Introduksjon av fast føde

Nolle

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Februarlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Jeg regner med flere har startet å gi babyen grøt/mos? Hvordan gikk det? Hva starter dere å gi, og hvorfor? Hva liker babyen best? Jeg lurer på hvorfor det er så vanlig å starte med grøt, hvorfor ikke grønnsaksmos? Neste uke starter smaksprøvene her, gleder meg :-)

Jeg har begynt å gi en teskje hver dag :) har prøvd sviskemos, pærepuré og potet- og gulrotmos :) virket som han syns konsistensen var veldig rar i begynnelsen, men nå gaper han mer og mer :) ville begynne med frukt og grønnsaker, da det er mildere mot magen, han får tidsnok prøve seg på korn..

Jeg har begynt å gi en teskje hver dag :) har prøvd sviskemos, pærepuré og potet- og gulrotmos :) virket som han syns konsistensen var veldig rar i begynnelsen, men nå gaper han mer og mer :) ville begynne med frukt og grønnsaker, da det er mildere mot magen, han får tidsnok prøve seg på korn..
Jeg har også lyst til å begynne med frukt og grønnsaker, ofte får de jo litt magevondt av grøt i starten. Tenker spesielt å kjøre på med avocado, ettersom den er så gjev og mettende :-)

Her har ho fått smaks prøver på avokado og banan mos, søtpotet og gulrot mos, søtpotet, gulrot, mais og hvitløk mos, eple og pæremos,sviskermos, og mango mos og grøt såklart. Spiser en posjon me grøt til lunsj og 1 til kvelds. Og så får ho litt middags mos til middag. Eller ammer jeg og ammer før hvert måltid og

Har gitt noen skjeer grøt i ei uke nå, gått veldi bra..blir fornærma når ho ikke får mer..men tør ikke gi mere siden jeg vil hun fortsatt skal anme mest enda:)
Har også gitt litt sviskemos og pæremos:)

Har prøvd med grøt, avocado og litt div fruktmos. Er grøt som er best her, gaper og vil ha mer.

Har begynt å gi litt grøt. Jeg valgte grøt først fordi jeg synes hun spiser så lite og da vet jeg at hun får i seg de vitaminene og mineralene hun skal ha, men tenker å begynne å la hun smake grønnsaker når jeg vet at det går fint med magen at hun får grøt. :)

Gir hun 2 spiseskjeer hver morgen. Har bare gjort det i 2 dager da, men ser ut som det går fint foreløpig. :)

Her har ho fått litt smaksprøva av diverse fruktmos og litt graut. Har vore forsiktig me grauten, men tenke at sio ho har fått mme lenge at magen hennas tåle litt! :) ho eeeelske banan då, men har høyrt den og e litt hard på magen?!..:o

Har begynt å gi litt grøt. Jeg valgte grøt først fordi jeg synes hun spiser så lite og da vet jeg at hun får i seg de vitaminene og mineralene hun skal ha, men tenker å begynne å la hun smake grønnsaker når jeg vet at det går fint med magen at hun får grøt. :)

Gir hun 2 spiseskjeer hver morgen. Har bare gjort det i 2 dager da, men ser ut som det går fint foreløpig. :)
Har du startet med 2ss? Hadde tenkt å begynne med å gi litt grøt. Men trodde man skulle starte med 1ts

Har du startet med 2ss? Hadde tenkt å begynne med å gi litt grøt. Men trodde man skulle starte med 1ts

Bakpå pakken sto det at en smaksprøve var 2 spiseskjeer, så da ga jeg det. Gikk helt fint med min lille i hvertfall, litt seig bæsj bare. Men det er jo sikkert ganske varierende fra barn til barn, så du må bare starte med det du føler for. :)

Jeg har gitt søtpotet og sviskemos, begge falt i smak :-D Nå ligger speltmel til bløt, så blir det speltgrøt i morgen :) kjenner at jeg vil lage mest mulig selv :)

Her får lille noen skjeer med grøt til kvelden, ikke hatt noe magevondt. Har også prøvd seg på banansmoothie, smatter og koser seg :)

Hva gjør dere for at de små ikke skal få hard mage?
Når vi skiftet bleie i dag var det bare en hard klump, og hun var kjemperød stakkar.. Hun fikk sviskemos i går i tillegg til grøten.

Når vi skiftet bleie i dag var det bare en hard klump, og hun var kjemperød stakkar.. Hun fikk sviskemos i går i tillegg til grøten.
Jeg gir litt sviskemos med grøten. Hvis ikke det funker tar jeg en pause fra grøten til avføringen er i orden igjen;-)

Sviskemos eller tørket aprikosmos er fin å blande i grøten, hvert fall hvis du lager grøt selv. Går vel an å blande i kjøpesgrøt også. Eller ha litt malt i grøten eller hva det nå er du gir :)

Her e da og litt slit me bleie,mest av avokado/bananmix.. Men lagde aprikosmos, da virka veldi bra! Hadde to bleie den dagen, og ikkje så harde for ho heller!:) i dag fekk ho sviskemos te lunsjpuppen, og malt i kveldsgrauten. Satse på da hjelpe!:) har du brukt long ti på å auka, Hannus?

Hatt klomp avføring, eller saue bæsj som søstra kalte det, i det siste men gir henne sviskesaft og blander sviskemos i grøten noen dager.. Men hun plages ikke med magen, så så lenge hun får det ut og virker fornøyd er keg det å :) Spiser nå en god posjon grøt, spist siden hun va 3,5 mnd ca, er nå 4 mnd og en uke:) Elsker det! Ikke prøvd så mye annet egentli enda, holder med grøten så lenge jeg ammer fullt

Her e da og litt slit me bleie,mest av avokado/bananmix.. Men lagde aprikosmos, da virka veldi bra! Hadde to bleie den dagen, og ikkje så harde for ho heller!:) i dag fekk ho sviskemos te lunsjpuppen, og malt i kveldsgrauten. Satse på da hjelpe!:) har du brukt long ti på å auka, Hannus?

Nei ikke så veldig. Var kanskje litt tøff i begynnelsen og begynte rett på to spiseskjeer med grøt. Fortsatte med det et par dager og gikk helt fint. Ga hun litt eple og pæremos en dag også, og det gikk også helt fint. Mageproblemene begynte egentlig ikke før jeg ga hun sviske, da våknet jeg midt på natten av at hun hylskrek (trodde først det var mareritt, men skjønte etterpå at det var magevondt), senere på dagen skrek hun av smerte flere ganger, lurte litt på om hun reagerte på sviskene, men det har gått greit etter det.

Kjenner jeg synes hele det her matgreiene er ganske vanskelig. Hun spiser for lite MME og har begynt å synke på kurven sin igjen. Virket egentlig som om hun bare er "melklei", trodde det kom til å endre seg når hun fikk grøt. Virker ikke sånn enda, men skal på veiing igjen om en uke så da får vi se. Hun spiser fortsatt samme mengden grøt, fordi hun blir mett og ikke spiser alt. Hun tisser også ganske gult og spurte HS om det, og hun sa at det betyr at hun får for lite væske. Så jeg prøver å få hun til å drikke mer MME, og drikke vann eller sviskejuice men føler egentlig bare at jeg tvinger i henne mat, og det er ikke noe gøy. I dag hadde hun litt skummet bæsj og, HS spurte meg om hun hadde det på 4 mnderskontrollen men da hadde hun ikke så jeg svarte bare nei, og det ble ikke noe mer snakk om det. Men blir jo litt bekymret for at det skal være noe som er galt, men regner vel mest med at det kommer av litt magevondt, eller? Noen som vet?

Off.. Høyres heise ut! Men greit å ha hs me på laget,sjøl me litt koda beskjeder.. Du må jo berre få ho te å forklara når ho kjem me info/spm.. E jo ikkje nåke stas å ha fleire spm ette timen enn før!:o
Kan ikkje skumma bæsj kanskje ha nåke me sviskene å gjer? Her fekk mini omtrent diaré av aprikos, fekk litt flashback te pittebeibi bleiene..:p

Eg og syntes da e litt vanskelig me mat og da.. Ein ting eg stresse me no e at ho ikkje har bæsjebleia kvar dag.. Kan gå ein og to daga mellom. Har høyrt at om mini får feks mme ska da vera bleia kvar dag.. Her e da ein fin blanding av mm,mme og no fruktmos og graut i tillegg.. Har ho då forstoppelse når ho ikkje lage bleia ein dag?!..

Off.. Høyres heise ut! Men greit å ha hs me på laget,sjøl me litt koda beskjeder.. Du må jo berre få ho te å forklara når ho kjem me info/spm.. E jo ikkje nåke stas å ha fleire spm ette timen enn før!:o
Kan ikkje skumma bæsj kanskje ha nåke me sviskene å gjer? Her fekk mini omtrent diaré av aprikos, fekk litt flashback te pittebeibi bleiene..:p

Eg og syntes da e litt vanskelig me mat og da.. Ein ting eg stresse me no e at ho ikkje har bæsjebleia kvar dag.. Kan gå ein og to daga mellom. Har høyrt at om mini får feks mme ska da vera bleia kvar dag.. Her e da ein fin blanding av mm,mme og no fruktmos og graut i tillegg.. Har ho då forstoppelse når ho ikkje lage bleia ein dag?!..

Jeg har hørt at så lenge de for mm eller mme går det fint om de ikke har bæsjebleier hver dag, men at mme er litt hardere for magen enn mm. Men likevel, at babyer som kunne. For melk ikke får forstoppelse.

Men det er jo ikke lett å vite, for alle sier så forskjellig.. Trodde først mini reagerte på sviskene men har ikke hatt noen reaksjon i ettertid så tror egentlig bare det er fast føde generelt som er litt hardt for magen..

Har hatt så mye problemer med mat siden hun ble født at jeg føler at uansett hva jeg gjør blir det feil (vet at det ikke er tilfelle, men føles sånn).. Greit, helsesøsteren vår er grei og alt sånt, men med en gang lille synker litt på kurven virker hun kjempeskeptisk til oss som foreldre.. Jeg er under den oppfatning at lille vokser litt i rykk og napp, hun er ikke spesielt stor av vekst uansett, og hun er blid og fornøyd selv om hun ikke spiser for mye. Men til tross for det føler jeg meg alltid som verdens verste mor etter å ha vært på helsestasjonen og må dra Tilbake uken etter for veiing på veiing på veiing. Er selvfølgelig bra at de følger opp, men det er ikke noe kjekt. :(

Back
Topp