*inspirert* hva syns dere om pappa perm?

camillajenta86

Gift med forumet
jeg syns pappaperm er helt greit, men ikke at de skal tvinges til det.
syns slike ting skal være frivillig.
syns det rett og slett skal være opp til hver enkelt familie og avgjøre[:)]
hva syns dere?

de blir jo ikke tvunget da[:)]  men ukene faller bort hvis far ikke benytter seg av de, men det er jo uker mor i utgangspunktet aldri har hatt.. jeg syns det er supert at fedrene har fedrekvote, men syns at mammakvoten kunne blitt lengre... norge oppfordrer til amming lengst mulig, men ut i jobb tidlig må man...  jeg syns også det er dumt at hvis ikke mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger så har ikke far heller krav til det, men skjønner det jo på en måte at det er sånn da....[:)]

JEG mener det er bra at pappaen har litt fastsatt perm jeg. Har endel venninner som tror hele den delen av permen som skal deles mellom far og mor er mors.. Dermed synes jeg det er bra mannfolka får litt  lenger perm nå enn de hadde før...

Men ja, det er fint, i de familiene de faktisk blir enige om det seg imellom, men vet om alt for mange tilfeller hvor far ikke har noe å si, og at mor tar alt selv.. (utenom de ukene som er beregnet på far selvfølgelig)

Jeg mener at far er far, og at han skal få bygge opp et forhold til barnet, uten mor er hengende over[8D] 
Min mann, kommer til å få endel farspermisjon, også fordi han ønsker dette selv! For oss er det kjempe viktig at både mor og far for permisjon, og tid til å bli kjent med den lille, og ta vare på den, uten andre parten også!

Man er to om å få baby, og da skal selvfølgelig jeg og min mann dele på permisjonstiden! [:D]

ja selfølgelig skal pappaen også ta så mye del han vil også.
men sånn som vi gjør det, at pappaen tar en dag i uka med perm og jeg tar en dag i uka med "ferie".
vist ikke han hadde tatt en dag i uka med pappa perm , vet ikke jeg åssen det hadde blitt vist jeg tok en "feriedag" i uka da lissom[8|]
vi ønsker selvfølgelig at han skal ha en dag i uka, og det er noe vi har blitt enige om SAMMEN![;)]
får nå som jeg har en "feriedag" i uka får jeg jo litt lenger permisjon[:D]
gjorde i alle fall det sist.
syns det er helt galt av mammaene skal bestemme at de skal ha all permisjon og pappaen ingen.
det blir jo helt feil hadde det vært sånn!
men i en familie burde jo både mamma og pappaen kunne bli enige om noe sånt. at de kan si sin mening i et forhold er jo veldig viktig!
men vist det er sånn at pappaer ikke kan velge, er jo det bra at denne loven er som den er.
men her i huset hadde den ikke vært nødvendig for å si det sånn.[;)]

ORIGINAL: Cameleon

JEG mener det er bra at pappaen har litt fastsatt perm jeg. Har endel venninner som tror hele den delen av permen som skal deles mellom far og mor er mors.. Dermed synes jeg det er bra mannfolka får litt  lenger perm nå enn de hadde før...

Men ja, det er fint, i de familiene de faktisk blir enige om det seg imellom, men vet om alt for mange tilfeller hvor far ikke har noe å si, og at mor tar alt selv.. (utenom de ukene som er beregnet på far selvfølgelig)

Jeg mener at far er far, og at han skal få bygge opp et forhold til barnet, uten mor er hengende over[8D] 
Min mann, kommer til å få endel farspermisjon, også fordi han ønsker dette selv! For oss er det kjempe viktig at både mor og far for permisjon, og tid til å bli kjent med den lille, og ta vare på den, uten andre parten også!

Man er to om å få baby, og da skal selvfølgelig jeg og min mann dele på permisjonstiden! [:D]

det er kanskje fordi det føles mest naturlig at det er mor som tar den første delen for hun står barnet nærmest i starten. Ikke det at babyer ikke kan knytte seg til andre mennesker, men det er jo mors stemme og lukt de kjenner, og for de som ammer så må det jo være mye styr hvis mor kun skal ha de 6ukene så tar far over..

jeg er VELDIG FOR likestilling ang permisjon i forbindelse med barn, men jeg syns at mor faktisk skal ha krav på de 4-6 første mnd, MEN at far får myyyye mer enn 10uker pappaperm, men da når babyen er større enn feks 6mnd..

blant annet så klarer ikke nyfødte å skille seg selv fra omverdenen. husker ikke hvor mange mnd de er før de skjønner at de er en egen person og ikke er en del av mammaen, i de tilfeller hvor mamma er der fra fødsel og fremover altså... de knytter seg til en annen eller kun far hvis moren feks dør under fødsel eller blir tatt i fra barnet, altså babyen knytter seg til en person ganske sterkt HVIS det har få omsorgspersoner. det er en grunn til at babyer som havner på barnehjem, det skjer heldigvis ikke så ofte i norge, eller har mange omsorgspersoner altså ingen fast havn, kan få tilknytningsproblemer senere i livet, husker ikke helt hva det kalles... men det er en diagnose på det. det er jo kanskje å sette det litt på spissen da, men dette er min mening..
mammaen har ikke mer rett på babyen enn pappaen, men jeg tror det er viktig å tenke på spedbarnets utvikling og slike ting før man tenker likestilling. hadde det vært meningen at pappaen skulle tatt seg av et nyfødt barn 24timer i døgnet hadde han kanskje vært utstyrt med melk i puppen han og [;)]

ORIGINAL: camillajenta86

jeg syns pappaperm er helt greit, men ikke at de skal tvinges til det.
syns slike ting skal være frivillig.
syns det rett og slett skal være opp til hver enkelt familie og avgjøre[:)]
hva syns dere?

signerer deg jeg [;)]

ORIGINAL: Papilio

de blir jo ikke tvunget da[:)]  men ukene faller bort hvis far ikke benytter seg av de, men det er jo uker mor i utgangspunktet aldri har hatt.. jeg syns det er supert at fedrene har fedrekvote, men syns at mammakvoten kunne blitt lengre... norge oppfordrer til amming lengst mulig, men ut i jobb tidlig må man...  jeg syns også det er dumt at hvis ikke mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger så har ikke far heller krav til det, men skjønner det jo på en måte at det er sånn da....[:)]

Far har fått ekstra uker nå fra 1. juli, men to av de ukene er tatt fra mors/felles permisjon. Dette synes jeg er feil.

Jeg synes det er bra med litt "tvungen" pappaperm. Både for at fedrene skal få et spark i baken og ta litt tak hjemme og for at vi mødre skal få et spark i baken og slippe fedrene litt mer inn på vårt territorium. Vi har godt av å gi fra oss litt av kontrollen over de små. Tror om noen år at dette vil få ringvirkninger langt ut over akkurat de månedene vi er hjemme. Vil nok føre til mer likestilling i arbeidslivet. Men uansett synes jeg at det er naturlig at vi mødre skal ha mest og gjerne enda litt til en det som er nå! Mye vil ha mere!![:D]

ORIGINAL: Luremus

Jeg synes det er bra med litt "tvungen" pappaperm. Både for at fedrene skal få et spark i baken og ta litt tak hjemme og for at vi mødre skal få et spark i baken og slippe fedrene litt mer inn på vårt territorium. Vi har godt av å gi fra oss litt av kontrollen over de små. Tror om noen år at dette vil få ringvirkninger langt ut over akkurat de månedene vi er hjemme. Vil nok føre til mer likestilling i arbeidslivet. Men uansett synes jeg at det er naturlig at vi mødre skal ha mest og gjerne enda litt til en det som er nå! Mye vil ha mere!![:D]

helt enig med deg! Det er bra for pappane å se hvor mye arbeid det faktisk er med en små i huset og bra for mammane å kommer seg litt ut og gi far litt mer ansvar. I tillegg er det bra for at pappa få en tettere forhold til barnet.
Min mann var permetert om vinteren og hadde derfor mye tid for å være sammen med sønnen våres og det var bra for både han og gutten

Nå kan det være at jeg har misforstått HELT (men trodde ikke det....) - pappapermen/ukene GÅR av mammas uker!??! Altså, man får IKKE lenger/flere antall uker permisjon. Dvs at mamma "må" ut i arbeid igjen tidligere.....?

Jeg synes at 11 uker er for lenge med påtvungen perm. Det er faktisk ikke alle pappa'er som er interesserte i å være hjemme så lenge med en liten bebis. Eller faktisk har mulighet til det, f.eks. selvstendig næringsdrivende o.l.
Jeg synes at 6 uker (som før) kunne vært påtvunget, og så kunne de resterende 5 vært opp til foreldrene hvordan de skulle fordeles.

Nå skal det jo sies at pappapermen KAN deles opp på forskjellige måter, f.eks. 2 dager på jobb og 3 dager hjemme. Osv osv osv osv..

ORIGINAL: Grete71

Nå kan det være at jeg har misforstått HELT (men trodde ikke det....) - pappapermen/ukene GÅR av mammas uker!??! Altså, man får IKKE lenger/flere antall uker permisjon. Dvs at mamma "må" ut i arbeid igjen tidligere.....?

Jeg synes at 11 uker er for lenge med påtvungen perm. Det er faktisk ikke alle pappa'er som er interesserte i å være hjemme så lenge med en liten bebis. Eller faktisk har mulighet til det, f.eks. selvstendig næringsdrivende o.l.
Jeg synes at 6 uker (som før) kunne vært påtvunget, og så kunne de resterende 5 vært opp til foreldrene hvordan de skulle fordeles.

Nå skal det jo sies at pappapermen KAN deles opp på forskjellige måter, f.eks. 2 dager på jobb og 3 dager hjemme. Osv osv osv osv..

10 uker har pappa fått nå, tidligere 6. Altså har far fått 4 uker ekstra, men kun 2 av de ukene er ekstrauker fra staten eller hva jeg skal si. De 2 andre er tatt fra mors/felles permisjon.

jeg synes ikke det er riktitg at mor har krav på mindre perm enn far da[:D]

da har vi krav på 6 uker, men tre må taes før fødsel, så da er det 3 uker igjen sammen med babyen, mens far har 10? er det likestilling a?
likt skal da være likt!

men nå er det er sagt så synes jeg det er veldig flott at far nå har 10 uker. for da MÅ jobben til far gi han dette, vi har ikke bestemt hvordan fordellingen blir, men tenker kanskje en 60/40 deling, slik at permisjonstiden bli god for alle fire(mini, reka og oss).
forrige gang synes jeg far hadde godt av å stelle hus og ta ALT, denne gangen tenker jeg at vi deler på alle oppgaver. hovedsaken er at han får knyttet like sterkt bånd til reka som han har til mini. han er en flott far og jeg er glad han skal få muligheten til å være det.

ORIGINAL: *mini og reka*

da har vi krav på 6 uker, men tre må taes før fødsel, så da er det 3 uker igjen sammen med babyen, mens far har 10? er det likestilling a?
likt skal da være likt!

men nå er det er sagt så synes jeg det er veldig flott at far nå har 10 uker. for da MÅ jobben til far gi han dette, vi har ikke bestemt hvordan fordellingen blir, men tenker kanskje en 60/40 deling, slik at permisjonstiden bli god for alle fire(mini, reka og oss).
forrige gang synes jeg far hadde godt av å stelle hus og ta ALT, denne gangen tenker jeg at vi deler på alle oppgaver. hovedsaken er at han får knyttet like sterkt bånd til reka som han har til mini. han er en flott far og jeg er glad han skal få muligheten til å være det.

Vi har krav på 9 uker, tre før og 6 etter fødselen, emn ja, en uke mindre en far er lovpålagt..

ORIGINAL: Tre blir fire

ORIGINAL: *mini og reka*

likt skal da være likt!

Vi har krav på 9 uker, tre før og 6 etter fødselen, emn ja, en uke mindre en far er lovpålagt..

hahaha! ja okei da, da skal ikke jeg furte over 1 uke[:D]

Back
Topp