Insomni?

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Klarer ikke sove. Blir helt sprø. I går la jeg meg tolv og våknet kl 01. Var våken til 03, sov en hel time, og var våken fra 04-06. Våknet igjen kl 07. Ble totalt 3 timers søvn..

Vært helt utslitt i hele dag, ligget på sofaen og prøvd å slappe av, men hjelper ingenting. La meg kl 21, men etter å ha ligget i senga i to timer så ga jeg opp. Har rastløse bein, men de kom ikke før litt senere, er hodet som tuller. Virker som jeg er for trøtt til å sove.

Når burde man bli bekymret for mangel på søvn? Har skjedd ved flere anledninger i det siste at jeg ikke får sove..

Hørtes utrolig slitsomt ut :( Kan ha det slik når jeg har mensen eller er stressa. Usikker på om du skal være bekymret eller ei, med mindre det blir slik over en lengre periode - da ville jeg gått til fastlegen. Her er noen ting som hjelper meg når jeg sliter med å sove, i tilfelle du vil prøve <3 Vet du ikke spør om råd, så dette blir uoppfordra fra min side, bare vet hvor slitsomt det er når man ikke får sove.

- guidet avspenning (finnes på youtube, Headspace-appen eller yoga studio-appen feks)
- drikk godt med vann gjennom dagen, ikke noe kaffe etter klokka 14, og ikke koffeinholdig brus.
- legge vekk telefonen noen timer før sengetid.
- få godt med dagslys og frisk luft i løpet av dagen.
- les bok på senga i stedet for å scrolle (her synder jeg ofte..)
- demp belysningen i stue og soverom noen timer før du skal legge deg.
- varm dusj med god såpe.

Sniker.
Jeg hadde en periode av dette som var knyttet til en MA. Trolig mye hormoner og stress i hode. Fikk beroligende av lege og sov godt etterpå.(en skal selvsagt ikke ta over lengre tid, da det er avhengighetsskapende), og en må jo få noe som en kan ta når en er gravid. En har jo også melatonin som er reseptfri og hjelper på innsovning, men sjekk med lege først hva som er Okay og ta.
Det er absolutt ikke bra for deg og gå sånn over tid. Håper det går fort ‘’over’’. :Heartbigred
Ellers var det mange gode råd utenom medisiner ovenfor :love017

Jeg også har slitt mye med søvn i begge mine graviditeter! Noen ganger er det vanskelig å sovne, noen ganger våkner jeg en gang i timen og bruker lang tid på å sovne igjen, og andre ganger våkner jeg kl 03:30 og får ikke sove igjen før jeg må stå opp. Det føles helt håpløst når man ligger der og vrir seg og egentlig trenger søvn. Jeg har ingen tips annet enn å si at det går litt opp og ned, plutselig kan jeg ha noen veldig gode netter etter å ha hatt flere dårlige. Håper det blir sånn for deg og :Heartred

Off , fælt å ikke få sove! Det vet jeg alt om! Det har ikke vært linket til graviditet men jeg har ptsd og har hatt veldig vanskelig med å sove til tider. Det som har hjulpet meg som jeg sverger til, er faktisk 1 spesiell spilleliste på Spotify. Jeg vet ikke om den hjelper deg, men det er verdt et forsøk

Håer denne kan hjelpe deg, lykke til :Heartred

Jeg har slitt med dette begge gangene jeg har vært gravid. Mest i siste trimester, men ellers i perioder. Kroppen øver seg på å våkne om natten for å passe på babyen.
Hvis du føler dette gjør at du ikke kan leve som normalt, kan du høre på apoteket og se om det finnes noe som kan hjelpe. :Heartred

Back
Topp