insp.. tengnsetting, avsnitt og rettslriving

WhiteRose

Glad i forumet
hopper dere over alle?
noen her inne er såpass uheldig over at de har dysleksi.. jeg er en av dem som har det, men jeg prøver mitt beste!

men ser det tydelig at noen her inne sliter med rettskriving, tegnsetting osv..
syns det er litt trist om det faktisk er sånn..

Jeg gjør som regel mitt beste for å tolke jeg, og er vel ikke noen guru på rettskriving selv. Men jeg orker ikke bruke 5 min. på å tolke 3 setninger.

Nei, overhodet ikke!

Man ser som regel forskjell på de som ikke kan og de som slurver. [:)]

Jeg leser alt unntatt de som skriver 60 linjer i ett, uten avsnitt og gjerne med forferdelig dårlig tegnsetting. Det klarer jeg bare ikke.

ORIGINAL: Labambie

Nei, overhodet ikke!

Enig....! Jeg er rettskrivings-nazi tror jeg.. Det verste jeg ser er orddeling og slurvefeil.. Og som Labambie sier, man ser tydelig forskjell på dysleksi og slurv...

Jeg irriterer meg grenseløst over sånt (ikke de som har dysleksi, da, men det er ofte enkelt å se om det er slurv eller skrivevansker) men leser så godt jeg kan. Gidder ikke å lese hvis det er en A4-side uten avsnitt og tegnsetting men sånn ellers hvis det ikke er FOR uleselig så prøver jeg å komme meg igjennom teksten.

Jeg vet jo at jeg er i overkant nazi når det kommer til rettskriving men prøver å ikke la det gå ut over folk som kanskje ikke bryr seg like mye. Meeeen, ofte jeg blir drittirritert uansett, takler ikke så mye særskriving eller dårlig norsk. Jeg prøver iallefall[:D]

ORIGINAL: [Malin]

Nei, overhodet ikke!

Enig....! Jeg er rettskrivings-nazi tror jeg.. Det verste jeg ser er orddeling og slurvefeil.. Og som Labambie sier, man ser tydelig forskjell på dysleksi og slurv...

Hvis du mener type "kjøleskaps magnet" eller "spise bord", så heter det særskriving, ikke orddelingsfeil :P

Sambo har det, så jeg har egentlig blitt kjempeflink til å tolke gjennom åra [:D]
Men før så orka jeg ikke for ble så stabbete lesing, så fikk ikke med meg noe sammenheng i det hele tatt.

ORIGINAL: Speedsjarken

Nei, overhodet ikke!

Hvis du mener type "kjøleskaps magnet" eller "spise bord", så heter det særskriving, ikke orddelingsfeil :P

Irriterer med BÅDE på "sær skriving" og "ord-deling"![;)]

Dette har jo vært diskutert mange ganger før.
Og selv om folk sier at de leser og ser tydelig forskjell på slurv og skrivevannsker. Tror jeg ikke de gjør det.
For det er mange forskjeller på skrivevannsker der ute, noen sliter med tegnsetting, noen med dobbel konsenanter og noen sliter med alt osv.
Så jeg synes det faktisk er litt synd egentlig. Jeg gjør mitt beste når jeg skriver her inne, tenker igjennom det jeg skriver og leser det hundre ganger etterpå. Men mitt problem jeg ser ikke feilene mine, har jeg aldri gjort.
Men jeg føler jeg har blitt mye bedre enn det jeg en gang var. Da er det synd at folk bare hopper over mine innlegg kunn for det jeg skriver elendig.

Det verste er i grunnen de som skriver "hvem" om alt [&:]

-Hvem bilde skal jeg velge?
-Hvem ost skal jeg kjøpe?
-Hvem mobil er best?
[X(]

ORIGINAL: slisabeth

Nei, overhodet ikke!

Skulle akkurat jeg til å si også;)

Se svaret over ditt.. Jeg vet forskjellen på særskriving og orddeling.. [;)]

Har selv dyseleksi å ser ikke mine egene skrive feil[&:]

Men prøver så godt jeg kan å skrive rett :)

Jeg reagerer faktisk en del selv[8D] Men, jeg er drit dårlig til å skrive,  og jeg er kjempe flink til å slurve.
mannen har dysleksi, og han skriver bedre enn meg[8D]

tror nok det med hvem kan være dialekten som gjør det...

mange dialeker har litt forskjell på dette med hvem, hvor , hvilke osv...

jeg skriver mye feil, jeg har ikke dysleksi, men sliter med rettskriving...

en ting jeg skriver feil er dårlig...skriver ofte dorlig

bryr meg ikke om skrivefeil, leser det uansett[:)]

men dårlig skrevet dialekter hopper jeg lett over.[X(]

Jeg irriterer meg grenseløst over sånt (ikke de som har dysleksi, da, men det er ofte enkelt å se om det er slurv eller skrivevansker) (komma før men), men leser så godt jeg kan. Gidder ikke å lese hvis det er en A4-side uten avsnitt og tegnsetting (komma før men), men sånn ellers, hvis det ikke er FOR uleselig ,(<-delsettning i settning, vises med komma før og etter) så prøver jeg å komme meg igjennom teksten.

Jeg vet jo at jeg er i overkant nazi når det kommer til rettskriving (komma før men), men prøver å ikke la det gå ut over folk som kanskje ikke bryr seg like mye. Meeeen (<- bør omformuleres, en settning skal ikke begynne med men!), ofte jeg blir drittirritert uansett, takler ikke så mye særskriving eller dårlig norsk (denne settningen gir veldig lite mening med den formuleringen). Jeg prøver iallefall[:D]

Æh...nå måtte jeg bare, sånn siden rettskriving er så viktig for deg, så må jeg rette på noe her[;)]

[:D]

Ellers, som svar på tråden; jeg leser tråder uavhengig av om personen skriver "rett" eller ikke... Men som en annen skrev.. Om det er 60 setninger i ett, uten komma osv, så er det nok ikke alltid at jeg gidder.. [:)]

eeh, du -kan- ha komma før men også..... kommer helt ann på settningen.

Du har rett[:D] Men nå hadde hun ingen komma i det hele tatt[;)]
ORIGINAL: UneMi

eeh, du -kan- ha komma før men også..... kommer helt ann på settningen.

ORIGINAL: metherese

Jeg irriterer meg grenseløst over sånt (ikke de som har dysleksi, da, men det er ofte enkelt å se om det er slurv eller skrivevansker) (komma før men), men leser så godt jeg kan. Gidder ikke å lese hvis det er en A4-side uten avsnitt og tegnsetting (komma før men), men sånn ellers, hvis det ikke er FOR uleselig ,(<-delsettning i settning, vises med komma før og etter) så prøver jeg å komme meg igjennom teksten.

Jeg vet jo at jeg er i overkant nazi når det kommer til rettskriving (komma før men), men prøver å ikke la det gå ut over folk som kanskje ikke bryr seg like mye. Meeeen (<- bør omformuleres, en settning skal ikke begynne med men!), ofte jeg blir drittirritert uansett, takler ikke så mye særskriving eller dårlig norsk (denne settningen gir veldig lite mening med den formuleringen). Jeg prøver iallefall[:D]

Æh...nå måtte jeg bare, sånn siden rettskriving er så viktig for deg, så må jeg rette på noe her[;)]

[:D]

Ellers, som svar på tråden; jeg leser tråder uavhengig av om personen skriver "rett" eller ikke... Men som en annen skrev.. Om det er 60 setninger i ett, uten komma osv, så er det nok ikke alltid at jeg gidder.. [:)]

Jeg skriver ganske så rett, men har ikke hørt at man MÅ ha komma før hver "men". Jeg gjør ikke det pga det blir ufattelig lange og knotete setninger av det, særlig siden jeg vanligvis har nok ledd i setningene mine i utgangspunktet. Er det en regel så er det jo selvfølgelig helt greit :) Setninger skrives med én "t", forresten.

Er også begrenset hvor mange ganger man kan lese igjennom et innlegg når man har en ettåring i håret konstant. Legger heller vekt på å formulere meg på en litt enkel måte som ikke tar så lang tid for meg å skrive, og som samtidig ikke tar lang tid å forstå. Når man skriver på et forum så blir det gjerne litt mer "muntlig" enn i et formelt brev, noe jeg syns er helt greit.

Forresten, hvorfor gir ikke den siste setningen mening? Man skal heller ikke begynne en setning med "men" (se uthevet skrift på slutten av innlegget ditt)

Punktum skal settes enten med ett enkelt punktum eller tre i slengen, aldri to...

Back
Topp