insp. av unge mødre

Februar?

Forumet er livet
Uten å kuppe den andre tråden så lurer jeg på når noen sier heller ung mor enn gammel mor. Hvor gammel er gammel mor og hvor ung er ung mor.
Hvorfor er det bedre å være ung enn gammel?
Mammaen min var 19 år da hun fikk sin første, stemora mi var 44 da hun fikk sin første. Hvem skal ut i fra dette være den beste mammaen?
Kjenner jeg blir litt provosert.

Jeg synes at unge mødre er de under 22-24, og "eldre" mødre er de over 32.. Men jeg mener nå at alder ikke har en shit å si om du er god eller dårlig mor. Det er fordeler og ulemper ved begge delene, og det blir jo hva man gjør det til selv!

Vil si at dem under 18 er "unge mødre" å dem over 40 er "eldre mødre".... tror også det er veldig individuelt hvem som er best egnet som foreldre..... Alder har ikke så mye å si tenker nå jeg. Heller det man faktisk har i hode som teller...

Biologisk er det bedre å være en ung mor, det er da kroppen er best egnet til et svangerskap og til å føde, pluss at man får mer tid med barnet. Dette er når man er mellom 20-25år gammel. Dette har selvsagt ikke noe å si på hvordan du oppfører deg som mor. Min mor var 31 da hun fikk meg og har alltid vært en suuuuper mor, men hender jeg tenker at jeg skulle ønske hun var noen år yngre da hun fikk meg for da vil vi jo også få noen år ekstra sammen[:)]

unge mødre tenker eg 20 og nedover.. gamle mødre tenker eg 35 og oppover.. men det e jo det eg tenker, tror vi alle har ulik oppfatning av de begrepene..
men mener og at alder ikkje har så mye å si angående det å være GOD mor.. en 16 åring kan være vel så god som en 40 åring og omvendt.. de fleste vil det beste for barnet, og det e vel det som teller.. selv om man ikkje e 100% feilfrie[:)]

Man trenger jo ikke nødvendigvis få bedre tid sammen med barna om man er ung. Fremtiden kan man jo ikke vite. En mor som er over 40 år kan jo være verdens friskeste og mest aktive med barna, mens en under 20 er mer opptatt av andre ting.
Sier ikke at det alltid er sånn altså, men kan være sånn.
En mor over 40 kan jo være mer umoden enn en på 20. Det handler vel om hver enkelt person, hvilken type den er, hvilke forbilder den har og oppveksten generelt til den personen.
En mor på 40 kan faktisk ha bedre helse enn en på 20.
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men blir provosert over at eldre mødre ikke får samme respekt som yngre mødre.

Ungt for meg er når man ikke klarer å ta ansvar selv. Det er jo flest under 20, men kan jo like gjerne være ei på 30.
Ei på 16 kan være en mye bedre mamma enn ei på 40. Og omvendt. Tanta mi er 42 nå. Venter sin andre (har en sønn på 5 år) Jeg syns ikke det er gammelt, for hu.

Det er jo så klart en fordel med å ha noen år på baken, da man har fått rast fra seg og har litt erfaring med livet. Men som ung så orker du mer, og kan ha litt mer til felles med barnet.

Når man er ung gjør man kanskje litt mer dumme valg. F.eks. Ei her i nabolaget drakk hver helg frem til 8. måned. Og da snakker jeg ikke litt.. men gjerne en helflaske med vodka. Hun er 19. Hun "visste" ikke at hun var gravid.. Men trodde hun hadde en svulst i magen....

eg skjønner at folk kan bli provosert.. det skulle bare mangle egentlig, vi som går under "unge mødre" etter mitt syn, blir ofte sett ned på blandt "eldre", det syns ikkje eg e noe artig.. kan de vite om eg e en god eller dårlig mor da? bare pga alderen min[8|]

eg har valgt å få mine unger før eg e 25 år, pga kroppen og de ønsker eg har for seinere i livet.. eg har ikkje noe utdanning no, det vil eg vente med til eg e motivert til å gå på skolen igjen, noe eg vet flere syns e helt horribelt, mens andre støtter meg i..

vi har alle ulike syn på ting, noen ønsker å være ferdig med utdanning, ha jobbet mangen år, sikret økonomi osv, mens andre går den andre veien.. ungene får det vel like bra så lenge man vil det beste for de, og gir de det de trenger?[8|]

syns ikkje noen har rett til å si noe om andre folk en ikkje kjenner.. man kan heller tenke på seg sjøl, sine valg og beslutninger.. i bunn og grunn ønsker vi alle det samme for ungene våre.. men det finnes nok av desse som må hetse ned på andre, om de ikkje følger samme linje som en selv.. kanskje det e derras linjer som e feil og ikkje andres?

sry langt innlegg, og sry for at eg ikkje aner kor eg skal med det eg heller[8D]

Det har sine fordeler både å være ung og å være gammel.
Har flere venninner som har eldre mødre og selv har jeg ung mor. Ut fra det jeg har observert og det de har fortalt, ville jeg ikke hatt en eldre mor, selv om det nok hadde hatt sine fordeler å være en selv. [:)]

Jeg er veldig glad for at jeg er en ung mor og kunne ikke på nåværende tidspunkt tenkt meg å få barn etter fylte 30. Det betyr jo ikke at jeg aldri ville gjort det, eller at jeg ser ned på andre som gjør det. Når jeg og mannen er i begynnelsen av førtiårene og i vår beste alder har vi ikke småbarn, men barn som er klare for å forlate redet, og vi har mange år igjen å være kjærester og unge på sammen uten barn. [;)] Kjipt å ikke få ut ungene før man selv omtrent er klar for gåstolen. [8D] Eller å bli tatt for å være barnets besteforeldre i bhg og på skolen, noe jeg vet har skjedd med flere.

Man kan vel ikke si at unge eller eldre er bedre....det kommer jo an på så mye. Men jeg vil jo si det må være greit å ha levd litt å erfart litt i livet, ha littegrann økonomi før en starter med barn.

Jeg har ung mor, hun fikk meg måneden før hun var 18 år.....Jeg syns alltid dette var stas når jeg gikk på barneskolen at hun var så ung, og vi kjempet alltid om hvem som hadde yngst foreldre (far min er to år eldre enn mor mi), hehe, rart å tenke på.

Nå blir jeg 30 i år og mor mi er enda ikke 50, så det er jo ganske så kjekt.
Jeg har besteforeldre som er like gamle som svigerforeldrene mine og jeg husker godt oldeforeldrene mine. Så sånn sett så har det vert kjekt å ha ung mor, men jeg tenker jo at hun var vel vel ung da hun fikk meg. Men jeg var jo ikke planlagt og skal vel være glad for at de giftet seg og beholdt meg [:D]
Jeg var forøvrig 26 (27 samme år) da jeg fikk førstemann, og var overhode ikke klar før den tid [:)]

det er jo ingen fasit på dette, og finnes nok fordeler og ulemper med både ung og gammel mor! det viktigste er jo at man vil det beste for barnet, og er i stand til å ta seg av barnet:)    det er jo i grunn og bunn det å være ansvarsfull som har noe å si, ikke alderen :)

ORIGINAL: janpanmarsipan

Man trenger jo ikke nødvendigvis få bedre tid sammen med barna om man er ung. Fremtiden kan man jo ikke vite. En mor som er over 40 år kan jo være verdens friskeste og mest aktive med barna, mens en under 20 er mer opptatt av andre ting.
Sier ikke at det alltid er sånn altså, men kan være sånn.
En mor over 40 kan jo være mer umoden enn en på 20. Det handler vel om hver enkelt person, hvilken type den er, hvilke forbilder den har og oppveksten generelt til den personen.
En mor på 40 kan faktisk ha bedre helse enn en på 20.
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men blir provosert over at eldre mødre ikke får samme respekt som yngre mødre.

absolutt, stor forskjell.
Det jeg sa er direkte biologisk ang. kroppen, mye forsking bak dette[:)] Det er også derfor man mellom 20-25 år er mest fertil, og mange forskere mener at vi burde ha bedre støtteordninger for de som velger å få barn tidligere. det betyr selvsagt ikke at det er beste tidspunkt for alle å få barn[:)]

Jeg for min del mener bare at man skal få barn før kroppen selv gir opp så man trenger masse hjelp med hormoner ol.
Noen har et dårligere utgangspunkt og de burde selvsagt få all hjelp i verden til å få barn, ikke misforstå[:)]
Faktum nå om dagen er uansett at alder for første barn har steget drastisk og det er derfor også flere som sliter med å unnfange, det synes jeg er dumt...

nei vet du, det tror jeg er helt individuelt.
og forsåvidt trenger ikke "ung mor" eller "voksen mor" å være noe negativt? "uansvarlig", "gammel", osv er negative ord som man helst bruker når man kjenner mennesket tenker jeg.

Ofte tenker jeg "gammel mor" når man er så oppi årene at man må ha hjelp for å bli gravid eller må få nøye oppfølgning pga alder.
Og ofte tenker jeg "ung mor" når man ikke er ferdig med vgs eller er myndig enda.

Syns mange blander "flink mamma" og alder på mammaen/pappaen..noe jeg syns blir veldig feil..det er forutsetningene for barnas oppvekst som har noe betydning, uavhengig av alder.

ORIGINAL: kolibri

nei vet du, det tror jeg er helt individuelt.
og forsåvidt trenger ikke "ung mor" eller "voksen mor" å være noe negativt? "uansvarlig", "gammel", osv er negative ord som man helst bruker når man kjenner mennesket tenker jeg.

Ofte tenker jeg "gammel mor" når man er så oppi årene at man må ha hjelp for å bli gravid eller må få nøye oppfølgning pga alder.
Og ofte tenker jeg "ung mor" når man ikke er ferdig med vgs eller er myndig enda.

Syns mange blander "flink mamma" og alder på mammaen/pappaen..noe jeg syns blir veldig feil..det er forutsetningene for barnas oppvekst som har noe betydning, uavhengig av alder.

Viktig poeng, så jeg signerer bare [:)]

Back
Topp