*Inspirasjon`s tråd* Røyking og Pauser

Man har absolutt ikke krav på 5 min i timen som noen nevner her.

"Arbeidstaker har rett til minst en pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være på minimum en halv time."

Når det er sagt så burde det gjøres likt. Så om en røyker får ta seg 5 min i timen, så bør de andre det også.
Aldri jobbet noe sted hvor noen sniker seg ut for å ta en røyk da, og jobben har blitt prioritert heldigvis. Var et sted jeg jobbet som de som røyket gikk ut med søppel og papp, og kombinerte det da. Helt greit syns jeg.

Nåværende jobb er det sjefen som skal ta 5 min hver time, og tar da med alle som er der. Hendte at jeg stod over selv om jeg røyket selv det første året jeg jobbet der, for jeg syntes det ble altfor ofte.

Man har ikke krav på 5 minutter hver time, men man har krav på en pause etter 5 timer og etter 8 timer har man krav på minst 30 minutter pause :)
Jeg røykte før, men tok en røyk da det passet seg slik og jeg prioriterte røyken isteden for dopauser, som mange på min arbeidsplass var rimelig ofte. Så hadde ikke mer pauser enn andre den gang. Nå har ikke vi lov til å røyke på jobb, og helt greit å slippe den lukta :)

Tror mange misforstår regelverket rundt 5 min hver time og tar pause. Man har krav på 5 min variert arbeid hver time hvis man har veldig rutinepreget arbeid. Så på de aller fleste arbeidsplasser faller dette bort.

Og så til temaet;
Da jeg jobbet i butikk (og røyket) pleide jeg å insistere på at ikke-røykere tok pauser like ofte som jeg. Rett skal være rett! Hadde vi tid til at jeg tok en røyk, hadde vi tid til at de som ikke røyket fikk en pustepause. Så enkelt er det :)

Da jeg jobbet i barnehage og på sykehuset røyket jeg ikke på jobb.

Hææ? Men man har da vel ikke krav på 5 minutt pause pr time?? Jeg har vært innom noen arbeidsplasser siden jeg startet som 13 åring og har aldri vært borti den praksisen jeg! Har jobbet både i dagligvare, bakeri, barnevernsinstitusjon og ulike barnehager (i ulike kommuner)

Jeg synes det er urettferdig! Vertfall på jobben min, så sier de andre jeg går bare ut å tar en røyk hele tiden, mens jeg står der med armene fulle

Jeg jobbet som ungdom på Rimi. Der var det stor andel røykere. De satt støtt og stadig og tok seg en røyk sittende på en bruskasse ved en åpen dør ved lageret. Og det var fort 10-15 minutter mens de røyka og skravla.
Jeg ble drittlei av forskjellsbehandlinga til slutt så jeg tok med meg en bruskasse og satte meg på trappa og bare glante. For vi som ikke røyka "fikk ikke lov" å ta pauser i hytt og pine. Da kjente jeg at jeg ble dritsur. Men som sagt, så tok jeg mine småpauser og trakk frisk luft. Men det var ikke alle ikke-røykere som turte å gjøre det..
Kjempe tøft av deg da:)

Er vell noe med att man skal ha enten 30 min pause ved mer enn 5,5 timer, eller 5 min hver time. Men ofte så har jeg opplevd att de som røyker tar 5 min hver time, eller mere. I tillegg til pausen på 30 min

Har vært røyker selv jeg, og vet hvor jæ** det er å ikke få røykepauser. Jo mer de sa nei, jo mere sugen ble jeg, og humøret rett i bånn! Ikke morsomt å stå å betjene kunder imens man er røyksugen og sur altså :-P Tidligere sjefer har alltid sagt til meg: "duuu, gå deg en tur ut du nå!!". Utrolig hva avhengighet kan gjøre med en, altså.
Men jeg spurte også alltid mine kollegaer om de også ville ha tilsvarende pause når jeg kom inn igjen da, så sånn sett har det vært greit.

Eg kombinerte røykinga med jobbing. Tilbrakte mykje tid i telefon og telefonkø, så da røykte eg mens eg venta. Var ofte ikkje-røykarane hos oss klaga på røykerene, men da begynte eg å påpeke kor mange ganger i løpet av dagen dei hadde kaffepauser med kjensfolk, private telefonsamtaler, kjappe turer på butikken for å handle osv. Så når alt kom til alt, var det faktisk røykerene som jobba mest, for dei jobba mens dei røykte. :)

De stedene jeg har jobbet har det vært slik at de som røyket gjerne snek seg unna for å røyke, slik at det faktisk ble mer arbeid på de som ikke røkte (var stuepike, så da er det jo en viss mengde som skal gjøres, og når noen sluntrer unna blir det mer på de andre). Når det blir slik, skaper det ganske fort en negativ stemning på arbeidsplassen ja, spesielt når en av de som gjør det faktisk var lederen for stuepikene...

Heldigvis ingen som røyker på arbeidsplassen min, og det er ikke lov å røyke i arbeidstiden der uansett. :)

Det er da ikke alle røykere som er sånn. Da jeg jobbet som renholder vasket jeg en bygning helt alene. Selv om jeg tok en pause eller to, ble jeg fortsatt ferdig med jobben min før arbeidstiden var over.

Når jeg røykte så tok sjefene opp dette temaet VELDIG mange ganger. Nesten på hvert eneste personalmøte. Det var helt ok at vi (alle) tok oss en 10 min pause mellom morgenen og hovedpausen og det samme igjen mellom(etter) hovedpausen og arbeidsslutt. Det var ganske mange ikke-røykere som gikk og tok seg en kaffe og slappa av, og de som røykte gikk ut og tok seg en røyk. Dette var helt likt for oss alle selv om enkelte droppa å ta de 10 min pausene. Allikevel så var det alltid et par ikke-røykere som måtte ta opp dette "problemet" og jeg tror det bare er fordi de irriterte seg over røykerne fordi de røykte. Sjefene måtte gjenta dette jevnlig heeeele tiden..Ble temmelig lei av samme diskusjon hele tiden og at ikke-røykerne aldri kunne godta dette. På den andre jobben jeg hadde så var det faktisk slik at alle kunne ta seg 3×10 min pause utenom hovedpausen på 30 min. Da valgte du selv å tid du ville ta deg en røyk eller de som ikke røykte satt seg ned å tok en kaffe feks.. var jo luxus :) Og der var det heller aldri noen diskusjon heldigvis :)

Når de som røyker tar seg 5 min hos oss, tar ikkerøykerne seg 5 min på kafferommet. Det er lite tid til røyk annet enn i selve pausen uansett.

Back
Topp