Inspirasjon til fiskemiddag

Pin-up

Forumet er livet
Vi er glade i fisk, men det blir ofte til at vi lager det samme om og om igjen. Tar gjerne i mot tips til gode og sunne (og helst relativt enkle) fiskeretter, både fiskeprodukter og ren fisk:)

Hva lager dere av fisk hjemme hos dere?

Som regel ovnsbakt laks eller ørret :P

Men noe som ungene likte godt var torskefilet, med hollandise saus over, sammen med lettkokte grønnsaker og litt ost på toppen

Det er veldig godt med purredampet laks. Purreløk, smør og vann i kjelen. Legg fisken på toppen og damp ferdig. Server med potet eller potetmos. Bruker som regel ikke saus til da purren blir såppas "våt" :p

Ovnsbakt laks på en seng av hakkete mandler og litt olje. Serveres med potet, agurker i eddikvann og rømme/creme fraiche.

Vi spiser bare laks og ørret og bruker det om hverandre.

- med pasta, hvit saus og stekte grønsaker
- med poteter, rømme, brokoli og gulrøtter

Fiskesuppe - fisk, rømme, fløte, grønnsakskraft, sitron, potet og gulrot ( varierer med å ha biter av potet og gulrot eller å mose potet og gulrot så suppen blir mer kremete).

Hjemmelagde fiskepinner på sei, poteter og gulrøtter

ImageUploadedByBV Forum1369342557.418129.jpg Dagens laksemiddag her i hus måtte instagrammes :) Stekt laks med sandefjordsmør, sellerirotpure og aspargesbønner. Ikke prøvd før, men smakte fortreffelig om jeg får si det selv :p

Her blir det mye fiskegrateng, plukkfisk, fiskewok, fiskesuppe, kokt torsk med hvit saus eller grillet laks.

Og for ikke å glemme tagliatelle med røkelaks... definitivt ungene sin favoritt ;)

Lakseburger, fiskegrateng, fiskeburger, sushi, ørretlasagne, torsk med potetmos, laks på grillen, blåskjell og pommes frites, panert sei og Fish and chips pleier vi å ha. har fisk minst 2-3 dager i uka her i huset.

Hjemmelagde fiskepinner!

Da tar jeg en filet av en fisketype som jeg synes er god, torsk, laks eller sei.. Passer på at den er tint og
1. Kutter i passe tykke strimler
2. Legger jeg dem i mel med krydder (salt, pepper...)
3. Dypper dem i egg
4. (her skjer det magiske) Ruller dem i en blanding av raspet ost og brødsmuler (ca 50/50 blanding)

Stekes noen minutter på hver side og NAM NAM NAM ;) blir så sprøe på utsiden og innsiden blir så saftig! også får fiskepinnene en god ostesmak på utsiden..

Vi er glade i fisk, men det blir ofte til at vi lager det samme om og om igjen. Tar gjerne i mot tips til gode og sunne (og helst relativt enkle) fiskeretter, både fiskeprodukter og ren fisk:)

Hva lager dere av fisk hjemme hos dere?

Jeg har begynt å lage hjemmelagete fiskekarbonader eller fiskekaker. Veldig enkelt! Til det serverer jeg kremet spinatsaus og båndspagetti. Og det beste av alt; snuppa spiser både spinat, all slags fisk, hvitløk, løk og diverse når hun spiser dette! :D Godt er det også ;)

I dag skal vi ha laksewok med villris og teryaki saus til, det er innmari godt.

Jeg pleier å blande inn finhakket løk, purreløk, hvitløk og rød chilli i en Philadelphia smøreost (naturell eller med gressløk). Så smører jeg det på fileter med laks/ørret/makrell (en boks er til 4 fileter). Steker det i ildfast form i ovnen (200 grader i 30 min når filetene er frosne, 15 min når de er opptint).

Klippfisk i form er nammis :-) vann den ut over natta om den ikke er ferdig vanna. Halvkok de grønnsakene du har lyst på og legg disse i en form. Fisken oppå der igjen. Deretter løk/paprika/bacon som er stekt i panne øverst. Server med potet og eggesmør :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

om du går inn på godfisk.no har de mye bra:)

Siden jeg er fra en øy så elsker jeg fisk og i nestn alle varianter og typer. Spiser både stekt sei med stekt løk, kokt laks med poteter, agurk(oppi vann+eddik+sukker) og rømmeblanding(krem og rømme), stekt laks med fløte over, ovnsbakt laks med fiskekrydder og creme fraiche på, kokt kveite, stekt kveite, fiskegrateng, fiskekaker, kokt torsk, kokt uer osv osv :) Har fiskemottak her og så vi får 5 stk uer i normal str til 50 kr :P

Back
Topp