ORIGINAL: Julietteja,har prøvd det også,så bra jeg ikke er helt på jordet med oppdragelsen min alltid da[:-][8D]
ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis
tja,spørs hvor store de er å..
men er jo viktig at de lærer seg og dele da,selv om det er deres ting!
"neida, gutten min, så klart han ikke skal få låne den, det er jo tross alt din leke"[8|]
det å lære de å dele er jo viktig!!
og mange sier at, ja da forklarer jeg at man må dele, og det er ok, jeg gjør det jo selv også,SELVFØLGELIG!
men hva når det ikke funker da??? og ungen slår seg helt vrang, og ikke skal dele noe som helst?[8|]
Ja. Men sosial læring skjer ikke alene på gangen.
"neida, gutten min, så klart han ikke skal få låne den, det er jo tross alt din leke". Nei, det skal man jo ikke si. Men man kan f.eks si "jeg ser at du ikke vil dele lekene dine med "per". Når du er på besøk hos per får du låne lekene hans, da må han få låne dine også. Husker du hvor moro det var da du lekte med klossene hos Per? Kom!, skal jeg vise deg hvordan vi kan leke (setter deg ned på gulvet, tar fram en favorittleke som inviterer til rollelek/samspill, f.eks togbane eller lekekjøkken) Så sier du: Har du vist Per det flotte toget ditt? (velger da favoritt toget over alle tog - det han er stolt over). Nå må vi viser Per hvordan vi kan kjøre med dette toget..." osv osv. Så deltar du i leken sammen med barna, der du lar barnet ditt få beholde den "beste" leken først, samtidig som det andre barnet får delta med en annen, mindre populær leke men samtidig fin leke. Så deltar du i leken og på den måten vever barna sammen gradvis inn i en god lek. Kan selvsagt gjøres på tusen andre måter også.
Dette funker selvsagt ikke alltid. Om det likevel skjærer seg, så kan man ta med barnet litt ut på kjøkkenet mens barnet freser, gråter eller what ever skjer, fortelle barnet at du ser og forstår det, men være tydelig på at det blir som mamma sier - barnet skal også få leke. Så kan du f.eks spore barnet ditt inn på andre tanker en stund ,f.eks ved å la det få lage kaffe sammen med deg eller finne frem appelsiner (positive samspill-situasjoner, gir glede, stolthet, mestring osv). Evt kan hele gjengen ta seg en tur ut og gjøre noe helt annet - ake, gå en tur eller hva som helst.
Langt og rotete. Litt trøtt her. Håper det ble forståelig
noen ganger funker det,andre ganger ikke som du sier..men er helt enig