*Inspirasjon`s tråd* Røyking og Pauser

Aninee

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Mange Syns de som røyker, tar sinnsykt mange pauser i forhold til ikke røykere. Dere som mener dette hvorfor tar "ikke-røykere" Pauser også., Alltid lurt på dette.

Jeg røyket før svangerskapet, og på jobb. (jobber ikke innen helse akkurat) og tok mine 5 min pause, som jeg kan ta vær time.

Etter at jeg slutta,forsatte jeg å ta mine 5 min time pausen selv om jeg ikke tok en røyk, Så jeg lurer på hvorfor dere syns det er urettferdig, siden dere som ikke røkere faktisk KAN ta like mange pauser om dere føler for det?

Er det pga at dere ikke trenger det=?

Eller fordi det er kjedelig med 5 min pause?

Jeg har aldri jobbet et plass hvor vi kan ta pause hver time. Vi har lunsjpause. Ferdig med det.

Der jeg jobbet før var det røykere som hadde pause flere ganger om dagen. I tillegg til lunsj, gjerne utvidet med en røyk.

(nå har jeg ingen røykende kollegaer)

Vi har ikke mulighet til å ta pauser på min jobb hele tiden, så her blir det at de som røyker "sniker seg til det.
Vi har en pause på 30 min, men den er det ikke et fast tidspunkt på.
Må tas når det passer i forhold til arbeidsoppgaver og brukerne sitt behov.

Jeg jobbet som ungdom på Rimi. Der var det stor andel røykere. De satt støtt og stadig og tok seg en røyk sittende på en bruskasse ved en åpen dør ved lageret. Og det var fort 10-15 minutter mens de røyka og skravla.
Jeg ble drittlei av forskjellsbehandlinga til slutt så jeg tok med meg en bruskasse og satte meg på trappa og bare glante. For vi som ikke røyka "fikk ikke lov" å ta pauser i hytt og pine. Da kjente jeg at jeg ble dritsur. Men som sagt, så tok jeg mine småpauser og trakk frisk luft. Men det var ikke alle ikke-røykere som turte å gjøre det..

Jeg jobber i bhg. Hos oss er regelen veldig grei. Man har 30 min pause i pausetiden. Ferdig snakka :P

Vet det var en del i en bhg som "sleit" med at røykere stadig tok seg fem min for å røyke. Så begynte ikke- røykerne å ta seg fem min ute i "tide og utide" og da ble det et problem. Man er avhengig av personalet, og ikke røykerne gjorde det for å statuere er poeng. Det ble regelen at røyken måtte vente til pausen.

Da jeg jobbet i bhg i oslo fikk vi 10 min kl 10
Å så 30 min pause, 45 på fredager..
Røykerne fikk det samme men gikk oftere ut

Alle har krav på like mange pauser. Men enkelte klager uansett. Selv røykere klager på andre røykere, selv om de røyker mer osv. Synes det blir for dumt. Så mange som ikke røyka som satt på pause rommet og skrev meldinger i sine pauser. Ja det ser litt rart ut, men de har da lov til det på samme måte som en røyker kan gå ut.

Eg røyka i pausene mine. Og vis eg ikkje hadde noe og gjør på jobb. Stakk ikkje fra jobben min når eg hadde ting som måtte gjørest. Jobba i industrien så maskinen kjørte mye uten tilsyn. Da gjekk eg ut litt. Men kun vis det passa med arbeidet mitt.

Vi gjør det på jobben - det er faktisk anbefalt å ta noen pauser av igjen til, hjelper på fokus.

Men bruker de stort sett til å fylle vannflasken, sjekke mobilen, evnt prate litt med kolleger ^^

Har aldri jobba et sted der folk kan ta seg pauser i hytt og pine, røykere eller ei... man har 30 minutter lunsj, noen steder et kvarter kaffepause i tillegg - gjelder for alle, ikke bare røykerne. Lurer på om det kan være et problem som er større i storbyene eller noe, aldri opplevd det her iallefall. Og har vært innon flere typer jobber. ???

På alle arbeidsplasser jeg har jobbet har det vært et problem at røykere tar mange pauser i løpet av dagen. Vi har 30 min pause i løpet av dagen, og ja, man kan strekke seg når man vil og hente en kaffekopp, men man skal egentlig ikke bli stående å skravle i 10 min på vei til denne kaffekoppen. Så når de som røyker har vanlig matpause, kaffepauser, og skal stå å røyke flere ganger om dagen så sier det seg selv at det går mye betalt tid på disse pausene. Her her ledelsen tatt det opp flere ganger, så har blitt bedre, men forverrer seg gjerne om sommeren. Vi får betalt for å jobbe, ikke for å ta skravlepauser hver time, og det gjelder både røykere og ikke røykere.

Når jeg røyket så tok jeg pause når jeg kunne ta pause.
Det vil altså ikke si at jeg snek meg vekk, men der jeg jobbet sist betydde det røyk kvart på 9 om vi begynte tidlig, i lunsjen og i en pause på slutten av dagen, alle andre hadde også samme antall minutter i løpet av en dag!
Sniker noen seg bort ut ifra sin pausetid er det noe man burde ta høyere opp og ikke tro alle røykere er sånn!

Det er ikke alle som har rett på 5 min pause hver det, det gjelder kun arbeid som er "ensformig" el.

I bhg har vi ikke tid eller mulighet til disse pausene - egentlig ikke til de som røyket heller, men de fikk lov allikevel for det var en gyldig grunn til å ha behov for pause. Men det er slutt på det nå da. Nå tar ingen 5 min. Og ofte er det ikke pause i det hele tatt for noen.

Det er da ikke slik at det er normalt å kunne ta seg 5min hver time vel? Eller er det noe jeg har gått glipp av? Reglene er vel 30min lunsj om arbeidsdagen er over 6timer lang...

Vi har hatt røykfri skole det siste året (evig glad for det) men før dette ble innført hadde vi flere som ofte tok seg 5 min, kjempe irriterende og ikke minst unsvarlig gjort... Jeg tok opp dette på persmøte uten å egentlig få noe medhold så dagen etter telte jeg antall 5minutter hun jeg var på avdeling med tok og gikk hjem tilsvarende tidlig den dagen... Det ble faktisk 25 min....

25 minutter arbeidstid hver dag er MYE... Og det er IKKE greit etter min mening.

Der jeg jobber må vi ofte gå ut med søppel og slik. Og da blir det som regel røykere som gjør det. Og det er helt greit for meg :) glad for å slippe å gå med søppel lenger. Jeg sluttet å røyke for snart 2 år siden. Og var en av de som gikk med søppel.

Og faktisk så har alle krav på en 5 min i timen. Uansett røyker eller ikke ;)

Der jeg jobber må vi ofte gå ut med søppel og slik. Og da blir det som regel røykere som gjør det. Og det er helt greit for meg :) glad for å slippe å gå med søppel lenger. Jeg sluttet å røyke for snart 2 år siden. Og var en av de som gikk med søppel.

Og faktisk så har alle krav på en 5 min i timen. Uansett røyker eller ikke ;)
Men da har de isåfall ikke krav på lunsjpause.

Haha, det hadde vi aldri fått lov til! Nei, her er det bare røykere som har særbehandling...

Back
Topp