*inspirert* sparing

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Dere som sparer til barna, hva sparer dere til og hvor mye skal dere spare? Er dere like flinke til å spare til dere selv? Her sparer vi først og fremst til deres egenandel når de skal kjøpe sin første bolig. Jeg kommer ikke til å stille som kausjonist for noen av barna mine. Jeg tenker også at barna skal få lappen i 18års gave. Når det er sagt så ønsker jeg ikke å skjemme de bort. Det hele er egentlig helt avhengig av at de lærer å ta ansvar og jobber for det de ønsker selv. Jeg begynte å jobbe da jeg var 16 år. Da var det slutt på lommepenger, månedskort finansiert av foreldrene mine og betalt telefon. Betalte for lappen selv, bilen selv og har ordnet med å kjøpe bolig selv. Jeg setter STOR pris på at foreldrene mine oppdro meg til å bli økonomisk selvstendig tidlig. (Er 25 år)

Jeg er flink til å spare til meg selv også. Hvis mine barn ikke viser at de skjønner verdien av penger, og jobber når de er gamle nok så kommer jeg nok ikke til å finansiere en livsstil av latsskap. Hvordan er det med dere?

Her har vi en sparekonto og en barnas boligkonto... vi legg inn fast beløp hver mnd, far på ene og æ på andre... også har familie kontonummerene slik at de kan legge inn penger. Vi har f.eks noen tanter og onkler som legg inn penger til jul bestandig, som vi kan ta ut om hun skulle trenge noe eller så lar vi d bare være der. Hun har sparebøsse også som vi tømmer regelmessig og legger inn på sparekontoen...

Vi sparer kr 200,- til hver av barna hver måned.
Mannen og meg prøver å spare kr 5.000,- hver i måneden.
Disse pengene skal brukes til måneder vi har ekstra utgifter, og når vi skal kjøpe bil og lignende...

200 til barna i mnd. Tenker at de skal brukes når billappen, bilkjøp og evnt startkapital. Ikke alle som vil ta lappen heller så :) Men hvertfall de dyre tingene.

Selv sparer vi penger. Jeg legger av ca 3-4000 kr i mnd på sparekonto og mannen legger rundt 15000 kr i mnd på sparekonto :) De skal brukes på huset. Bygge garasje og diverse. Pluss det er bufferen vår om vi plutselig har en trang mnd.

Jeg sparer 500 kr til hvert barn, og sparer ca 2000 i mnd til meg selv.

Hva jeg sparer til?? Tja....
I utgangspunktet tenker jeg konfirmasjon og sertifikatet.....og evt tannreguleringer..!?

Jeg har selv god økonomisk sans, og ønsker at ungene mine også får det.
Det viktigste for meg, er at jeg HAR penger i bakhånd - i tilfelle rottefelle :p

Setter av penger til meg selv, ikke på konto til min sønn, betyr ikke han ikke vil få hjelp men vil ikke låse penger inn på hans konto...

Vi sparer til babyen vår, alt hun får av pengegaver går inn på konto, pluss at vi putter overflødige småpenger (og store penger) på sparebøssa. Sparer til førerkort, bolig etc - penger hun trenger den dagen hun er i etableringsfasen selv. Ønsker at hun skal bli ansvarlig og økonomisk selvstendig, og vi kommer til å bruke mye tid på å lære henne om penger og sparing. Når hun blir større tenker jeg å gjøre litt som mine foreldre har gjort - sparer hun selv, så får hun ekstra. Jeg har alltid blitt "belønnet" for å være fornuftig med pengene, og det har jeg mye igjen for nå :-)

Pengene som spares i ungas navn er fra besteforeldre og jule og bursdaggave, så de kan jeg vel ikke bestemme hva de skal brukes til, men håper å lære de såpass om økonomi at når de får tilgang til det så brukes det på bolig.
Foreløpig setter jeg av barnetrygden til gutta men i eget navn og det tenker jeg bruke på større ting som konfirmasjon, førerkort, her skal de nok ha både på traktor og bil, og til utdanning.
Han heldigvis veldig god kontroll på egen økonomi og det som er igjen når ny lønn kommer blir spart:)

Sparer 1000kr i mnd til mini
Sparer 2083kr til bsu
Sparer 500kr til bsu pluss
Sparer 5000kr til sparekonto
Sparer 500kr i fond

.. Hver mnd

+ sambo sparer full bsu + 1000kr hver mnd i fond. Som jeg vet av

Hovedsaklig til bolig til begge. De skal ikke få pengene til fritt bruk.

Lappen håper vi å kunne dekke for begge, om ikke må de bruke av sparepengene på d .

Tenkte å spare barnetrygden hver måned pluss litt ekstra dersom det er behov. Ønsker å spare opp penger som vi kan gi han når vi føler han er moden nok til å bruke penger fornuftig, muligens lappen eller penger til egen bolig :-)

Selv sparer jeg 2500 i mnd på BSU :-)

Hvorfor vil du ikke stille kausjon?
Jeg kommer ikke til å gi mine barn flere hundretusen når de blir 18 år, men vil gjerne hjelpe de uten å gi de masse penger.
Her spares det slik at vi kan kjøpe de dyre tingene de trenger i årene fremover :)

Sparer til å kjøpe bolig. Jeg fikk ikke kjøpt meg noe før keg var 30. Og om jeg fortsatt hadde vært enslig hadde jeg ikke kommet meg inn på boligmarkedet. Desverre er man avhengig av foreldre, enten sparepenger som egenandel eller kausjonist. Jeg var sinnsykt god til å spare, men i takt med det jeg sparte økte boligprisene - håpløst!

Vi tenker på å investere det vi har spart allerede som egenandel i å kjøpe en leilighet å leie ut. Fortsatt betale 1000kr fra dem hver inn på lånet i tillegg til leieinntektene som dekker lån og alt.

Ang sertifikat vet jeg ikke enda, det er mye penger og blir sikkert bare dyrere og dyrere. Jeg tror jeg kommer til å be de spare til det selv. Søsteren fikk alt betalt av våre foreldre, jeg betalte alt selv.

Kommer til å kreve at de jobber fra de er 18, enten fullt eller ved siden av studier. De bør gjerne jobbe fra 16 år eller enda tidligere også. De får heller ikke bo hjemme lenge, de må bli selvstendige og stå på egne ben.

Hvorfor vil du ikke stille kausjon?
Jeg kommer ikke til å gi mine barn flere hundretusen når de blir 18 år, men vil gjerne hjelpe de uten å gi de masse penger.
Her spares det slik at vi kan kjøpe de dyre tingene de trenger i årene fremover :)
Jeg sparer penger til de slik at de har sjans til å komme inn på boligmarkedet, og da vil de eie 100% selv. Hvorfor jeg ikke vil være kausjonist kommer av at jeg heller vil spare til de, og det er slik jeg foretrekker det av ulike årsaker :) Tryggest for alle på den måten ;)

Vi er 4 barn, jeg eier både bil og leilighet 100% selv. Fikk ikke noe penger til egenandel heller. Det er ikke en selvfølge at foreldre skal hjelpe til, men siden vi har mulighet vil jeg heller spare. Syns du det er rart at jeg ikke vil stille som kausjonist? :p

Jeg sparer penger til de slik at de har sjans til å komme inn på boligmarkedet, og da vil de eie 100% selv. Hvorfor jeg ikke vil være kausjonist kommer av at jeg heller vil spare til de, og det er slik jeg foretrekker det av ulike årsaker :) Tryggest for alle på den måten ;)

Vi er 4 barn, jeg eier både bil og leilighet 100% selv. Fikk ikke noe penger til egenandel heller. Det er ikke en selvfølge at foreldre skal hjelpe til, men siden vi har mulighet vil jeg heller spare. Syns du det er rart at jeg ikke vil stille som kausjonist? :p

Det er mange som ikke ønsker å stille kausjon, men lurte på grunnen din :)
Jeg synes kausjon er fint, da får de ikke penger rett i hånden og må jobbe for å betale det ned på lik linje som resten av boliglånet :)
Jeg har aldri fått noe hjelp av mine foreldre, hverken til lappen eller bolig. Kjøpte min første bolig som 19 åring og det var min vei inn på boligmarkedet. Deilig å klare seg selv å være selvstendig og det håper jeg at mine barn blir også. Men de er alltid velkommene hjem om de trenger det :)

Vi sparer , det går til lappen og evt egenandel på hus. Vi stiller selvsagt som kausjonoster om der ikke er nok penger til ek

Vi sparer til barna, men hva pengene skal gå til, får vi se etter hvert. Selv brukte jeg pengene til og kjøpe møbler da jeg flyttet. Lappen måtte jeg betale selv også. Og huset vi bygde måtte vi stå for selv også( ingen kausjonist, det sa mine foreldre nei til, noe som gjelder alle mine søsken)

Bil lappen er jeg usikker på hva vi kommer til og Gjøre. Men barna har godt av og lære seg og betale for seg, så mulig dem må betale deler av den selv, også bidrar vi med en viss sum til dem begge i 18 års gave.

Den dag i dag, så tror jeg vi har mulighet til og kunne hjelpe barna på boligmarkedet, og har vi det, så kommer vi til og stille som kausjonist. Utrolig fasinerende og se på 18 åringer som reiser til byen for og gå skole, kunne kjøpe seg leilighet dei åra dei går skole, for så og selge og kunne få seg en god egenkapital når dem selger. Så har vi mulighet til og kunne bidra med noe slik, så kommer vi til og hjelpe på vei! ( f.eks en liten leilighet som dem kan sitte med i 3-4 år for så og selge)

Men vi kommer ikke til og sy puter under armene på barna. Dem må klare og betale for seg selv. Jeg har klart meg selv siden jeg var 16 år gammel, og det forventer jeg at barna også får seg en jobb etter skoletid i den alderen og begynner og tjene egne penger.

Det er mange som ikke ønsker å stille kausjon, men lurte på grunnen din :)
Jeg synes kausjon er fint, da får de ikke penger rett i hånden og må jobbe for å betale det ned på lik linje som resten av boliglånet :)
Jeg har aldri fått noe hjelp av mine foreldre, hverken til lappen eller bolig. Kjøpte min første bolig som 19 åring og det var min vei inn på boligmarkedet. Deilig å klare seg selv å være selvstendig og det håper jeg at mine barn blir også. Men de er alltid velkommene hjem om de trenger det :)
Mtp økonomisk sikkerhet så liker jeg ikke tanken :p Da er det bedre for oss å spare, og det har vi gjort fra de ble født. Jeg håper å være helt gjeldsfri innen jeg er 50 år og da er barna mine over 25 år, så vi skal nok være i stand til å hjelpe de uansett. Og de er selvsagt velkommen hjem her også. Har ikke satt noen aldersgrense på når de må flytte ut. Jeg tenker det er fint om de bor hjemme mens de er studenter også :) Mye penger å spare på å bo hjemme som student :)

Mtp økonomisk sikkerhet så liker jeg ikke tanken :p Da er det bedre for oss å spare, og det har vi gjort fra de ble født. Jeg håper å være helt gjeldsfri innen jeg er 50 år og da er barna mine over 25 år, så vi skal nok være i stand til å hjelpe de uansett. Og de er selvsagt velkommen hjem her også. Har ikke satt noen aldersgrense på når de må flytte ut. Jeg tenker det er fint om de bor hjemme mens de er studenter også :) Mye penger å spare på å bo hjemme som student :)

Skjønner tankene dine ang kausjon, men så håper jeg at mine barn skal lære økonomi og betale for seg :o
Om vi lykkes får vi bare vente å se :p Hihi
Jeg har ingen mål om å være gjeldsfri jeg, ser ikke behovet for å være gjeldsfri og bli skattet ihjel. Men håper vi eier mer enn pipa når jeg er 50 da :p Hihi
Så håper jeg at vi en dag kan kjøpe oss en hytte, så vi vil vel alltid ha litt gjeld ;)

Mine foreldre har en sparekonto til han hvor de setter inn penger til jul og bursdag, og han har en konto hvor vi setter inn pengegaver og slikt. Har ikke noe fast trekk til han enda, men det blir etter hvert og da kommer jeg til og sette inn 200 i mnd. Pengene er til og hjelpe han med førerkort, bil og bolig, men håper han lærer seg og være fornuftig med penger og skjønne at han må jobbe for de :)
Sparer det jeg kan selv, men viss jeg ikke kan sette av noe en mnd så har jeg fast trekk når jeg bruker kort og betaler regninger så blir litt uansett :)

Back
Topp