*Insp* av egen tråd:P

bondemamma85

Forumet er livet
❤Januarlykke 2022❤
Du forteller bare de nærmeste at du er gravid og du er under 12 uker på vei,så du vil holde d hemmelig for "alle andre" en stund til,og de lover at de ikke skal si noe. Men så blir du gratulert av en venn av en venn av din mor noen dager senere..
Hvordan hadde du reagert da?
.
Jeg fortalte d til min mor tidlig,og hun lovte å ikke si d videre.Hadde hatt en sa bare noen uker før jeg ble gravid også.
Når jeg da etter tildlig ul skulle vise bilde til min lillebror,så fikk jeg bare til svar: -ja,stemme d,gratulerer.
Da hadde min mor altså sagt d til han,hun måtte jo få lov til å si d til noen?! Da ble jeg irritert.
Synes sånt er så koslig å si til den nærmeste familien selv:)

Her ble vi nødt til å fortelle eldste det lenge før vi egentlig ville. Ville vente til etter tidlig ul pga lite symptomer og blødninger. Men søstra mi gjetta hva som vsr på gang, og jeg klarte ikke lyve da jeg fikk direkte spørsmål. Hub lovte å ikke si noe, men plutselig visste bl.a alle ungene hennes det (barn på alder med mi eldste, som går MYE sammen), og da ble vi også nødt til å fortelle det. Nå gikk det heldigvis bra da, men det var slettes ingen selvfølge. Så blir fortsatt irritert av å tenke på det. Hun er den siste som skal få vite ting iallefall, da hun har gjort det klart at hun ikke er til å stole på. Synd men sant.

Hadde nok blitt oppvaskmøte i familien her om det hadde skjedd. Må jo kunne stole på folk vel? Spess i egen familie...

Har opplevd det. Jeg og min mann ble gravide ganske kjapt da. Etter en mnd sammen var jeg uplanlagt gravid. Vi fortalte det til mine foreldre/storesøster mi og hans foreldre. Hans mor er sammen med en ny mann da. Hu sa det til han. Vi blr invitert i bryllup til mannens "stebror". Jeg var vel da 8 uker på vei. Og jeg kjente ingen i bryllupet. Jeg hadde jo akkurat blitt sammen med han så :p Så når vi var der så takka vi jo selvsagt for oss og gratulerte de med bryllupet.
Så fikk jeg tilbake "Tusen takk og gratulerer så masse dere også!".

Jeg ble helt satt ut. Jeg kjente jo ikke de.

Da hadde selvsagt mannen til svigermor ikke klart å holde kjeft. Så da vet vi det. Om vi ikke vil noe skal ut, sier vi det ikke til han. Han er en sladrehank. Nå er det snart 11 år siden altså :p Men jeg ble litt sur da ja :)

Du forteller bare de nærmeste at du er gravid og du er under 12 uker på vei,så du vil holde d hemmelig for "alle andre" en stund til,og de lover at de ikke skal si noe. Men så blir du gratulert av en venn av en venn av din mor noen dager senere..
Hvordan hadde du reagert da?
.
Jeg fortalte d til min mor tidlig,og hun lovte å ikke si d videre.Hadde hatt en sa bare noen uker før jeg ble gravid også.
Når jeg da etter tildlig ul skulle vise bilde til min lillebror,så fikk jeg bare til svar: -ja,stemme d,gratulerer.
Da hadde min mor altså sagt d til han,hun måtte jo få lov til å si d til noen?! Da ble jeg irritert.
Synes sånt er så koslig å si til den nærmeste familien selv:)

Veldig forståelig at du blir irritert! Jeg synes det er respektløst å ikke gi dere mulighet til å fortelle det selv.

Det samme skjedde da jeg gikk gravid med sønnen min. Vi fortalte det til svigermor i uke 8, og ba henne holde tett, og sa vi ville vente til uke 12. To dager senere kom sjef og en kollega og gratulerte meg og moren min sendte meg melding "er det sant at jeg skal bli bestemor?". Da vi konfronterte svigermor hadde hun "bare sagt det til tre-fire" (vi bor i en liten by). Jeg ble så skuffet, så denne gangen skal jeg drøye lengst mulig med å fortelle svigermor, så får hun bare bli fornærmet!

Hadde nok blitt oppvaskmøte i familien her om det hadde skjedd. Må jo kunne stole på folk vel? Spess i egen familie...
har opplevd mange ganger å bli skuffet av egen familie pga sånt,best å ikke si noe i d hele tatt har jeg funnet ut dessverre..

Veldig forståelig at du blir irritert! Jeg synes det er respektløst å ikke gi dere mulighet til å fortelle det selv.

Det samme skjedde da jeg gikk gravid med sønnen min. Vi fortalte det til svigermor i uke 8, og ba henne holde tett, og sa vi ville vente til uke 12. To dager senere kom sjef og en kollega og gratulerte meg og moren min sendte meg melding "er det sant at jeg skal bli bestemor?". Da vi konfronterte svigermor hadde hun "bare sagt det til tre-fire" (vi bor i en liten by). Jeg ble så skuffet, så denne gangen skal jeg drøye lengst mulig med å fortelle svigermor, så får hun bare bli fornærmet!
La henne vite at sånn måtte d bli når hun ikke kunne holde tett sist gang. Skjønner godt du ble skuffet ja!

Har ei svigerinne som fisker noe helt jævlig. Her fikk INGEN vite noe før det var "offentlig" i uke 19.... hadde eksplodert... respektløst å slarve videre når man blir bedt om å tie

Heldigvis har de nærmeste familie holdt det tett samt noen nære venner.
Både med min graviditet og min søster. :)
Man må da kunne holde munn når man får beskjed om det selvom man vil rope det ut til alle. ;)

Hadde blitt irritert, men neppe gjort noe ut av det...

Åh! Hadde blitt irritert. Men er jo ikke noe man kan gjøre noe med da skaden allerede er gjort men.. Ville vel ikke ha fortalt andre hemmelige ting i fremtiden ;p

Mamma har også gjort det, med alle tre faktisk. Utrolig dårlig gjort og det har jeg sagt. Hun forstår ikke problemet, er jo bare koselig nyhet liksom. Og går det falt så får de jo vite det også... Respektløst!

Jeg hadde tatt henne for meg og sagt at jeg var utrolig skuffet over at hun kunne bryte tilliten på den måten. Og at jeg ikke kom til å stole på henne igjen når det gjaldt hemmeligheter, og at hun fra nå av måtte finne seg i å være blant dem som fikk vite det sist istedet for først.

Tillit er noe man fortjener, og bryter man tillit skal det mye til før det kan gjøres opp igjen. Har men spesifikt bedt dem om å ikke si det, så skal det ikke sies til noen.

Mamma avslørte oss på facebook, men da fordi hun ikke forstår seg på teknologi. Trodde hun skrev en personlig melding til noen. Fikk fjernet det før alt for mange fikk vite om det. Det var greit, fordi hun bare nevnte noe om det til noen som også visste det, men hadde hun med vilje sagt det til noen uten lov så hadde det blitt rabalder! Hadde mistet to ganger allerede, og svangerskapet var hardt psykisk. Likte ikke engang å snakke om graviditeten mens jeg gikk gravid. Det går ant å respektere at andre vil fortelle nyheten selv, eller ikke vil fortelle det i det hele tatt.

Back
Topp