5 måneder, kanskje 6 måneder også, da han er født nesten 1 måned for tidlig. Han er mye våken om natten men det er fordi han sliter mye med luftplager. Tenkte å starte med grønnsaker som Marian87 skriver :)

Jenta mi er 4 mnder i morgen og vi har tenkt å gi henne litt forskjellige smaksprøver fra fredag av og se hvordan det går. Hvis hun ikke vil ha så venter vi til hun viser interesse selv. Om hun er interessert så kommer vi nok til å gi henne smaksprøver på litt forskjellig som 4 mnd grøt, grønnsaksmos og fruktmos:) Jeg fullammer foresten.

Last edited:
Tenker å vente til hvertfall 5 mnd så lenge jeg fortsatt har mer enn nok melk til å fullamme. Han sover +/-7 timer om natten før han er sulten så virker som han klarer seg fint med bare morsmelk så lenge. Er 14 uker.

Vi skal starte med 1 teskje mais/ risgrøt når han blir 4 mndr til helga, se hvordan går, men skal ikke presse. Var på hs i dag og spurte ikke om det, men hs vurderte kan godt starte fra 4 mndr hvis spiser (ammer) oftere enn før dvs at han virker sulten

Last edited:
Begynner hvis lille fortsetter med lav vektoppgang. Hvis det bedrer seg venter vi nok lengre:) blir da å begynne med grønnsaker og frukt mos:)

Vi begynner nok med grøt og fruktmos ved ca 4 mnd. Tradisjonell, eller kall det gammeldags, der asså;)
Ellers lager jeg middager med blant annet søtpotet osv som jeg moser helt før det fryses ned i porsjoner. Funnet ut at det er vel så enkelt, og næringsrikt som glass;)
Hvis hs sier det er greit for dere, og du vil, er det jo ingen grunn for å ikke prøve. Får poden noen problemer med magen kan du jo alltids avvente litt igjen;)
Lykke til:)

Blanding av avokado og banan skal visst være bra :)
Tenkte å begynne sånn smått ved 4 mnd. Litt grøt/velling og litt grønnsaksblanding :)

Jeg tror jeg venter litt med maten, da snuppa her er 4 uker for tidlig og allerede sliter nok med magen.. Når hun ikke har magevondt kan jeg nok begynne med litt og da blir det milde ting som bananmos og avokado etc :)

Jeg venter nok til enten 6 mnd eller etter neste kontroll i september. Skal veie i august og dersom vektoppgangen er fin gjør jeg ingenting før litt senere.
Føler det blir nok styr i august med eldstemann som skal starte i ny avdeling i bhgen.

Avokado og banan mos tenkte vi å prøve rundt 5 mnd eller noe..bare for å la ho smake litt.. Grøt og grønssaksmoser blir fra 6-7 mnd tenker jeg.. av erfaring tar det litt tid pluss at det er ikke mye de spiser i starten, mer smaksprøver.. mem kommer jo litt an på hvordan amminga funker:) håper på fullamming sånn sett frem til 6 mnd. Men litt smaksprøver på frukt og sånn syns jeg er helt ok litt føre... de største var veldig glad i brødskorper så kanskje ho får det til å sutte på i starten av innføringa.. Kan jo ikke peise på med alt mulig på en gang heller, viktig å ta ting litt etter litt.. :))

Jeg tror jeg venter litt med maten, da snuppa her er 4 uker for tidlig og allerede sliter nok med magen.. Når hun ikke har magevondt kan jeg nok begynne med litt og da blir det milde ting som bananmos og avokado etc :)
Banan kan være ganske hardt mot magen. ;) Eldste fikk forstoppelse av det og bare gråt og gråt :o

Back
Topp