Interstitiell graviditet (exu)

Chestine:)

Andre møte med forumet
Hei:) Noen som har vært igjennom en interstitell graviditet (en sjelden form for exu) og som har blitt gravide og fått barn? Gikk igjennom dette i forrige uke, fjernet venstre eggleder og er sydd i livmoren da det hadde festet seg i livmorhjørnet, mellom livmor og eggleder. Må vente i 6 mnd før vi kan prøve igjen..

Ingen? Det er jo forsåvidt bra da:) Hva med «vanlig» exu? Leser at det er noe forhøyet mulighet å få det igjen…

Så leit å høre du har opplevd det :Heartred

Jeg har «bare» opplevd en vanlig exu. Fjernet venstre eggleder i april i år. Ble gravid igjen i begynnelsen av juni og er nå 9+3 uker på vei.
Har fått veldig godt oppfølging denne graviditeten føler jeg.
Fikk beskjed av gynekolog etter operasjon å ta kontakt ved ny graviditet, siden det er større sjans å få det igjen neste gang.
Ringte fastlegen straks jeg hadde positiv test og fikk sendt henvisning til UL.
Fikk også måle hcg.

Ultralyd i uke 6+4 (faktisk utført av samme gynekolog som opererte meg, det var litt koselig :) ) ble grundig gjennomført.
Viste en graviditet i livmor. Fikk også da beskjed om å ta kontakt igjen om jeg fikk symptomer som kunne minne om sist.
Det kan være lett å overse exu så tidlig.

Håper det går bra med deg etter operasjonen. Syns det var heftige greier jeg, og jeg fjernet jo «kun» en eggleder, ikke det du fikk i tillegg.
Så kjipt å måtte vente så lenge! Det er pga at du ble sydd i livmor antar jeg?

Gratulerer med graviditeten:) Godt å høre at man kan klare det med en eggleder og:) Joda, det går greit etter operasjonen, blør litt enda, og selvfølgelig fått betennelse i operasjonssåret i navelen, men ellers bra! Venter på at det skal gå 6 måneder;) Må vente så lenge til at livmora skal bli sterk og fin igjen ja. Blir jo 38 i oktober, så er redd for at ting kan ta ekstra lang tid nå.. Men vi har bestemt oss for å gå «all in» nå Så får krysse fingrene for at det klaffer 100% for oss snart!

Jeg hadde en exu mellom nr 1 og nr 2. Ble kun medisinsk behandlet og ikke operert og fikk beskjed om at risiko for gjentagende exu var høy. Har fått tidlig UL pga dette i mine tre svangerskap etter dette. Siste resulterte i MA og jeg var vel inne til UL 5 ganger før de slo seg til ro med st det var MA og ikke EXU de ikke fant...

Gratulerer med graviditeten:) Godt å høre at man kan klare det med en eggleder og:) Joda, det går greit etter operasjonen, blør litt enda, og selvfølgelig fått betennelse i operasjonssåret i navelen, men ellers bra! Venter på at det skal gå 6 måneder;) Må vente så lenge til at livmora skal bli sterk og fin igjen ja. Blir jo 38 i oktober, så er redd for at ting kan ta ekstra lang tid nå.. Men vi har bestemt oss for å gå «all in» nå Så får krysse fingrene for at det klaffer 100% for oss snart!
Jeg fikk også infeksjon i navlen :grumpy:
Noe skikkelig herk som jeg plagdes lenge med, men ble bedre med en antibiotikakur og hyppig rensing.

Jeg blir også 38 senere i år. Så fikk litt hetta av exu og ble lei meg for all tiden vi mistet.
Men i praksis har man visst ikke lavere fruktbarhet med bare en eggleder. Den friske kan plukke opp egg fra eggstokkene på begge sider. Og det skjedde for min del nå, hadde tydelige el-smerter på den siden jeg ikke har eggleder, men ble gravid :)

Veldig overrasket over at det gikk så kjapt! Første EL etter operasjon kan nesten ikke telle som et forsøk, da jeg hadde infeksjon og fikk på antibiotika rundt eggløsningen.
Men neste mnd klaffet det :)

Håper din spire sitter kjapt når ventetiden er over :love017 og at infeksjonen gir seg snart

Last edited:
Hei! Børster litt støv av denne tråden, om det er greit!

Leser i journalen min at eg visst også har hatt ein ektopisk i tubehjørnet (som er det samme som interstitiell?). Eg trur ikkje heilt eg skjønte kva det var då eg fekk diagnosen, og har heile tida tenkt at tubehjørnet var ytterst mot eggstokken. Men no forstår eg at det er veldig sjeldant, og at eg har vore sjukt heldig med utfallet… eg vart behandla med methotrexate og det løste seg heilt utan operasjon.

Vi har begynt å prøve igjen, og eg er naturlig nok veldig nervøs for å gå igjennom det same igjen.

Kva var oppfølginga ved ny graviditet for din del? Og for evt andre med same, skjeldne type? Eg forstår at operasjon er mykje meir heftig, så det er meir av nysgjerrigheit eg lurer.

Eg har ikkje fått noko tilbud om ny ul etter at det heile løste seg. Har hatt kontakt med fastlegen som heller ikkje meinte at dette ikkje var nødvendig, før ein evt ny graviditet der eg skal få tidlig oppfølging.

Back
Topp