*insp* Enn "herregud" da?

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Lissyjane

JA! Herregud er noe av det mest støtende jeg hører.. Jeg kan godt banne selv og si faen, men jeg ser ikke helt samme skaden i å bruke den ondes navn for onde ting som i å misbruke Guds navn. Jeg får litt vondt av at folk har så lite respekt. Greit at de kanskje ikke tror på det selv, men det fins alternativer. Eldstedatteren min hører det jo fra andre på skolen hele tiden, men vet at det er STRENGT forbudt å si. 

Det er like respektløst å si faen om ikke mer[;)] Og i hvertfall katolikkene slår hardere ned på faen enn herregud[;)]

Gjør katolikkene det? Katolikkene gjør mye rart de ikke har bibelsk grunnlag for, de. Visste du at pavemakten er den eneste som noen gang har oppfylt profetien om antikrist? [8D]Jeg er ikke katolikk, så for meg er det verre å si herregud.

[8|]

Det gjelder vel ikke bare katolikkene eller? Skjønner ikke helt hva det har med saken og kjøre. Faen er styggere enn herregud... Den eneste forskjellen på kristendommen og katolikkene er at katolikkene mener at jomfru Maria er hellig,siden hun bar fram Jesus. Og ellers, så går det vel mer på hvordan en enkeltperson tolker religionen sin[;)]

Ok, du får bare tro det, jeg gidder ikke noen religionsdiskusjon i dag. Sannsynligvis ikke i morgen heller. [8D]

Jeg får bare tro det? Haha. Jeg ER katolikk Sicily,så jeg kan love deg at det diskusjonen tar ikke jeg med deg[;)]

Bare fordi du er oppdratt katolsk og noen i familien går i kirka, betyr ikke det at du vet alle forskjellene mellom katolisme og kristendom. [;)]

Bare fordi du er oppdratt kristen og noen i familien går i kirka, betyr ikke det at DU vet alle forskjellene mellom katolisme og kristendom [;)]

Det er ikke bare DU som kan ha peiling på ting vet du.. Andre vet garantert litt de også..

Jeg sier, "jeeez"
[8D]

Fy meg!

jeg vill ikke at Amalie skal si det nei. Men, vill vel ikke akkurat si det er ett banneord, men ikke så pent kanskje...

ORIGINAL: ~Ritamor~

JA! Herregud er noe av det mest støtende jeg hører.. Jeg kan godt banne selv og si faen, men jeg ser ikke helt samme skaden i å bruke den ondes navn for onde ting som i å misbruke Guds navn. Jeg får litt vondt av at folk har så lite respekt. Greit at de kanskje ikke tror på det selv, men det fins alternativer. Eldstedatteren min hører det jo fra andre på skolen hele tiden, men vet at det er STRENGT forbudt å si. 

Det er like respektløst å si faen om ikke mer[;)] Og i hvertfall katolikkene slår hardere ned på faen enn herregud[;)]

Gjør katolikkene det? Katolikkene gjør mye rart de ikke har bibelsk grunnlag for, de. Visste du at pavemakten er den eneste som noen gang har oppfylt profetien om antikrist? [8D]Jeg er ikke katolikk, så for meg er det verre å si herregud.

[8|]

Det gjelder vel ikke bare katolikkene eller? Skjønner ikke helt hva det har med saken og kjøre. Faen er styggere enn herregud... Den eneste forskjellen på kristendommen og katolikkene er at katolikkene mener at jomfru Maria er hellig,siden hun bar fram Jesus. Og ellers, så går det vel mer på hvordan en enkeltperson tolker religionen sin[;)]

Ok, du får bare tro det, jeg gidder ikke noen religionsdiskusjon i dag. Sannsynligvis ikke i morgen heller. [8D]

Jeg får bare tro det? Haha. Jeg ER katolikk Sicily,så jeg kan love deg at det diskusjonen tar ikke jeg med deg[;)]

Bare fordi du er oppdratt katolsk og noen i familien går i kirka, betyr ikke det at du vet alle forskjellene mellom katolisme og kristendom. [;)]

Bare fordi du er oppdratt kristen og noen i familien går i kirka, betyr ikke det at DU vet alle forskjellene mellom katolisme og kristendom [;)]

Det er ikke bare DU som kan ha peiling på ting vet du.. Andre vet garantert litt de også..

Vel, når hun påstår at den eneste forskjellen mellom katolsk og protestantisk tro er tilbedelsen av jomfru Maria, så er det feil på flere punkter. For det første; seriøse katolikker vil ha seg frabedt at de tilber Maria (selv om de i praksis gjør det. Ave maria. I rest my case.. ), for det andre har vi totalt forskjellig oppfatning av f.eks sakramentene som jo er en ganske stor del av det å utøve vår religion. Det er store forskjeller mellom katolikker og kristne, og mange utøver sin religion uten egentlig å vite hva som skiller den fra andre. Sånn er det bare. Hun beviser jo bare sin uvitenhet ved å sette frem en lik påstand.

Jeg tror jeg har startet mange av mine svar her med -herregud-, for meg et det et " daah" ord, og har
ingen betydning angående tro "what so ever"!!! Jeg sier det hele tiden, og hadde nok ledd høyt
hadde snuppa sagt det. Sønnen min tror jeg også kommer med det noen ganger, mest sånn oppgitt!

Vi prøver å fokusere på lite banning hjemme (er vanskelig assa), ikke for å påkalle nisser, guder eller smådjevler men fordi det ikke er pent å høre barn som banner [:D] 

Ja det er jo å missbruke guds navn, så vil ikke at mine barn skal si det..[:)]

for meg blir det å misbruke guds navn, for å si det på den måte, og siden jeg er kristen så synes jeg absolutt ikke det er ok om hverken jeg eller mini bruker det...!

når det er sagt så krever jeg absolutt ikke at andre skal gjøre det samme som meg og blir ikke støtt av at andre banner altså...!

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Ja, det er selvfølgelig banning og ikke noe datteren min får lov til å si!

HUH???  seriøst?
Er det fordi dere er kristne eller no da eller???

nei syns ikke herregud er ett banneord. begge mine barn sier herregud innimellom. jeg bruker det masse selv.

Ta og skjerp deg, Sicily.. Du sitter jo fader meg og mener hun ikke er seriøs katolikk.. Hva vet du om det?!

ORIGINAL: ~Ritamor~

Ta og skjerp deg, Sicily.. Du sitter jo fader meg og mener hun ikke er seriøs katolikk.. Hva vet du om det?!

Ingenting, men siden hun ikke vet noe så grunnleggende, kan man jo gå ut fra at hun ikke akkurat er den som anstrenger seg for å lære om sin religion. [8D]

ORIGINAL: Lena Levegg

HUH???  seriøst?

hvorfor er det rart?

HUH???  seriøst?

Nei, vi er ikke kristne, men jeg mener bestemt at det er å missbruke guds navn, og i mine øyne er det banning! [;)]

Ok [8D] 
Sorry hvis jeg har tråkket på mange tær og fingre her inne, ante ikke at dette var noe som støtte folk [8|]

ORIGINAL: lykkeligemeg

HUH???  seriøst?

hvorfor er det rart?

Har aldri noen gang hørt at dette er et banneord [&:] 

HUH???  seriøst?

Nei, vi er ikke kristne, men jeg mener bestemt at det er å missbruke guds navn, og i mine øyne er det banning! [;)]

Ja egentlig så er det jo ganske logisk. Er ikke alle banneord man kan forstå at er å missbruke guds navn, men dette er jo ganske åpenlyst... man sier jo Herre Gud på en måte, og så lenge man ikke bruker det for å tilbe eller snakke direkte med gud så, og heller i sammenhenger som man er sint eller no så blir det ikke brukt til det det skal.... [:)]

ORIGINAL: lykkeligemeg

HUH???  seriøst?

hvorfor er det rart?

Har aldri noen gang hørt at dette er et banneord [&:] 

åja, sånn ja:)
jeg synes personlig det er et av de verre, siden det blir å misbruke guds navn på en måte. hvis du forstår? jeg tenker jo sånn fordi jeg er kristen, men som jeg skrev over også så blir jeg ikke støtt eller sint hvis andre bruker det, rett og slett fordi det er forskjellig oppfatning og forskjellig hva man legger i det..

ORIGINAL: EricaJenta

HUH???  seriøst?

Ja egentlig så er det jo ganske logisk. Er ikke alle banneord man kan forstå at er å missbruke guds navn, men dette er jo ganske åpenlyst... man sier jo Herre Gud på en måte, og så lenge man ikke bruker det for å tilbe eller snakke direkte med gud så, og heller i sammenhenger som man er sint eller no så blir det ikke brukt til det det skal.... [:)]

jaha ja [8|]  for meg blir det bare et ord blandt mange andre med utropstegn bak [:-] men skal prøve å respektere
dere [:)] 

det er et ord jeg sier flere ganger for dagen, ser ikke noe galt i det

ORIGINAL: naftaline

Kan jeg, i ren nysgjerrighet og uten å forhåndsdømme, spørre om du Lissyjane er troende og praktiserende katolikk? [:)]

Altså... nei! Jeg er ikke praktiserende eller troende. Jeg gikk på katolsk skole i ni år. Jeg var på flere komfirmasjonsleirer (konsentrasjonsleirer[8|])  Når jeg gikk ut av skolen så var det rett og slett overkill. Da var hodet mitt så fullt av mosebøker,bud og evangelister at jeg koblet ut. Folk fikk sprengsjokk når de hørte hvor strengt det var på skolen. Vi hadde nonner der enda. Når jeg snakket med andre så så de på meg som om vi levde i middealderen[8D]

Vi måtte be om morgenen,før vi gikk til lunsj og før vi gikk hjem. Og vers fra bibelen hadde de klart til enhver tid. Måtte i kirken hver eneste fredag,og siden messen varte litt ut i storefri måtte vi pent sitte. Ellers så fikk vi anmerkniing. Og tre anmerkninger da ble vi utvist. Jeg skjønner meg litt selv at jeg ikke orket mer

å hjelp. jeg skjønner deg også godt!

Back
Topp