Intervju neste uke.. Hjelp?

Sniker litt. Jeg var på jobbintervju da jeg var 5 mnd på vei. Da jeg hadde liten mage var det ikke vesentlig synlig på meg på det tidspunktet for folk som ikke kjente meg. Jeg kan berolige deg med at du tenker mye mer på dette før intervjuet enn mens du er på intervju. For på intervjuet er man i jobbmodus og graviditet er ikke nødvendigvis et naturlig tema. Det er derfor ikke slik st man nødvendigvis føler man lyver når man ikke nevner det. For min del kom det opp før tilbud fordi det var en stilling med udefinert oppstartstidspunkt så da valgte jeg å fortelle det når de spurte om når det ville passe å starte. Men ellers ville det ikke kommet frem av seg selv, rett og slett fordi det ikke var noen andre tidspunkter i løpet av intervjuet det ville falt seg naturlig. Så slår meg sammen med de over at det beste tidspunktet er ved et eventuelt tilbud. Da kan en av de andre kandidatene få tilbud om vikariat for deg.

P.s. skjønner godt at du vil søke nå. Jeg fikk mye mer ro på meg av å vite hvor jeg skulle etter endt permisjon enn å gå ut i permisjon i uvisshet.

Hei
jeg jobber som lærer og trenger innspill her.. Har fast jobb på en skole jeg aldri vil tilbake til (ja, har bestemt meg for det, jeg trivdes ikke i det hele tatt) men har for tiden permisjon fordi jeg fikk et vikariat på en annen skole. Her trives jeg veldig godt og rektor har implisitt sagt at jeg har jobb videre. Han har i hvert fall snakket om neste år og at han vil ha meg som kontaktlærer. Jeg ble oppfordret til å søke på fellesutlysningen for lærere. Så jeg gjorde det i siste liten. Nå har eg allerede blitt oppringt for intervju på en annen skole (søknaden ligger inne for hele kommunen) og jeg kjenner jeg gruer meg. Er så usikker. Vet jo at selv om det ikke sal vektlegges at jeg er gravid så blir det sikkert det likevel. Eller hva tror dere? Jeg kommer uansett til å gå på alle intervjuene for å se om jeg får noe tilbud. Jeg vil veldig gjerne ha en fast jobb sånn at jeg kan si opp den jeg ikke vil tilbake til. Jeg er så usikker på om jeg bør nevne det på intervju. Blir litt dumt å komme med det etter at jeg har fått jobbtilbudet? Litt sleipt? Er jo kjedelig å ansette en lærer fra august når jeg har termin i september.. Jobbe et par uker før jeg går ut i permisjon likosm? Dumt av meg å søke i det hele tatt? har bare så lyst å ha en jobb å komme tilbake til etter permisjonen. En jobb som IKKE er den jeg vil vekk ifra;) Graviditeten var altså ikke planlagt.. Hadde håpet å få den faste jobben først. Men nå sitter jeg altså i denne situasjonen.. Så hva sier jeg på intervjuet??

Du kan vente til du har sagt det til de rundt deg synes jeg. Mente igrunn bare at du ikke bør vente til du er 6 mnd på vei med å si det, slik at de kan planlegge litt. Graviditet skal ikke ha noe å si for jobbtilbud :)
Om du er gravid eller ikke har ikke en innvirkning på om du får jobben eller ikke, teoretisk. Dvs at det er ikke nødvendig å fortelle, for det skal ikke være med i vurderingen av deg.

Jeg var i uke 10 eller noe sist jeg var på jobbintervju. Sa ingenting, men måtte nesten si fra til sjefen før jeg startet, da jeg begynte å få mage før oppstartsdatoen som var 2 mnd etter intervjuet. Synes jo det var kjempeflaut og beklaget meg over at jeg ikke sa noe på intervjuet, men at det føltes ikke naturlig heller.. Hun sa at det var inderlig godt jeg ikke hadde sagt noe på jobbintervjuet, for da hadde jeg aldri blitt ansatt - for greit at det ikke var lov å si det, men det var 60 søkere og mange andre gode kandidater og sjefen hennes igjen som var med på intervjuet var visst ikke så gira på å ansette gravide folk og måtte ha vikar med en gang osv. Så her var jeg dritglad jeg IKKE sa noe før etter alt var signert, da hun selv innrømmet det at da hadde jeg ikke fått den.

Så det er egentlig min anbefaling ut i fra egen erfaring. Greit, står i lovverk de ikke har lov å ikke gi deg jobben med det som grunn - men er det mange nok andre søkere med lik kompetanse som deg og er like "oppegående" sosialt, så kan man jo aldri bevise at de ikke ansatte deg pga graviditeten liksom. :eek:

Jeg var i uke 10 eller noe sist jeg var på jobbintervju. Sa ingenting, men måtte nesten si fra til sjefen før jeg startet, da jeg begynte å få mage før oppstartsdatoen som var 2 mnd etter intervjuet. Synes jo det var kjempeflaut og beklaget meg over at jeg ikke sa noe på intervjuet, men at det føltes ikke naturlig heller.. Hun sa at det var inderlig godt jeg ikke hadde sagt noe på jobbintervjuet, for da hadde jeg aldri blitt ansatt - for greit at det ikke var lov å si det, men det var 60 søkere og mange andre gode kandidater og sjefen hennes igjen som var med på intervjuet var visst ikke så gira på å ansette gravide folk og måtte ha vikar med en gang osv. Så her var jeg dritglad jeg IKKE sa noe før etter alt var signert, da hun selv innrømmet det at da hadde jeg ikke fått den.

Så det er egentlig min anbefaling ut i fra egen erfaring. Greit, står i lovverk de ikke har lov å ikke gi deg jobben med det som grunn - men er det mange nok andre søkere med lik kompetanse som deg og er like "oppegående" sosialt, så kan man jo aldri bevise at de ikke ansatte deg pga graviditeten liksom. :eek:

Hm ja jeg har tenkt litt på det. At selv om det ikke skal ha innvirkning så har det nok det. Spesielt om det er nok av søkere og gode kandidater.. så finner de vel andre argument mot å ansette meg. Men hvilken jobb var det snakk om for deg da? Ikke lærer vel? Syns det var rart hun innrømmet det etterpå uansett :-O

Hm ja jeg har tenkt litt på det. At selv om det ikke skal ha innvirkning så har det nok det. Spesielt om det er nok av søkere og gode kandidater.. så finner de vel andre argument mot å ansette meg. Men hvilken jobb var det snakk om for deg da? Ikke lærer vel? Syns det var rart hun innrømmet det etterpå uansett :-O

Hun er familievenn av svigerfamilien så vi har et veldig tett forhold og snakker om alt, er vel derfor hun sa det til meg.

For meg var det sykepleierjobb.

Jeg hadde ikke sagt noe før et evt tilbud om jeg var deg. Da jeg var gravid med førstemann var jeg på intervju da jeg var 4-5 mnd på vei. Jeg sa ingenting før jeg fikk tilbudet. Nærmeste leder sa i etterkant at hun hadde full forståelse for at jeg ikke nevnte det på intervjuet. Selv om man ikke skal diskrimineres pga graviditet så er det vanskelig å bevise om man ikke får jobben, med mindre man er et selvsagt førstevalg mtp kompetanse o.l.
Men skjønner godt ambivalensen. Kjenner på den selv når jeg nå har søkt et par jobber den siste tiden. Tror ikke jeg sier noe på evt intervju .. Masse lykke til på fredag!! [emoji106]

Jeg hadde ikke sagt noe før et evt tilbud om jeg var deg. Da jeg var gravid med førstemann var jeg på intervju da jeg var 4-5 mnd på vei. Jeg sa ingenting før jeg fikk tilbudet. Nærmeste leder sa i etterkant at hun hadde full forståelse for at jeg ikke nevnte det på intervjuet. Selv om man ikke skal diskrimineres pga graviditet så er det vanskelig å bevise om man ikke får jobben, med mindre man er et selvsagt førstevalg mtp kompetanse o.l.
Men skjønner godt ambivalensen. Kjenner på den selv når jeg nå har søkt et par jobber den siste tiden. Tror ikke jeg sier noe på evt intervju .. Masse lykke til på fredag!! [emoji106]

Tusen takk :)

Det er på fredag Takk som spør! Tror ikke jeg skal si noe før eventuelt tilbud om jobb. Min mor er selv leder på skole og rådet meg til å ikke si noe :)
Jeg var på intervju forrige uke, og sa ingenting. Denne uken fikk jeg beskjed om at jobben var min, 100% fast. Da ringte jeg arbeidsgiver og fortalte at jeg var gravid, og at jeg kom til å gå ut i foreldrepermisjon ved skolestart. Det var ikke noe problem og han ba meg legge ved en permisjonssøknad sammen med kontrakten jeg signerte Jeg går ut i foreldrepermisjon fra gammel arbeidsgiver og begynner hos ny arbeidsgiver ved skolestart neste skoleår :-)

Jeg var på intervju forrige uke, og sa ingenting. Denne uken fikk jeg beskjed om at jobben var min, 100% fast. Da ringte jeg arbeidsgiver og fortalte at jeg var gravid, og at jeg kom til å gå ut i foreldrepermisjon ved skolestart. Det var ikke noe problem og han ba meg legge ved en permisjonssøknad sammen med kontrakten jeg signerte Jeg går ut i foreldrepermisjon fra gammel arbeidsgiver og begynner hos ny arbeidsgiver ved skolestart neste skoleår :)

Tok de det fint da? :D

Veldig fint :-) De var glad for alle barn som ble født til kommunen, og kunne uten betenkning gi meg både ett og to års permisjon, bare jeg takket ja til stillingen.

Lykke til![emoji3]

Hei! Det gikk VELDIG bra faktisk! Får vite allerede i neste uke om jeg får jobben. Fikk også en god følelse av skolen og ser for meg at jeg kan trives der! God stemning❤
Så bra! Krysser fingrene for deg:-) Valgte du å si det eller ikke?

Back
Topp