Introdusere smaksprøver

Cookies

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Har dere introdusert smaksprøver/ fast føde nå som baby har passert 4 mnd? Hvis ja, hva gir du? Eller hvis nei, når har du tenkt å starte?
 
Jeg har så smått begynt.
Har laget mos av sviske, gulrot, potet, avokado og søtpotet.
Men finner ikke helt motivasjonene til å gi de :hilarious: Kjedelig små mengder
 
Begynner med most rotfrukt og avocado. Blander det med mm. I starten. Har begynt så smått pga. litt utfordringer med diing. Blir most frukt etterhvert.
 
Har begynt så smått, da den lille jenta vår plutselig viste interesse for vår mat. Har kjøpt barnematboka til Ida Gran Jansen, og prøvd ut en potet/sellerirotmos, og gulrot/søtpotetmos. Nå skal vi prøve eple, pære og ingefærmos. Blander mosen med litt mm. Veldig spennende med nye smaker :happy::Heartred
 
Vi gir faktisk en del grøt på kveldstid fordi han er så innmari matmons ved leggetid. Det sluker og kunne sikkert gitt han det hele tiden fordi han blir helt gal når ci kommer med det. Kaver med armer og bein og klager når vi er for treige med skjea. Vi har også gitt vannmelon som var most, men det likte han ikke.
 
Jenta mi sluker i seg grøt. Jeg lager med avokado og banan. Har også kjøpt sviskemos som hun elsket. La dem ellers slikke mye på det jeg spiser. De har slikket på: Nektarin, jordbær, blåbær, bringebær, kylling, potetstappe. Synes ikke det er noe problem med matintroduksjon når man bare la dem få smake av det man selv spiser så likevel. :)
 
Jeg har så smått begynt.
Har laget mos av sviske, gulrot, potet, avokado og søtpotet.
Men finner ikke helt motivasjonene til å gi de :hilarious: Kjedelig små mengder
Hvordan lager man mos av sviske? For er ikke svovel i de man får kjøpt?
 
Vi gir faktisk en del grøt på kveldstid fordi han er så innmari matmons ved leggetid. Det sluker og kunne sikkert gitt han det hele tiden fordi han blir helt gal når ci kommer med det. Kaver med armer og bein og klager når vi er for treige med skjea. Vi har også gitt vannmelon som var most, men det likte han ikke.
Samme her. Hun blir SÅ glad når jeg kommer med grøt. Nå spiser hun en god porsjon hver kveld etter hun har drukket 130-170 ml melk.
 
Har tenkt å vente til han er 6 måneder. Jeg fullammer og han går fint opp i vekt, så ser ingen grunn til å begynne før for vår del. Har et håp om å få til BLW, men tar det som det kommer :happy:
 
Har tenkt å vente til han er 6 måneder. Jeg fullammer og han går fint opp i vekt, så ser ingen grunn til å begynne før for vår del. Har et håp om å få til BLW, men tar det som det kommer :happy:

Ja, vi hadde god erfaring med BLW på broren etterhvert så tenker å kjøre det helt fra start denne gangen om det funker :joyful:
 
Hvordan lager man mos av sviske? For er ikke svovel i de man får kjøpt?

De skal ligge i bløt over natten, så skal man skylle av de, bytte vann, og så koker man de til myke.
Har ikke funnet noen advarsler om det på nett eller fått høre fra hs.. Og det gikk supert med eldste. Så vil ikke tro det.
 
Her flater vekten mer og mer ut. Lå på 15 percentilen ved fødsel, er nå under 3 percentilen. Skal til enda en ekstra vektkontroll om en uke, og da evt begynne med fast føde om vekten fremdeles er for dårlig. Da e han 4,5 mnd. Begynte ved 5 mnd med eldsten, av samme grunn.

Tenker begynne med grøt og grønnsaksmoser.
 
Ja, her har baby begynt med fast føde. Hun synes det er godt med mat, så har snakket med helsesøster om hva jeg kan gi og hvor mye.

Får smaksprøve med noe nytt (1-2 ts) hver morgen. Spiser 1/2 porsjon havregrøt med frukt til frokost og en porsjon havregrøt til kvelds + litt middagsmat (på glass) til lunsj.
Har så langt gitt forskjellig frukt, grønnsaker, potet og nøttesmør(fint uten salt) og gir glass med middagsmat(bare begynt i det små) med f.eks bolognese, lapskaus, biffgryte.
 
Vi begynte med smaksprøver når de var 4 mnd. Begynte med sviskemos. Dette for at svisker er fint for avføringen, siden de slet litt med det. Ellers som jeg leste over her, så kjøpte jeg boka til Ida Gran Jansen for inspirasjon, laga nesten alle mosene som står i den. Men hvis dere skal lage aprikosmos, kjøp økologiske :happy: Jeg lager all maten selv, syns det er gøy og da vet jeg hva de får å spise:happy::Heartblue Kjøpte den maskinen fra twistshake som gjør det meste, er super fornøyd. Lagd 2 middagsretter som jeg har fryst som de skal få fra 6 mnd som er neste uke allerede :happy:
 
Vi startet en uke etter hun ble 4 mnd på grunn av lav vektoppgang. Var likt med storesøster, men der brukte vi lengre tid på å trappe opp mengde. Gir en porsjon gulrotmos blandet med mm når vi spiser middag. Fra i dag er tanken å introdusere søtpotetmos med mm (bare en liten smak) til lunsj og fortsette med gulrot til middag.

Kommer til å fortsette med grønnsaksmos en stund. Introdusere frukt litt senere, og så blande litt smaker.
 
Her startet vi med Gulrotmos (på glass) da hun var 3 mnd. Superpopulært, og nå som hun er 4 mnd forsvinner over halve glasset - sammen med en espressokopp med grøt hver kveld. Hun elsker mat!

vi har også en sånn sugegreie som hun får ulike smaksprøver i. Oppskjært nektarin, avokado, banan går ned til store smil. Vannmelon og blåbær har ikke vært så populært. Men digger at hun smaker!
 
Back
Topp