Inspirert: Slanking av barn

Syns jeg ikke. Er faktisk en del med valpefett enda. Du kan si imot så mye du vil. Du har din mening og jeg har min. Mitt barn er ikke stor og hs sa også det. Men siden tallene som er så himla viktige sier det er barnet mitt litt overvektig. Noe jeg ikke syns stemmer. Ei heller de rundt meg syns det stemmer. Vi er veldig bevisste på hva og hvor mye hu spiser. Det har vi alltid vært. Så får du tro hva du vil. Barn er forskjellige. Mitt barn liker ikke brus eller kaker og sånt. Hu drikker opptil hvertfall 2 liter vann om dagen. Knekkebrød med ost er favoritt. Ellers grov brødskive med makrell. Så ja. Jeg forsvarer meg og mine her. For syns absolutt ikke dette stemmer.
Jeg er helt enig med deg. Søsteren min hadde "valpefett" til hun var 12 år. Nesten over natta forsvant det bare! Hun var lang itillegg til litt mage og rund i ansiktet, ellers var hun slank.
Så at man er for stor for valpefett når man er 9 år er jeg helt uenig i selv.
Noen legger på seg 30 kg i ett svangerskap, andre 5 kg. Unger er da vel like forskjellige som det vi voksne er :)

Jeg er helt enig med deg. Søsteren min hadde "valpefett" til hun var 12 år. Nesten over natta forsvant det bare! Hun var lang itillegg til litt mage og rund i ansiktet, ellers var hun slank.
Så at man er for stor for valpefett når man er 9 år er jeg helt uenig i selv.
Noen legger på seg 30 kg i ett svangerskap, andre 5 kg. Unger er da vel like forskjellige som det vi voksne er :)
Slik var min lillesøster også. :D

Jeg synes forøvrig det er altfor mange som har en vent og se holdning til barna sine om de er litt store. Hvorfor ikke ta tak i det med engang?
Jeg tenker ikke på noen i denne tråden, men det er noe jeg har erfart gjennom jobben.
Det er synd for barna tenker jeg.

Kommer helt an på. Jeg har sett barn som absolutt ikke trenger å "slankes" og barn som absolutt burde vært gjort noe med. Jeg har en søster som alltid har vært litt stor, men nå er hun virkelig stor. 15 år og bruker M og L i klær. Syns noen burde reagere, jeg har prøvd å ta det opp med mamma, men kommer ikke noe sted..

Man slanker IKKE en baby!
Er barnet (dvs BARN) for stort og har mye skadelig fett bør man det ja, iallfall legge om kostholdet.
Jeg mener det er barnemishandling og la barnet bli altfor stort. Sikkert mange som vil reagere på min uttalelse, men det får de bare gjøre.

Vi har jo fått den beskjeden... Hun har alltid ligget og ligger fremdeles høyt på skjemaet ifht vekt og høyde. MEN hun er fremdeles innenfor det som anses som normalt! Da syns jeg det er feil av hs å si at vi bør gi mindre mat til en 7 mnd gammel baby. Nå er hun 15 mnd og følger fremdeles kurven sin... Tyngre og høyere enn gjennomsnittet, men fremdeles normal :)

Støtter ikke slanking, men støtter tilrettelegging for å unngå overvekt :)

Man slanker IKKE en baby!
Er barnet (dvs BARN) for stort og har mye skadelig fett bør man det ja, iallfall legge om kostholdet.
Jeg mener det er barnemishandling og la barnet bli altfor stort. Sikkert mange som vil reagere på min uttalelse, men det får de bare gjøre.

Vil ikke si barnemishandling, men i hvert fall omsorgssvikt.

Jeg har alltid vært stor og er derfor bevisst på at min datter på 5 år skal slippe å bli det☺synes ikke det er feil og begrense matinntak og godteri. Hun er slank. Har noen jeg kjenner som har en sønn på 16 år som er størrelse xxxxl..da bør han faktisk slankes..burde gjort noe før med det..men babyer vil jo forandre seg så det synes jeg er helt tullete...

Jeg har alltid vært stor og er derfor bevisst på at min datter på 5 år skal slippe å bli det☺synes ikke det er feil og begrense matinntak og godteri. Hun er slank. Har noen jeg kjenner som har en sønn på 16 år som er størrelse xxxxl..da bør han faktisk slankes..burde gjort noe før med det..men babyer vil jo forandre seg så det synes jeg er helt tullete...
Det som overrasker meg er at foreldrene LAR barna bli tjukke! Og ja, da blir jeg litt dømmende. Jeg blir like overrasket om foreldrene er tjukke eller tynne og de har tjukke unger. Altså man skal ikke veie 60 kg når man er 10 år.
Må jo være bedre å forebygge slik du gjør. Det er jo mye lettere enn når ungene er blitt tjukke og de må "slankes".

Jeg syns folk er utrolig raske med å protestere på det helsesøster sier. Altså, dette er en fagperson som har LITT mer peiling enn mødre som kun har erfaring med egne barn. Og ja, jeg vet at enkelte helsesøstre kommer med mye tull, men det betyr ikke at en skal lukke ørene for alle. Husk at det er vanskelig å være upartisk når det kommer til egne barn. (Dette er skrevet på generell basis og var ikke rettet mot trådstarter. Skriver av erfaring)
Ja, det er en veldig sånn "nikke, smile og så gå hjem og gjøre det motsatte" hos mange når det gjelder helsesøster (og annet helsepersonell, for den del). Kan være greit noen ganger, jeg gjør det selv også innimellom (feks gir jeg d-dråper selv om hs insisterer på tran..:-)) men en bør i alle fall lytte og ha den innstillingen at den som sier det faktisk er utdannet og har erfaring - og ser med andre øyne enn foreldrenes.

Syns jeg ikke. Er faktisk en del med valpefett enda. Du kan si imot så mye du vil. Du har din mening og jeg har min. Mitt barn er ikke stor og hs sa også det. Men siden tallene som er så himla viktige sier det er barnet mitt litt overvektig. Noe jeg ikke syns stemmer. Ei heller de rundt meg syns det stemmer. Vi er veldig bevisste på hva og hvor mye hu spiser. Det har vi alltid vært. Så får du tro hva du vil. Barn er forskjellige. Mitt barn liker ikke brus eller kaker og sånt. Hu drikker opptil hvertfall 2 liter vann om dagen. Knekkebrød med ost er favoritt. Ellers grov brødskive med makrell. Så ja. Jeg forsvarer meg og mine her. For syns absolutt ikke dette stemmer.

Det er vel kanskje litt av problemer at valpefettet har blitt mer normalt og dermed har man endret syn på hva som er slankt? Jeg ser det på flere her og, barn med mager, og barn som må opp 2 str i klær for ellers er de for trange.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det burde vel ikke gå så langt at det er nødvendig med slanking, men er absolutt ikke noe imot å begrense matinntaket til barn. Unødvendig å spise f.eks 6-7 brødskiver til frokost som 7-8 åring, som jeg har vært borti noen gjør...
Og som samboer sa og, så hadde det ikke hjulpet ham uansett hva slags kosthold han fikk om han kunne fortsette å spise, for han spiste uansett alt til det var tomt og sier selv at det burde vært begrenset i mengder.
Babyer derimot, blir vel litt annet. Iallefall før de begynner med fast føde.

På 6 mnd ktr sa HS jeg ikke trengte gi ho mer mat enn ho fikk nå.... Spiste da halv porsjon grøt og litt grønnsaksmos på formiddagen. Begynte så smått med fast føde da hun var passert 5 mnd..

Når ho hørte jeg ikke gav mer fast føde så måtte vi nesten øke med det og så ville nok amminga gå litt ned etterhvert ;)

Spiser ikke så mye mer fast føde enda men må øke opp etterhvert, skal jo jobbe til høsten ;)

Mine søsken har også hatt litt kraftige babyer, men di har vokst det av seg etterhvert...,
Absolutt for å lære sunne kostvaner fra di er små:-)

Men hva er forskjellen på valpefett og fett? På ett barn på 9-10 år feks?
I min definisjon så er det ikke valpefett på et så stort barn - da er det bare fett. Definisjonen valpefett er for meg fett de har mens de fremdeles er "valp" - altså baby/todler. Jeg tenker at babyer og ettåringer skal være lubbene. De har jo valker på feks underarmen og gjerne flere på lårene. Dette er ikke overvekt. Babyer som er normalvektige har masse valker - altså dvs at babyer skal være sånn. Til og med slanke babyer er jo "valkete". Det er sånn kroppsfassongen er. Det samme med ett og toåringer, kanskje treåringer også. Barn får en helt annen kroppsfassong når de er ca tre år. Men på 9åringer blir det noe helt annet. Det varierer jo i fettprosent og noen har litt mer kjøtt på kroppen enn andre og det er helt naturlig. Men da er det gjerne gjevnt fordelt, ikke lovehandles og antydning til pupper. Ikke alltid bmi er riktig å måle det i heller.

Jeg tror at grunnen til at mange foreldre stiller seg tvilende til HS og hennes råd ang vekt er at mange har opplevd selv eller kjenner noen som har fått beskjed om at en baby bør slankes. Når vi var på 1 års kontroll lå han på 97 percentil på både høyde og litt under på vekt, og hadde ikke begynt å gå skikkelig enda. Fikk beskjed om at vi måtte begrense matinntaket hans, jeg forklarte at han bare spiser sunn mat og at han må spise opp skorpene på brødskiva før han får mer. På 15 mnd kontroll lå han fortsatt på over 97 percentil på høyde, men er nede i 85 på vekt og HS mente fortsatt at han var for stor, ja han er stor for alderen men har fulgt sin kurve perfekt og gikk ned i vekt når han begynte å gå.

Jeg har sett foreldre som jeg virkelig har lyst til å filleriste når jeg ser at de gir trillrunde småbarn boller eller lignende, men problemet er at HS noen ganger tror at alle barn med samme vekt har samme kosthold selv om det er kjempeforskjell på lengde feks.

Når HS ser på mengden mat min sønn spiser så høres det ut som om det er mat for en voksen mann, men barnehagen påpeker at han er ekstremt aktiv og han har virkelig strukket seg den siste tiden.

Back
Topp