Intense magesmerter

MammaKaos

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
I går kveld, ca ellevetiden, begynte jeg å få utrolig vondt i magen. Det ble bare verre og verre, og når klokken begynte å nærme seg midnatt visste jeg ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Klarte ikke sitte, klarte ikke ligge, klarte ikke stå - ALT gjorde sinnsykt vondt! Etterhvert kom en ekstrem kvalme også, og den neste timen kastet jeg opp fire ganger. Jeg har ikke vært kvalm tidligere i svangerskapet. Etter den siste og verste omgangen med oppkast kjentes alt litt bedre ut, før det plutselig støkk til i magen igjen. Mer ekstremt enn tidligere. Denne gangen trodde jeg det skulle komme ut i begge retninger, men slapp heldigvis å kaste opp... Det kom derimot store mengder avføring, som var mørkegrønn, nesten svart på farge. Magesmertene har avtatt utover natten, men jeg har prompet mye mer enn vanlig. Nå er jeg nesten tilbake til normalen.

Noen som vet hva dette kan skyldes? Hvordan arter svangerskapsforgiftning seg? Kan dette være tegn til abort? Jeg har vært forstoppet i ca en uke, kan det være det som er grunnen til disse plagene? Ville dere dratt til legen? Jeg er så redd for at noe er galt med nurket... :(

Til informasjon er jeg 8+2 i dag, og smertene var i midten/øverste del av magen, litt over navelen.

Helt vanlige symptomer ved forstoppelse som løsner opp! Det er så kraftig at kvalme og magesmerter opptrer! Det kan jo være Spysyka og?

Svangerskapsforgiftning er det nok ikke :)

Hva med å ringe legevakta og høre? Kan være nesten hva som helst.. Omgangssyke?

Men tenker du bør få behandlet forstoppelsen! Mener jeg leste at etter 3 dager bør man begynne på behandling :)

Ikke for å skremme deg, men slik begynte det til meg når egglederen sprakk.. :( intense smerter som gjorde at jeg ikke kunne gå eller sitte.. jeg spydde og gikk på do. jeg ville undersøkt det, bedt om ultralyd om det ikke bedrer seg. Hos meg fant de jo foster i livmoren, mn det de ikke så var at det også var et i egglederen som vokste og gjorde at egglederen sprakk. Derfor gjorde de ingenting før jeg 1 1/2 uke senere holdt på å blø ihjel :( fæl opplevelse.. følte ikke jeg ble trodd mens det pågikk, så gjelder å kreve oppfølging og å bli hørt..

Det kan jo bare være omgangen eller lignende, mn jeg har blitt veldig var på smerter etter det jeg gjennomgikk..

For meg høres det ut som veldig forstoppelse som løsnet. Det gir ekstreme magesmerter. Svart avf kan komme av jern (om du tar jerntbl? ) siden det gikk over hadde jeg ikke bekymret meg så mye, kan være lurt å kjøpe laktulose på apoteket og bruke en stund. (Dette smører tarmene slik at avf glir lettere ut)

Tusen takk for alle svar! :) Setter stor pris på at dere tar dere tid til å svare!

Tror nok det er mest sannsynlig at det er forstoppelse som har løsnet, selv om jeg ikke hadde anelse om at det kunne vært så ekstremt vondt... Jeg tenker at jeg skal bestille time hos legen på mandag, både for å sjekke at alt er bra, og for å se om jeg kan få noe behandling for forstoppelsen. Jeg føler meg mye bedre i dag, men blir det verre igjen ringer jeg nok til legevakten :)

Ikke for å skremme deg, men slik begynte det til meg når egglederen sprakk.. :( intense smerter som gjorde at jeg ikke kunne gå eller sitte.. jeg spydde og gikk på do. jeg ville undersøkt det, bedt om ultralyd om det ikke bedrer seg. Hos meg fant de jo foster i livmoren, mn det de ikke så var at det også var et i egglederen som vokste og gjorde at egglederen sprakk. Derfor gjorde de ingenting før jeg 1 1/2 uke senere holdt på å blø ihjel :( fæl opplevelse.. følte ikke jeg ble trodd mens det pågikk, så gjelder å kreve oppfølging og å bli hørt..

Huff, dette høres helt forferdelig ut! :( Tar smertene seg opp igjen, eller varer over lengre tid skal jeg be om tidlig ul!

Huff, dette høres helt forferdelig ut! :( Tar smertene seg opp igjen, eller varer over lengre tid skal jeg be om tidlig ul!

Det var et helvette! Angrer på at jeg ikke tok saken videre og klagde på manglende/feilbehandling , men da det var over var jeg overlykkelig over at det var over, og ikke minst smertefri.

Mange leger og jordmødre tror de vet bedt, men man kjenner på kroppen om noe er galt.. håper du slipper med den ene natten og at alt er bra:)

Natt til i dag skjedde omtrent det samme en gang til... Fikk ekstremt vondt i magen, sånn at jeg ikke kunne gjøre annet enn å ligge å vri meg på badegulvet. Etter en stund ble jeg kvalm også, og da jeg begynte å kaste opp kastet jeg opp mer enn jeg noen gang har gjort før. Samboeren våknet av at jeg spydde og vi ble enig om å dra på legevakten. Før vi kom så langt begynte jeg å spy igjen og det bare fortsatte og fortsatte... Vi kom oss endelig til legevakten ca kl 2.30, og der tok de en blodprøve og en urinprøve, før de lot oss være aleine på et rom til 4.30! :( Fikk ingen svar, ingen beroligende ord, ingen spørsmål om det gikk bra, ingenting! Jeg fortsatt å kaste opp - masse! Klokken halv fem kom en lege inn og sa at både blodprøven og urinprøven så fine ut, og at jeg kunne dra hjem når jeg ville. Både jeg og samboeren min prøvde å stille spørsmål om hva som kunne være årsaken til at jeg har vært så dårlig, og det eneste legen sa var at "det er helt normalt å være kvalm og å kaste opp i begynnelsen av et svangerskap". Men det kan da ikke være riktig at man skal ha så intense magesmerter?!

Vet ikke helt hva jeg vil fram til med denne posten, men er greit å bare få luftet litt frustrasjon. Ble så skuffet og forbanna på behandlingen vi fikk der :( Det var nesten ingen andre pasienter på legevakten, og masse sykepleiere som gikk rundt i gangene uten å ha noe særlig å gjøre. De kunne da i det minste kommet inn og sagt noen trøstende ord?!

Men har du fått en UL for å se om alt er bra med den lille, evnt. se etter cyster.... Luftsmerter?? Dette høres veldig rart ut, og med tanke på at det har skjedd to ganger nå ville jeg ha anbefalt deg å dra til fastlegen...

Huff, det høres helt forferdelig ut! De vurderte ikke gallestein da? Det er jo ganske vanlig å få i svangerskap og anfall utløses som regel av fet mat. Det du beskriver minner meg om gallesteinsanfall ihvertfall.

Men har du fått en UL for å se om alt er bra med den lille, evnt. se etter cyster.... Luftsmerter?? Dette høres veldig rart ut, og med tanke på at det har skjedd to ganger nå ville jeg ha anbefalt deg å dra til fastlegen...
Signerer denne. Dra til fastlege. Jeg fikk intense smerter i ryggen forrige uke og dro til gynekolog. Der kunne det se ut som en cyste har sprekt. God bedring <3

Hørtes veldig ut som omgangssyke. Det er i grunn akkurat sånn det arter seg for meg de gangene jeg blir rammet. Sesong for det er det jo også nå.

En venninne av meg, som ikke er gravid, beskrev det akkurat som du gjør når hun hadde gallestein. Men hun fikk feber i tillegg. Jeg ville absolutt gått til fastlegen!

Tusen takk for svar alle sammen! Er veldig fint å kunne lufte litt bekymringer og få svar fra dere som har mer/annen erfaring enn meg :)

Jeg har ikke klart å få hastetime hos fastlegen min, men skal til en annen lege på det samme legekontoret i morgen. Har vært hos henne før, og hun er helt ok :) Skal be om tidlig ul!

Har vært sinnsykt bekymret for lille i magen, men legen på legevakten mente at babyen burde ha det helt fint, i og med at jeg ikke har hatt noen blødninger og de ikke fant tegn til blod i urinen. Han sa også at siden magesmertene var i midten/øverst i magen var det ikke noen grunn til å bekymre seg for abort. Orker ikke å tenke på alt som kan være galt, så prøver bare å tenke at legen sikkert vet hva han snakker om...

Off føler med deg.. krysser fingrene for at alt er bra med den lille...

Jeg hadde veldig lignende som det i sist svangerskap, bare jeg var ca 28 uker på vei, trodde først at fødselen var i gang. det startet rolig og smerkene ble bare sterkere og sterkere uten pauser. Kastet så mye opp at jeg til slutt kastet opp blod (fikk rift i spiserøret). Kom inn på føden og de tok blodprøver og diverse i flere timer før tilslutt 2 stk fra kirurgisk kom inn for å se på meg og da fant de ut at jeg hadde gallestein anfall! Fikk ganske mye morfin så hadde helt sykt vondt! Hvis smertene ligger øverst på magen mest på høyre side så er det nok gallestein anfall du har. Da må du holde deg unna fet mat, steikt mat og frukt med frø inni (f.eks. eple, melon, pærer, appelsin osv.) Gjør du dette så skal det hjelpe med å holde anfallene borte. Det positive er at det er ikke farlig for babyen, bare utrolig vondt for deg!

Siden flere av dere nevner gallestein skal jeg spørre om det kan være det når jeg er hos legen i morgen. Det viktigste er at alt er bra med babyen!

Back
Topp