Inntekt på aap vs inntekt uføretrygd?

OH RLY?

Forumet er livet
Hei, jeg er kronisk syk og venter for øyeblikket på å komme inn på St.Olavs for utredning.

Folk rundt meg har begynt å snakke om uføretrygd og arbeidsavklaringspenger, og mamma sier man får mindre inntekt av aap enn av uføretrygd? Stemmer det?
 Noen som har erfaring her som kan fortelle meg litt? Kan skrive på privaten hvis du ikke vil skrive her på generell og, jeg setter uansett veldig pris på det. 

Jeg går egentlig på kurs gjennom nav nå i ventetiden, og det er to dager i uka i seks uker. Jeg har ikke vært der mer enn fire ganger og har da fått med meg under halvparten fordi jeg ikke klarer å følge med, eller å komme meg opp for den saks skyld. Det å søke om en jobb er ikke aktuelt nå da jeg ikke klarer å holde koken gjennom mer enn noen timer et par ganger i uka, og det er uforutsigbart når de timene med litt energi til å gjøre noe faktisk er. Fortvilende situasjon å være i...

Arbeidsavklaringspenger er 66% av inntektsgrunnlaget ditt på det tidspunktet du ble arbeidsufør med mer enn 50%. Uførepensjon regnes ut etter hvor mye du har tjent alle årene du har jobbet. Så hva som "lønner seg" varierer etter inntektsgrunnlag, år du har jobbet etc.

sendt pm

takk for svar   Blir vanskelig å regne ut for min del da for jeg har hatt varierende arbeidsprosent og varierende lønn + gått skole. Men det var hvertfall svar på spørsmålet mitt så det er jo fint 

Herlighet får håpe jeg blir frisk i stedet for aap hvertfall, for sykepengene jeg får nå er ikke sånn voldsomt å skryte av  Klarer ikke slippe håpet på at det er noe jeg kan få behandling for og at det ikke er ME...

MammanTeOlai skrev:
Håper du blir frisk og at alt ordner seg for deg. :)

Tusen takk, lengter etter energi her i huset, håper den kommer! Har vært en tøff periode nå med å innse at kanskje blir jeg aldri frisk igjen så det hadde vært en drøm å fått oppleve det igjen!

Men om du fortsatt får sykepenger (som vil si at du har vert syk under et år) og heller ikke er utredet, hvordan vet du da at du er kronisk syk?
Jeg har gått på rehabpenger/aap i 5 år nå, har ME. Slik det håndteres her er det iallefall ikke snakk om uføre, fordi ME er en mulig reversibel sykdom.. om det tar 1 eller 50 år spiller visst ingen rolle, har man en mulig reversibel sykdom kvalifiserer man ikke til uføretrygd. Man hører jo om folk med ME som er ufør, så jeg skjønner egentlig lite.. Tror dessverre det har mye å si hvem man treffer på NAV. :(
Har prøvd å finne ut av hva inntekten min ville ha vert på uføretrygd, men kommer ingen vei.. Nå har jeg 66% av en studentlønn, og det er grundig irriterende å måtte sende meldekort hver 14 dag når man VET at det uansett vil gå et par år før man tidligst får forandret situasjonen..
Innføringen av aap er noe av det tåpeligste jeg har vert med på, ting var så mye enklere før det! Å slå arbeidsledige og syke over på samme løsning er i mine øyne helt horribelt da man langt ifra er i samme situasjon!! *fres* .. men nok om det.. ;P

Håper iallefall det løser seg for deg og at du slipper et meldekort-liv!! Går du over på aap vil du iallefall få 66% av det du har nå.. Lykke til med utredning.. ;)

Vipsis skrev:
Men om du fortsatt får sykepenger (som vil si at du har vert syk under et år) og heller ikke er utredet, hvordan vet du da at du er kronisk syk?
Jeg har gått på rehabpenger/aap i 5 år nå, har ME. Slik det håndteres her er det iallefall ikke snakk om uføre, fordi ME er en mulig reversibel sykdom.. om det tar 1 eller 50 år spiller visst ingen rolle, har man en mulig reversibel sykdom kvalifiserer man ikke til uføretrygd. Man hører jo om folk med ME som er ufør, så jeg skjønner egentlig lite.. Tror dessverre det har mye å si hvem man treffer på NAV. :(
Har prøvd å finne ut av hva inntekten min ville ha vert på uføretrygd, men kommer ingen vei.. Nå har jeg 66% av en studentlønn, og det er grundig irriterende å måtte sende meldekort hver 14 dag når man VET at det uansett vil gå et par år før man tidligst får forandret situasjonen..
Innføringen av aap er noe av det tåpeligste jeg har vert med på, ting var så mye enklere før det! Å slå arbeidsledige og syke over på samme løsning er i mine øyne helt horribelt da man langt ifra er i samme situasjon!! *fres* .. men nok om det.. ;P

Håper iallefall det løser seg for deg og at du slipper et meldekort-liv!! Går du over på aap vil du iallefall få 66% av det du har nå.. Lykke til med utredning.. ;)

Jeg har vært syk i 15år, men har vært såpass at jeg har taklet en deltidsjobb greit tidligere, ble mye sykere under svangerskapene, men har utrolig nok klart å fortrenge det hele med å tenke at joda jeg blir bedre snart serru, selv om jeg i perioder kun har gått på jobb og så hjem for å sove helt til jobb neste dag. Har ikke villet innse hvor syk jeg egentlig er fordi det er så flaut å ikke henge med....Ble sånn etter at jeg fikk kyssesyken.

Det jeg har fått med meg av systemet med aap og det der nå gjør at jeg føler det samme som deg, noe så utrolig latterlig  Blir jo som å bagatellisere de som faktisk er kronisk syke føler jeg... Håper du får en opptur i din ME og klarer å bli bra igjen, jeg håper at jeg har noe som kan behandles, men når leger sier de er sikre på at jeg har det og jeg sitter hjemme og tenker alt for mye på dette....Skal på St.Olavs innen den 17 mai fikk jeg brev om, kjenner jeg blir småkvalm innvendig av å tenke på det.... wææh.... men det skjer hvertfall noe da, så jeg skal jo være glad for det.

Back
Topp