Innsovningsproblemer baby

Anonym

Andre møte med forumet
Hei,

Vår datter på 3 mnd og 3 uker har så problemer med å sovne. Når hun først har sovnet for natten kan hun fint sove i 8-9 timer sammenhengende. Hver kveld bruker vi alt fra 2-5 timer med å få hun til å sove og nå er vi ganske fortvilet og rådville. Hun er så tydelig trøtt og vil sove, men så fort øynene er lukket spretter de opp igjen. VIrker som hun ikke klarer å ha de igjen stakar :( vi har prøvd å legge henne tidligere mens hun er døsig og våken. Vi prøver å la hun sovne i sengen men etter 4 timer er hun overtrøtt og det blir bare værre og da må vi ty til bilsete, vognen og i de værste tilfellene ut en liten biltur. Tilslutt gjør vi det vi kan for at den lille jenta skal få sove. Hun er også alltid mett når hun blir lagt. Hun sover også veldig godt på dagtid når hun ligger ute i vognen. Da holder det at vi triller i 1 min så sover hun gjerne i 4 timer. Så hun har et godt sovehjertet når hun først sovner. Nå ser en dag ca slik ut hos oss:
- hun sovner rundt midnatt
- våkner mellom 8-9 og spiser¨
- sovner igjen i 1 til 1,5 time etter hun har spist
- når hun våkner er det stell og lek før hun spiser litt igjen
- nå er hun kjempe trøtt og etter hun er mett kler vi på oss og triller litt så hun sovner (ofte går vi lang tur også)
- i vognen sover hun stort sett i 3-4 timer
- når hun våkner igjen i 15-16 tiden spiser hun også leker og koser vi

Etter den lange dagsøvnen sovner hun ikke igjen. Vi får hun rett og slett ikke til å sove før da oftest midnatt. Sover hun for mye på dagen? eller for sent? er det noe vi kan gjøre for at hun skal sovne lettere på kvelden? Får så vondt av å se henne lide når hun er så trøtt.

Håper det er noe vi kan gjøre for å hjelpe henne så håper virkelig på svar og gode tips :)
 
Hei,

Vår datter på 3 mnd og 3 uker har så problemer med å sovne. Når hun først har sovnet for natten kan hun fint sove i 8-9 timer sammenhengende. Hver kveld bruker vi alt fra 2-5 timer med å få hun til å sove og nå er vi ganske fortvilet og rådville. Hun er så tydelig trøtt og vil sove, men så fort øynene er lukket spretter de opp igjen. VIrker som hun ikke klarer å ha de igjen stakar :( vi har prøvd å legge henne tidligere mens hun er døsig og våken. Vi prøver å la hun sovne i sengen men etter 4 timer er hun overtrøtt og det blir bare værre og da må vi ty til bilsete, vognen og i de værste tilfellene ut en liten biltur. Tilslutt gjør vi det vi kan for at den lille jenta skal få sove. Hun er også alltid mett når hun blir lagt. Hun sover også veldig godt på dagtid når hun ligger ute i vognen. Da holder det at vi triller i 1 min så sover hun gjerne i 4 timer. Så hun har et godt sovehjertet når hun først sovner. Nå ser en dag ca slik ut hos oss:
- hun sovner rundt midnatt
- våkner mellom 8-9 og spiser¨
- sovner igjen i 1 til 1,5 time etter hun har spist
- når hun våkner er det stell og lek før hun spiser litt igjen
- nå er hun kjempe trøtt og etter hun er mett kler vi på oss og triller litt så hun sovner (ofte går vi lang tur også)
- i vognen sover hun stort sett i 3-4 timer
- når hun våkner igjen i 15-16 tiden spiser hun også leker og koser vi

Etter den lange dagsøvnen sovner hun ikke igjen. Vi får hun rett og slett ikke til å sove før da oftest midnatt. Sover hun for mye på dagen? eller for sent? er det noe vi kan gjøre for at hun skal sovne lettere på kvelden? Får så vondt av å se henne lide når hun er så trøtt.

Håper det er noe vi kan gjøre for å hjelpe henne så håper virkelig på svar og gode tips :)

Du får nok et godt svar fra Elin snart, men jeg tenker at hun sover for lenge på dagen. Maks to timer i vogna, og avslutte luren senest kl 16. Faste leggerutiner hver dag,med feks et lite bad. Jeg oppdaget også at jo mørkere det var på soverommet, jo fortere sovnet han.
 
Takk for tips vi har rutiner som vi følger. Kan prøve å korte ned dagsøvingen. Men da må hun få en dupp til senere på dagen. Hun sovner ikke så lett inne på dagen med mindre vi triller i vogna i gangen
 
Hadde det samme en periode :) delte opp lurene slik at det ikke var en lur som gikk over 2 timer. F.eks første lur,1 til 2 timer etter at hun våknet, så fikk hun sove i 1 til 1 1/2 time. 2 luren ca 2 timer etter at hun våknet (om hun virket trøtt) fra andre luren så fikk hun sove i ca 1 time. Også 30 min på ettermiddagen :) merket forandring samme dagen som jeg tok i bruk dette :)

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app
 
Hvor sent på dagen hadde dere den siste luren? :)
Lot henne ikke sove etter kl 17 :) også tok hun kveld mellom 19 og 20 :) men det er noe du må prøve deg fram på :)

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app
 
Vår gutt får ikke lov til å sove etter kl 16. Han legger seg kl 18. Vi står som regel opp kl 06, og han sover oftest fra 8-9, 11-12 og 14-15. Noen ganger kortere, og noen ganger lengre, Det vi har skjønt, er at han må være uthvilt for å ha en god leggeprosess, så hvis han har sovet for lite, kan det fort bli litt gråt.
 
Et svært godt tips jeg har fått er å aldri la babyen være våken mer enn 1,5 time av gangen. Det holdt vi må med til hun var sju måneder, da ble det to timer. Jeg vet at problemet ditt er nettopp å få babyen til å sovne, så det kan jo virke litt håpløst med et sånt råd, men grunnen er at hvis de er våkne lenger enn det når de er så små, så blir de overtrøtte og kan få store problemer med innsovningen.

Helt motsatt råd av de over her, men det fungerte veldig bra for oss! Jeg er ikke sikker på om jeg ville begynt å vekke en tre måneder gammel baby, det er jo helt normalt og naturlig at de sover 3-4 timer av gangen, men nå er jeg ingen ekspert heller. Håper det ordner seg! :)
 
Hei,

Vår datter på 3 mnd og 3 uker har så problemer med å sovne. Når hun først har sovnet for natten kan hun fint sove i 8-9 timer sammenhengende. Hver kveld bruker vi alt fra 2-5 timer med å få hun til å sove og nå er vi ganske fortvilet og rådville. Hun er så tydelig trøtt og vil sove, men så fort øynene er lukket spretter de opp igjen. VIrker som hun ikke klarer å ha de igjen stakar :( vi har prøvd å legge henne tidligere mens hun er døsig og våken. Vi prøver å la hun sovne i sengen men etter 4 timer er hun overtrøtt og det blir bare værre og da må vi ty til bilsete, vognen og i de værste tilfellene ut en liten biltur. Tilslutt gjør vi det vi kan for at den lille jenta skal få sove. Hun er også alltid mett når hun blir lagt. Hun sover også veldig godt på dagtid når hun ligger ute i vognen. Da holder det at vi triller i 1 min så sover hun gjerne i 4 timer. Så hun har et godt sovehjertet når hun først sovner. Nå ser en dag ca slik ut hos oss:
- hun sovner rundt midnatt
- våkner mellom 8-9 og spiser¨
- sovner igjen i 1 til 1,5 time etter hun har spist
- når hun våkner er det stell og lek før hun spiser litt igjen
- nå er hun kjempe trøtt og etter hun er mett kler vi på oss og triller litt så hun sovner (ofte går vi lang tur også)
- i vognen sover hun stort sett i 3-4 timer
- når hun våkner igjen i 15-16 tiden spiser hun også leker og koser vi

Etter den lange dagsøvnen sovner hun ikke igjen. Vi får hun rett og slett ikke til å sove før da oftest midnatt. Sover hun for mye på dagen? eller for sent? er det noe vi kan gjøre for at hun skal sovne lettere på kvelden? Får så vondt av å se henne lide når hun er så trøtt.

Håper det er noe vi kan gjøre for å hjelpe henne så håper virkelig på svar og gode tips :)
Hei!
Jeg synes at dere har kommet inn i en god døgnrytme for jenta di. Det at hun er våken en lengre stund på kvelden før hun roer seg for natten er veldig vanlig for barn de første månedene. Det er helt naturlig å ha en slik våkeperiode. Som regel vil barn etter hvert som de vokser til og utvikler seg , bli mer våken mellom soveøktene på dagtid. Barna blir da mer og mer interessert i omgivelsene, babler og følger interessert med på alt som skjer. Dette gjør ofte at de holder seg mer våken på dagtid, og at de blir tidligere trette på kveldstid. Jeg vil råde deg til allerede nå å innarbeide faste og gode leggerutiner for å forberede datteren deres på hva som skal skje. Roe det hele ned og sørg for en god og rolig atmosfære før leggetid. Ikke fortvil for at kveldene er lange på dette tidspunktet. , jeg har stor tro åa t dette vil snu seg. Lykke til videre! Beste hilsen Elin
 
Takk for svar. Hadde hun bare vært våken så, men hun er så utrolig trøtt og vil bare sove men klarer ikke lukke øynene. Etter mange timer sover hun fortsatt ikke, blir overtrøtt og situasjonen blir værre. Nå feks er kl 01:30 og vi har prøvd å legge henne siden 20:00 ca. Hun er så ekstremt trøtt. Holder på å bli gale her alle tre :( er det ingenting vi kan gjøre?
 
Back
Topp