Intervju i morgen

Jeg vil gjerne fortelle om min erfaring ang dette, selv om jeg kommer med dette litt sent.
Jeg jobber i turnus med netter, kvelder å helligdager. Dette passer dårlig med helsa mi da jeg sliter kolossalt med migrene å døgnskiftningene nok bidrar sterkt til dette. Jeg bestemte meg derfor for å søke på en fagstilling med dagarbeid på samme avdeling som jeg jobber for å bedre vilkårene for meg selv og familien. Etter at søknadsfristen var ute fant jeg ut at jeg var gravid. Da jeg var i uke 7 ble jeg så dårlig at jeg ble sykemeldt, å siden jeg ikke er av typen som blir sykemeldt så valgte jeg å fortelle min nærmeste leder om hvorfor. Hun spurte meg da om hun kunne fortelle dette til avdelingsleder for siden vi var midt oppi en ansettelsesprosess nå så kunne de ta inn litt flere så de hadde en vikar som etterhvert kan ta over for meg. Jeg dro litt på det å forklarte at jeg var litt bekymret for akkurat dette. Siden jeg selv hadde søkt på fagstillingen å ønsket ikke å ødelegge sjansene mine for å få jobben gjennom å fortelle dette. Ble forsikret om at det overhode ikke skulle være et spm på vår arbeidsplass så det måtte jeg ikke tenke på. Så jeg ga min nærmeste leder beskjed om at hun bare kunne fortelle det hvis hun var så sikker på at det ikke skulle bety noe. Dagen etter ringte min nærmeste leder meg å fortalte at avdelingslederen skal ha uttalt: "er hun gravid å så søker hun på denne stillingen?" Min nærmeste leder tok meg i forsvar å sa at for det første så visste jeg ikke om graviditeten da jeg søkte å for det andre så spiller da ikke det noen rolle, det er jo diskriminering om det gjør det, å en regelrett spott mot våre formødres kamp for likestilling å kvinnerettigheter.

Så selv om arbeidsgiver skal være aldri så flinke i klassen med tanke på kvinner og rettigheter i alle livsfaser så ligger det i underbevisstheten at det ikke er gunstig å ansette gravide som om kort tid må ut i permisjon, å derfor er mitt råd at man ikke bør si noe i ansettelsesprosesser.

Håper det gikk bra på intervju i dag å at du får jobben uansett hva du valgte å si :Heartred

Det er en grunn til at vår rett til å ikke si noe om graviditet (eller ønsker om familieøkning) er lovbeskyttet: veldig veldig mange arbeidsgivere vil ikke ansette deg da, det blir mye ekstra styr for dem. Selv den snilleste og greieste arbeidsgiver må tenke på både økonomi og effektivitet, og tar de valgene som passer bedriften best. Jeg har selv fått en stilling hvor jeg vet en annen søker var bedre kvalifisert, hun var gravid.

Selv om det føles ubehagelig å skjule slikt så er fakta ganske klare, dette er et stort nok problem til at det er laget en lov som beskytter rettigheten vår til å ikke dele. De aller aller fleste arbeidsgivere vil være kyniske om det, du har lovlig rett til å være kynisk tilbake og sikre deg og ditt kommende barn et trygt inntektsgrunnlag.

Det gikk kjempe bra på intervjuet, fortalte de det og de satte veldig pris på at jeg var ærlig, og så fortsatte intervjuet som normalt :) MEN jeg fant ut at det var bare snakk om en ettermiddag i uke og annenhver helg, og det kan jeg ikke leve på, vist jeg tar jobben kan jeg tjene 4000 ca i mnd, og nå har jeg aap på ca 12000 i mnd, vil da miste 8000 i mnd på og ta jobben, vet det er straffbart og si nei til lønnet arbeid men sist jeg sjekket var det også straffbart og stjele for å få mat på bordet :( trodde virkelig stillingsprosent var høyer, så er litt sånn *buhu* nå
Så fint at det gikk bra på intervjuet :) Kjedelig at det ikke var høyere stillingsprosent. Men er det ikke slik at du kan jobbe inntil 50 % uten å miste arbeidsavklarigspengene? For da får du jo redusert utbetalingen for det du jobber, men mister jo ikke all utbetaling. Eller gjelder dette kun dagpenger?

Så fint at det gikk bra på intervjuet :) Kjedelig at det ikke var høyere stillingsprosent. Men er det ikke slik at du kan jobbe inntil 50 % uten å miste arbeidsavklarigspengene? For da får du jo redusert utbetalingen for det du jobber, men mister jo ikke all utbetaling. Eller gjelder dette kun dagpenger?

Det kan godt være, men har fått aap i 3 år mens jeg var under utdanning, og de går ut i desember, så må ha meg jobb, føler regelverket er veldig firkantet MEN det må de jo nesten bare være :) det ordner seg nok tror jeg, har som sagt søkt maaangen jobber :)

Det kan godt være, men har fått aap i 3 år mens jeg var under utdanning, og de går ut i desember, så må ha meg jobb, føler regelverket er veldig firkantet MEN det må de jo nesten bare være :) det ordner seg nok tror jeg, har som sagt søkt maaangen jobbet :)
Da skjønner jeg :) Er jo kjempebra at du faktisk kommer deg ut i arbeid igjen, er ikke alle som er like heldige. Krysser fingrene for at drømmejobben dukker opp veldig snart ;)

Det er en grunn til at vår rett til å ikke si noe om graviditet (eller ønsker om familieøkning) er lovbeskyttet: veldig veldig mange arbeidsgivere vil ikke ansette deg da, det blir mye ekstra styr for dem. Selv den snilleste og greieste arbeidsgiver må tenke på både økonomi og effektivitet, og tar de valgene som passer bedriften best. Jeg har selv fått en stilling hvor jeg vet en annen søker var bedre kvalifisert, hun var gravid.

Selv om det føles ubehagelig å skjule slikt så er fakta ganske klare, dette er et stort nok problem til at det er laget en lov som beskytter rettigheten vår til å ikke dele. De aller aller fleste arbeidsgivere vil være kyniske om det, du har lovlig rett til å være kynisk tilbake og sikre deg og ditt kommende barn et trygt inntektsgrunnlag.
Amen to that! Dette skjer, selv om vi oftest liker å tro det motsatte. Er det mange søkere på jobben, er det uansett ikke vanskelig for arbeidsgiver å finne en likestilt søker med nogenlunde samme kvalifikasjoner. Og vips slapp de å ansette den gravide og unngikk ubehagelige spm. i etterkant.

Kan også legge til at veldig få (dessverre) velger å ta den kampen og beskylde arbeidsgiver for diskriminering. Spesielt om man jobber innenfor en bransje hvor alle snakker med alle. Da holder de fleste kjeft for ikke å brenne flere broer.

Personlig ville jeg aldri ha sagt at jeg er på tjukka i et jobbintervju.

Håper det ordner seg med jobb, TS.

Back
Topp