Inspirert :)

KineLee

Forumet er livet
Julibarna2014
Litt inspirert ift NAV tråden :) Jeg funderer litt over hvordan samfunnet er i dag. Det skrikes høyt om rettigheter. Min rett til datt, penger her og hjelp der. Men svært sjeldent snakkes det ( er min observasjon) om plikter. Ofte virker det som folk sitter på ræva og krever...krever og krever..Og får de det ikke som de vil med engang åså er det ramaskrik. Er vi blitt en nasjon av bortskjemte unger?

Jepp, bortskjemte og kravstore!
Er enig at mye kan bli bedre i nav, det er ett tungrodd system. Det er systemet og ikke menneskene selvfølgelig. (Alltid noen som ikke burde ha jobben sin der;))
Men gjør din plikt, krev din rett er fin:D

Ja, jeg syns vi er til tider svært bortskjemte og kravstore.
Mest mulig for minst mulig.

Litt inspirert ift NAV tråden :) Jeg funderer litt over hvordan samfunnet er i dag. Det skrikes høyt om rettigheter. Min rett til datt, penger her og hjelp der. Men svært sjeldent snakkes det ( er min observasjon) om plikter. Ofte virker det som folk sitter på ræva og krever...krever og krever..Og får de det ikke som de vil med engang åså er det ramaskrik. Er vi blitt en nasjon av bortskjemte unger?
Nei det synes jeg ikke!

Jeg blir egentlig ganske sjokkert når bekjente av meg jeg VET ikke har jobbet en dag i sitt liv uten å ha dårlig helse/psyke å skulde på, sitter der å sier at "vi må hjelpe våre egne først" etc når det kommer til flyktninger, "våre skattepenger" osv. Så har ikke de bidratt en skit selv. Skremmende!!

Men nå gjelder jo denne holdningen fåtallet HÅPER jeg :-) Vi er jo et land som også skatter ganske godt og bør kunne forvente å få noe igjen når vi trenger det.

Last edited:
Heh. Nei, det syns jeg faktisk ikke. Men det bør være lov å kreve det man faktisk er så heldig å ha krav på. Fins selvsagt alltid noen som bare utnytter systemet, men de er heldigvis i mindretall.
Jeg har feks vært skattebetaler siden jeg var 16 år, nærmer meg nå 30. Har hatt for tunge jobber, og derfor ødelagt kroppen (gidder ikke spesifisere). Vi bor i en velferdsstat, og da syns jeg vi skal kunne få godene av det, uten å måtte kjempe mot en tunggrodd system, med mange ansatte som sitter litt for trygt i jobbene sine. Er som regel syke mennesker som er i nav, sett bort ifra permisjon og arbeidsledige, og de burde bruke energien sin på å bli frisk, istedenfor å måtte kjempe mot byråkratiet mot ting se faktisk har krav på. Og vi som klager på nav, vi har som regel gjort vår plikt og vel så det.

Orker ikke gå ut i en veldig diskusjon, men syns man skal være litt forsiktig med slike påstander. Det kan faktisk såre de ekte menneskene bak nickene, selv om det "bare er på internett".

Heh. Nei, det syns jeg faktisk ikke. Men det bør være lov å kreve det man faktisk er så heldig å ha krav på. Fins selvsagt alltid noen som bare utnytter systemet, men de er heldigvis i mindretall.
Jeg har feks vært skattebetaler siden jeg var 16 år, nærmer meg nå 30. Har hatt for tunge jobber, og derfor ødelagt kroppen (gidder ikke spesifisere). Vi bor i en velferdsstat, og da syns jeg vi skal kunne få godene av det, uten å måtte kjempe mot en tunggrodd system, med mange ansatte som sitter litt for trygt i jobbene sine. Er som regel syke mennesker som er i nav, sett bort ifra permisjon og arbeidsledige, og de burde bruke energien sin på å bli frisk, istedenfor å måtte kjempe mot byråkratiet mot ting se faktisk har krav på. Og vi som klager på nav, vi har som regel gjort vår plikt og vel så det.

Orker ikke gå ut i en veldig diskusjon, men syns man skal være litt forsiktig med slike påstander. Det kan faktisk såre de ekte menneskene bak nickene, selv om det "bare er på internett".
Helt enig med deg, godt skrevrt

Tråden var kun inspirert av NAV tråden. Påstanden min er på en generell observasjon av hvordan samfunnet har blitt. Et eksempel kan være hvordan forbrukerne bruker Facebook til å klage for den minste ting. Istedenfor å først ta ting opp direkte med butikken. Vi klager på alt, alltid. Var ikke en pekefinger til de som har opplevd NAV problematisk.

Jepp, bortskjemte og kravstore!
Er enig at mye kan bli bedre i nav, det er ett tungrodd system. Det er systemet og ikke menneskene selvfølgelig. (Alltid noen som ikke burde ha jobben sin der;))
Men gjør din plikt, krev din rett er fin:D
Den var fin ja:)

Jeg blir egentlig ganske sjokkert når bekjente av meg jeg VET ikke har jobbet en dag i sitt liv uten å ha dårlig helse/psyke å skulde på, sitter der å sier at "vi må hjelpe våre egne først" etc når det kommer til flyktninger, "våre skattepenger" osv. Så har ikke de bidratt en skit selv. Skremmende!!

Men nå gjelder jo denne holdningen fåtallet HÅPER jeg :) Vi er jo et land som også skatter ganske godt og bør kunne forvente å få noe igjen når vi trenger det.
Såklart skal vi kunne forvente at vi skal få tilbake for de skattepengene vi betaler! :) Som du sier. Skremmende hvor mange som utnytter systemet. En jeg studerte med lurte til seg flere tusenlapper ved å unnlate å ha pengene sine på konto til rett tidspunkt. Snakk om 20-30 tusen :o

Tja.. Mange som glemmer sine plikter ja. Som feks når det kommer til sykemeldingsoppfølging. Klager over at man må på dialogmøter med jobben. Tenker det er helt naturlig jeg? Å prøve å finne ut om det er noen måte jobben kan tilrettelegge på for å få folk raskere ut i jobb igjen.

Tråden var kun inspirert av NAV tråden. Påstanden min er på en generell observasjon av hvordan samfunnet har blitt. Et eksempel kan være hvordan forbrukerne bruker Facebook til å klage for den minste ting. Istedenfor å først ta ting opp direkte med butikken. Vi klager på alt, alltid. Var ikke en pekefinger til de som har opplevd NAV problematisk.
Ok, syntes ikke det virker sånn utifra hovedinnlegget ditt, men da mistolket jeg det. :) poenget mitt var bare at det er ekstremt demotiverende for dem som står midt i sitt livs kamp mot nav - på ting de faktisk har all rett på, og så kommer det utsagn som det. Nå gjelder ikke det meg personlig akkurat nå, men tror jeg hadde murt meg inne og grått en skvett, hadde det innlegget kommet når jeg sto midt oppi det, og ikke ante om jeg hadde mat på bordet neste mnd eller ei. Man blir så sliten i slike situasjoner, skal ikke mye til før det tipper over.

Er helt enig i at de som misbruker systemet og så klager over det etterpå, burde bli satt i gapestokken. De er en stor samfunnsfiende, og de er mange. Er også helt enig i at folk burde bli flinkere til å klage til rette instans, det er kun da det hjelper! Per dags dato sitter jeg med tre gavekort på forskjellige butikker i lommeboka, etter å ha klaga. :p så ingen tvil om at det ikke hjelper å legge ut surmaga statuser på fb eller i kommentarfelt på vg.
Og når det gjelder nav, så er nok mange også farga av ryktet og møter der med en negativ innstilling. Selv var jeg veldig opptatt at det skulle jeg IKKE, men optimismen min ble raskt knust dessverre.
Jeg er veldig glad for at mange har gode opplevelser derfra, det er sånn det skal og burde være. Og håper det kommer en ny reform eller noe, som sikrer bedre kunnskap og effektivitet både i systemet og blant de ansatte. Tror de gjorde en stor feil da de slo sammen etatene.

Back
Topp