*insp*hva er galt med..

Jafseslafsaslappfis

Forumet er livet
VIP
å få penger av foreldrene sine i måneden? ser flere liksom reagerer så fælt på det![8|]
jeg får litt av mamma i mnd, fordi hun vil det og jeg syntes det er kjempe snillt og forventer det ikke i det heletatt! jeg får 500 kr i mnd(lommepenger som hun kaller det) også betaler hun fortsatt på mobilregningen min(ca 200 i mnd)
sistnevnte er vel egentlig mest fordi vi ikke har fått ut fingeren å byttet over,er hun som står som eier[8D]
nå skal det sies at jeg tjener lite da(ca 7000 mnd) så er kanskje derfor...
men syntes det er hyggelig jeg da, at de fortsatt tenker på oss og vil hjelpe oss selv om vi er blitt voksne og flyttet hjemmefra[:)][:)] (kankje mer "vanlig" for slike som meg som fortsatt er unge, og ikke 40 år med 100% lønn,vet ikke jeg[:D])

håper jeg får mulighet til det selv når Amanda blir stor egentlig!

Jeg syns det er litt forskjell på en som er 30 år og spiller playstation hele dagen, arbeidsledig og ikke jobbsøkende som lever på mamma og pappa, enn når noen får tilskudd fra forelderene om det er noe de som foreldre ønsker å gjøre...

Om foreldre kan, og barnet sliter økonomisk - evt ikke har så mye å rutte med, så er det jo ingenting galt i det. Man slutter jo ikke å være foreldre til barnet sitt bare fordi han/hun blir over 18 år og kanskje kan klare seg selv.

Ser ikke noe galt i det jeg[:D] koselig at hun vil gi deg det[:D]

Hun tenker nok ikke på det som støtte engang men en fin ting hun vil gjøre for barnet sitt[:D]

værre med sånne som bor hjemme gratis,har barn som besteforeldrene tar seg av og bare fester og herjer vilt og tar og tar.... og ikke prøver å gjøre noe for seg selv...

For meg ville det blitt helt galt. Jeg mener at når man flytter hjemmefra skal man være voksen nok til å forsørge seg selv. Jeg ville syntes det var flaut om jeg fikk fast pengestøtte av foreldrene mine. Det ville liksom vært et tegn på at jeg ikke er i stand til å klare meg selv.

Før fikk jeg litt penger av mamma hver mnd, men når jeg tenker meg om er det flere år siden jeg måtte be om hjelp [:D]

Syns det blir litt forskjell på ca 700 kr i mnd og de som får flere tusen i mnd.. og de som forventer å få støtte av foreldrene og ikke går inn for å tjene egne penger/evt sløser egne penger og må gå til foreldre..Mammaen din gjør det jo fordi hun vil og du forventer ikke at hun skal gjøre det, og hadde klart deg selv om du ikke hadde fått det..

Får og litt penger av pappa av og til,som gave..eller han kommer på besøk og har med alt fra kaffe til toalettpapir og frukt[:D]

Jeg er jo godt voksen, men jeg studerte ganske lenge og slet mye med sykdom og dårlig økonomi i perioder både i løpet av og etter det.
Pappa mente BSU var en så god skattemessig ordning at han ville jeg skulle "fylle" den årlig med maksbeløpet, noe jeg ikke hadde mulighet til - så da fikk jeg en tusenlapp i måneden som gikk rett inn på BSUen.
I perioder har pengene i stedet dekket trening og fysioterapi eller andre "nødvendige" goder, og nå når jeg er ferdig med BSUen valgte de å fortsette å gi meg pengene siden jeg som singelmamma har en mer sårbar økonomisk hverdag enn jeg burde hatt på dette punktet i livet.
Ser det som en vennlig gest fra foreldrene mine som alltid har vært litt bekymret for meg, og på denne måten føler at de gir en hjelpende hånd i hverdagen uten at det blir påtrengende.
Hadde de gjort et nummer ut av det, eller forventet noe tilbake, hadde jeg heller takket nei.

ORIGINAL: Lykkeliky

For meg ville det blitt helt galt. Jeg mener at når man flytter hjemmefra skal man være voksen nok til å forsørge seg selv. Jeg ville syntes det var flaut om jeg fikk fast pengestøtte av foreldrene mine. Det ville liksom vært et tegn på at jeg ikke er i stand til å klare meg selv.

Sign.

ORIGINAL: Masallah xxl

Ser ikke noe galt i det jeg[:D] koselig at hun vil gi deg det[:D]

Hun tenker nok ikke på det som støtte engang men en fin ting hun vil gjøre for barnet sitt[:D]

værre med sånne som bor hjemme gratis,har barn som besteforeldrene tar seg av og bare fester og herjer vilt og tar og tar.... og ikke prøver å gjøre noe for seg selv...

ORIGINAL: Wayne`s Wife

Sign. Og da mener jeg ikke en gang i blant, men støtte hver mnd.

Jeg og er enig i det, om det er hver mnd og som en slags "lønn" fra foreldre... men sånn som det er snakk om her : 700 kr, så syns jeg ikke det er et tegn på å ikke klare å ta vare på seg selv da[:D]

Synes det er fint om foreldrene kan bidra når barna trenger hjelp enten det er i etableringsfasen, eller i en tung økonomisk periode som feks. studier eller arbeidsledighet.

Det blir rart, veldig rart...når dette fortsetter når barna har god og stabil økonomi, og i aller høyeste grad BURDE kunne klare seg selv[:)]
Små økonomiske utfordringer bør vi alle kunne takle, med ved de større er det godt å vite at man kan få hjelp[:)]

Selv har jeg fått mye støtte da jeg studerte for mange år siden. Hjalp mye på den gangen, så er evig takknemlig for det.
Har ikke fått noen støtte etter at jeg flyttet ut.

Jeg ble helt sjokkert fordi jeg var ikke klar over at folk mottok penger når de var voksne. Det har noe med at når man er voksen, har jobb, ja da skal man klare seg selv og ikke leve på foreldre.
Ei jeg jobber med sier hun får penger fra pappaen sin. Selv har de hus av verdi til 6 milj kroner. Hun og mannen har begge godt betalte jobb (langt over gjennomsnittet) og likevel mottar hun penger? I don`t get it. Hun har en søster som fått flere 10 tusen kroner og hun syntes det var greit. Stakkars, det var jo synd på søster siden hun var singel og det er dyrt å være singel. Ja, men da senker man forbruker og så kjøper man ikke leilighet man ikke har råd til.

ORIGINAL: Peppe Pepita

Jeg ble helt sjokkert fordi jeg var ikke klar over at folk mottok penger når de var voksne. Det har noe med at når man er voksen, har jobb, ja da skal man klare seg selv og ikke leve på foreldre.
Ei jeg jobber med sier hun får penger fra pappaen sin. Selv har de hus av verdi til 6 milj kroner. Hun og mannen har begge godt betalte jobb (langt over gjennomsnittet) og likevel mottar hun penger? I don`t get it. Hun har en søster som fått flere 10 tusen kroner og hun syntes det var greit. Stakkars, det var jo synd på søster siden hun var singel og det er dyrt å være singel. Ja, men da senker man forbruker og så kjøper man ikke leilighet man ikke har råd til.
de situajonene der er jo litt annerledes da..
i min situasjon f.eks så jobber jeg bare annenhver helg,så jeg tjener ikke så mye..
pluss at det ikke er snakk om flere tusen fast i mnd.
Syntes fortsatt det er hyggelig at foreldrene hviser at de vil hjelpe hvis det skulle være noe

Jeg hadde synes det var flaut hvertfall. Men nå kjenner jeg ikke historien din.

men HVORFOR er det flaut? det er jo bare hyggelig!! og ikke noe de gjør fordi de må det..
pengene kommer godt til nytte her iallefall[:)] og jeg føler meg ikke flau eller "misslykket" som voksen forde[;)]
herregud...

Jeg ser ikke noe galt i at forledre har mulighett til å gi til barna sine
Som her så hender det at svigers hjelper oss hvis vi slitter en mnd eller noe, samme har mine foreldre gjort hvis de har ahtt mulighett. Som min far sier han synnes det er bedre å kunne gi når vi evt trenger det,en etter at han er borte. Men vi har ikke slik at vi får hver mnd av noen av dem, kun hvis det er en mnd som er trangt og slikt, evt at de kjøper det vi evt trenger.Som da vi fikk oppvaskmaskin et år av foreldrene mine og et annet år fikk vi tørketrommel av de. Vi fikk vaskemaskin av svigers når den gikk i stykker her.Det er ting som vi trengte men hadde ikke mulighett til å skaffe oss da det gikk i stykker

ORIGINAL: Wayne`s Wife

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

men HVORFOR er det flaut? det er jo bare hyggelig!! og ikke noe de gjør fordi de må det..
pengene kommer godt til nytte her iallefall[:)] og jeg føler meg ikke flau eller "misslykket" som voksen forde[;)]
herregud...

Fordi jeg hadde følt meg som en fjortiss igjen som ikke klarte forsørge meg selv.
man klarer fint å forsørge seg selv pluss\minus 700 kr i mnd tror jeg[:D]

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

herregud...

Enig med deg, jeg.
Får en følelse av at mange har et veldig behov for å "bevise" noe for foreldrene sine eller omverdenen, og ser fullstendig økonomisk uavhengighet som en del av det.

Jeg kunne klart meg uten støtte hver måned - men jeg hadde ikke fått kjøpt meg leilighet om ikke pappa hjalp meg med litt egenkapital og ble medlånetaker.
Sånn er det bare.
Jeg velger å ikke være "flau" over det, men i stedet være stolt over at jeg til tross for skilsmisse, dårlig helse og kronisk søvnløshet klarer å jobbe, ta hånd om Jr., og betale både små og store regninger.
De ekstra pengene i måneden gjør at jeg får lagt til side litt mer, og slipper å snu så mye på kronene når det skal handles vintergarderobe til Jr. eller jeg må til tannlegen.
Så takk til mine snille foreldre, og /ignore til alle som sier noe negativt om det! [;)]

supert om dere har en sånn ordning[:)][:)] hadde selvf aldri takket nei om mamma eller pappa ville gi meg et fast beløp hver mnd[8D] men jeg synes man bør klare seg selv når man flytter hjemmefra. Kan spørre om hjelp i evt vanskelige perioder. Slik har jeg hatt det siden jeg var 19 og flyttet hjemmefra.

Mamma overfører i ny og ne noen kr til kontoen min, da blir jeg suuuuper glad[:)][:)][:)] fordi det ikke er en vane eller noe jeg forventer[:)] Kommer hun på besøk har hun gjerne handlet litt eller andre ganger har hun med seg litt frukt.. Men ingenting fast som sagt.

Den er jeg ikke helt enig i. Jeg mener at om man er i en dårlig situasjon, har en dårlig mnd, eller fikk en større regning enn man hadde forventet, og foreldrene tilbyr seg å hjelpe uten at man har spurt, så er det ingenting galt med det! Hvis de har råd til det, og virkelig ønsker å hjelpe, så ser jeg ikke noe feil i det? Pappa betaler tlf regningen min på ca. 800kr i mnd, de står som eier for abonnementet mitt fordi vi ikke har fikset det siden jeg var liten. Så de får regningen min sammen med deres regning, og jeg har tilbydd meg å betale den selv, men de ønsker å hjelpe! Det setter jeg bare stor pris på, selv om jeg hadde greid å betalt den selv. Alltid godt med noen ekstra kroner i mnd [:)]

Men vi har jo alle forskjellige meninger om dette!

Back
Topp