Intervju neste uke.. Hjelp?

Miss Honey

Betatt av forumet
Hei
jeg jobber som lærer og trenger innspill her.. Har fast jobb på en skole jeg aldri vil tilbake til (ja, har bestemt meg for det, jeg trivdes ikke i det hele tatt) men har for tiden permisjon fordi jeg fikk et vikariat på en annen skole. Her trives jeg veldig godt og rektor har implisitt sagt at jeg har jobb videre. Han har i hvert fall snakket om neste år og at han vil ha meg som kontaktlærer. Jeg ble oppfordret til å søke på fellesutlysningen for lærere. Så jeg gjorde det i siste liten. Nå har eg allerede blitt oppringt for intervju på en annen skole (søknaden ligger inne for hele kommunen) og jeg kjenner jeg gruer meg. Er så usikker. Vet jo at selv om det ikke sal vektlegges at jeg er gravid så blir det sikkert det likevel. Eller hva tror dere? Jeg kommer uansett til å gå på alle intervjuene for å se om jeg får noe tilbud. Jeg vil veldig gjerne ha en fast jobb sånn at jeg kan si opp den jeg ikke vil tilbake til. Jeg er så usikker på om jeg bør nevne det på intervju. Blir litt dumt å komme med det etter at jeg har fått jobbtilbudet? Litt sleipt? Er jo kjedelig å ansette en lærer fra august når jeg har termin i september.. Jobbe et par uker før jeg går ut i permisjon likosm? Dumt av meg å søke i det hele tatt? har bare så lyst å ha en jobb å komme tilbake til etter permisjonen. En jobb som IKKE er den jeg vil vekk ifra;) Graviditeten var altså ikke planlagt.. Hadde håpet å få den faste jobben først. Men nå sitter jeg altså i denne situasjonen.. Så hva sier jeg på intervjuet??

Jeg søkt jobb sist svangerskap, sa ingenting på intervjuet, for det var for tidlig til det syntes jeg. Fikk jobben (var vikariat, så blir litt anderledes) og fortalte om graviditeten etter et par mnd i jobb. Vikariatet var ferdig noen uker før jeg skulle ha permisjon, så det passet veldig bra.
Min faste lærerjobb jeg har nå fikk jeg 4 mnd etter fødsel, starta å jobbe da ungen var 6 mnd, og var ærlig på at vi ønska flere barn etter hvert. Men hadde visst de kvalifikasjonene som skolen trengte.
Var jeg i din situasjon ville jeg nok ikke sakt noe på 1.gangs intervjuet, men pga permisjon etter kun noen uker i jobb ville jeg sakt det på 2.runde eller når du blir tilbudt jobben. Det skal jo ikke ha så mye å si at du er gravid, da du kommer tilbake etter permisjon og sikkert skal jobbe der i mange år framover, men dessverre er det noen som hører ordet gravid og da ikke vil ansette.
Lykke til! Håper du får en fin arbeidsplass!

Jeg ville sagt det. Jeg jobber også som lærer, og hos oss er det vanlig at en representant fra utdanningsforbundet er med - nettopp for å se til at alt går riktig for seg og at ingen blir forbigått pga graviditet f.eks. Jeg er også i vikariat, men kommer til å søke på fast. Permisjonen er jo bare en liten del av din yrkeskarriere der, så hvis de virkelig vil ha deg så skal det ikke ha noe å si.

Vanligvis ville jeg sagt det men nå er det litt spesielt siden ansettelsen gjelder fra rett før jeg går ut i permisjon. Vanskelig syns jeg. Føler egentlig jeg burde ha ventet med å søke til neste år men så er det altså den gamlejobben jeg er litt desperat etter å komme meg bort ifra.. vil ikke jobbe der én uke til!;)

Om det ikke vises på deg, så tror jeg ikke jeg hadde nevnt det faktisk.
Hender jo faktisk at folk går gravide både tre og fire måneder uten at de vet det selv.

Jeg er i en lignende situasjon. Har fast jobb i Møre og Romsdal, men er fra Vestfold. Hadde planer om å være her i permisjonstiden fordi det ikke var jobber å søke på, og hadde innstilt oss på å være her et år til. Men, så dukket det selvfølgelig opp 2 jobber, og de blir jo lyst ut veeeeldig sjeldent, så ble jo nødt til å søke. Skal intervjues over tlf. på onsdag. Føler jeg lyver når jeg ikke sier noe, men jeg vil ikke risikere å bli luket ut pga. graviditet. Jeg sier det hvis jeg får tilbud om jobb. Tenkte jeg skulle foreslå for dem at de kan utsette ansettelsestidspunktet til neste sommer, sånn at jeg kan ta permisjonen fra min nåværende jobb. Da blir det billigere for dem å få noen i vikariat etter meg. Hvis ikke må de jo betale for både meg og den som går i vikariatet. Så får de vel noe tilbake fra nav, men det blir uansett knotete for dem om jeg tar permisjonen hos dem. Håper det blir godt mottatt at jeg faktisk har gjort meg noen refleksjoner rundt det, som jo faktisk viser at jeg tenker på arbeidsgiver oppi dette. Og som flere av dere sier her inne, så er det jo mange år igjen å jobbe der. Viktig å ikke bare tenke kortsiktig. Det er en kinkig situasjon å være i, synes jeg. For selv om det ikke skal diskrimineres om man er gravid, så kan man gjøre vurderinger likevel og finne andre ting ved intervjuet feks å skjule det bak.

Jeg var på intervju i dag, og siden tema ikke kom opp, så sa jeg heller ikke noe. Jeg er i uke 13 nå, og mistet i uke 12 i sommer, så jeg hadde bestemt meg for ikke å si noe. Jeg går ut i permisjon til skolestart. Får jeg jobb, sier jeg fra etter OUL. Tenker at jeg går ut i permisjon fra gammel jobb, og søker permisjon fra ny jobb et år.

men hva tenker dere om jobben der jeg har vikariat nå? Burde jeg sagt fra snart uansett siDen jeg har vært der en stund nå? Vet om to andre på jobben som har termin samtidig som meg (de er sikkert her) men jeg har jo ikke sagt noe ennå. Da blir det ganske mange vikariat som må ordnes om de gidder å ansette meg fast.. men føler jo jeg jobber her nå, og at jeg derfor bør si det snart. Er bare så redd for å bli valgt vekk

Jeg er 10 uker nå. Innafor å si jeg fant det ut sent?
Ja, innafor om det ikke er synlig.

Og du er ikke nødt til å si noe til arbeidsgiver før tre måneder før permisjon. Skjønner at du tenker at det er hyggelig, men tenk på din egen situasjon først før deres.

men hva tenker dere om jobben der jeg har vikariat nå? Burde jeg sagt fra snart uansett siDen jeg har vært der en stund nå? Vet om to andre på jobben som har termin samtidig som meg (de er sikkert her) men jeg har jo ikke sagt noe ennå. Da blir det ganske mange vikariat som må ordnes om de gidder å ansette meg fast.. men føler jo jeg jobber her nå, og at jeg derfor bør si det snart. Er bare så redd for å bli valgt vekk
Synes det er vanskelig å gi deg råd.. Det er jo sånn at du burde si fra så tidlig som mulig hvis de tar det bra, og drøye det hvis de yar det dårlig. Problemet er jo at det er umulig å vite, så da må du gjøre det du føler er best for deg... Sorry for teit og intetsigende svar[emoji85]

Vanskelig , mamman i meg sier at du bør si ifra pga de elevene som skal få en ny kontaktlærer for veldig kort tid. Var selv ute for 4(!) kontaktlærerbytter ila ett år på sønnen min. Noe som gjorde alt helt kaotisk :( sier du ifra så stiller du likt med de andre, pluss at skolen kan ha litt bedre tid på å planlegge ditt fravær i nesten ett skoleår uten at det skal bli for mye vind i dørene for elevene. Det var mamman :p

Vanskelig , mamman i meg sier at du bør si ifra pga de elevene som skal få en ny kontaktlærer for veldig kort tid. Var selv ute for 4(!) kontaktlærerbytter ila ett år på sønnen min. Noe som gjorde alt helt kaotisk :( sier du ifra så stiller du likt med de andre, pluss at skolen kan ha litt bedre tid på å planlegge ditt fravær i nesten ett skoleår uten at det skal bli for mye vind i dørene for elevene. Det var mamman :p

opplevd det samme for datteren min faktisk. men tviler på de setter meg inn i to uker for så å bytte igjen! så uansett om jeg sier fra før eller etter intervjuet blir det vel alternative oppgaver på meg den lille tiden mellom skolestart og permisjon :)

takk for innspill alle. fremdeles litt usikker men.. :P heller mest mot å ikke si noe til de "nye" skolene jeg skal til intervju på men heller si det når/hvis de gir meg tilbud. så kan jeg si jeg må informere om at jeg er gravid.. eller blir det dumt? æsj vanskelig dette ;)
men om jeg får videre ansettelse der jeg allerede er, blir det vel ikke et til intervju (eller? dette vet jeg lite om) så da kan jeg vel si fra når de eventuelt tilbyr meg jobben videre (noe han egentlig har antydet allerede men kan jo ikke gå utifra det så lenge jeg ikke har det skriftlig) Eller burde jeg sagt så tidlig som mulig (nå?) Jeg syns det er litt dumt å måtte si det på arbeidsplassen når absolutt ingen andre vet det ennå.. eller bør sjef få vite før vennegjengen?

takk for innspill alle. fremdeles litt usikker men.. :p heller mest mot å ikke si noe til de "nye" skolene jeg skal til intervju på men heller si det når/hvis de gir meg tilbud. så kan jeg si jeg må informere om at jeg er gravid.. eller blir det dumt? æsj vanskelig dette ;)
men om jeg får videre ansettelse der jeg allerede er, blir det vel ikke et til intervju (eller? dette vet jeg lite om) så da kan jeg vel si fra når de eventuelt tilbyr meg jobben videre (noe han egentlig har antydet allerede men kan jo ikke gå utifra det så lenge jeg ikke har det skriftlig) Eller burde jeg sagt så tidlig som mulig (nå?) Jeg syns det er litt dumt å måtte si det på arbeidsplassen når absolutt ingen andre vet det ennå.. eller bør sjef få vite før vennegjengen?
Alle stillinger i kommunen må vel lyses ut, så om det er en stilling ledig på jobben du er i nå, blir det nok en ansettelsesprosess. Jeg vet om flere som har vært i vikariat som har fått fast jobb, men alle måtte på et intervju/en samtale med rektor og tillitsvalgt. Bare for å gjøre ting på riktig måte.
Jeg sa det på jobben før vi har sakt noe til venner, men nå er jeg sykemeldt pga dårlig form, og følte det var riktig. Du må nesten bare gjøre det som du føler for å gjøre. Stol på deg selv! Alt ordner seg uansett. Enten nå eller etter permisjonen!

Du kan vente til du har sagt det til de rundt deg synes jeg. Mente igrunn bare at du ikke bør vente til du er 6 mnd på vei med å si det, slik at de kan planlegge litt. Graviditet skal ikke ha noe å si for jobbtilbud :)

Vent med å si til du evt har jobbtilbud - da har de forhåpentligvis ikke takket nei til andre søkere enda og kan spørre 2.kandidat om vedkommende kan tenke seg et vikariat på stillingen.
Ingen plikt til å si ifra før 6 mnd, men det kan være praktisk å si ifra når de likevel et midt i en ansettelsesprosess, slik at andre intervju kan komme til nytte.

Back
Topp