innsovnings vansker 1 åring

Preggers87

Elsker forumet
*MIA*
Julegavene 2019
Vår lille er en utfordring. Hver kveld bruker vi timesvis på legging. Hver kveld står han ved sengen å griner så svetten siler, hyperventilere provoserer frem brekninger og spyr til slutt. Bruker på det meste opptil fem timer på legging. Har prøvd og stå over sengen og legge ham ned hver gang han reiser seg, ferber metoden å gå inn hvert 2 og femte min, vuggin, trøst, snakke, ikke snakke... Har fast kveldsrituale siden han var 6 mnd og begynte og sove rundt. Grøt bading, stell, flaske med melk, sang og kos, eventuelt en bok og så begynner hele grinekonserten. Han sover to hviler på dagen. En på 45 min og en på ca 1-1,5 time ute i vognen sin. Der sover han uten problemer. Har snakket med helsestasjonen og de hadde ikke så mye flere gode råd en en søvngruppe som praktiserer ferber fem min metode som vi har prøvd uten å lykkes. Han han ikke sove i sengen på dagtid. Vi er utslitt og fortvilet. Skal vi bare gi opp å håpe det ordner seg selv en gang i fremtiden? Han hviler ikke etter kl 3 og legger seg syv. Har noen noe håp til meg? Hilsen sliten mor

Jeg ville først og fremst droppet alt som har med ferber og skrikekurer å gjøre. Skrikekurer kan på sikt være skadelige for barnet.

Deretter ville jeg forsøkt å ha bare en dupp på dagtid. Her blir leggingen ofte tull hvis det er for kort tid mellom dupp og kveldslegging.

Det eneste som har fungert for oss for å få en rolig legging på kvelden er at den som legger sitter inne hos ham til han sovner, helst vil han ha hånda mi inntil seg. Hva enn som gjør at ungen er rolig er det som er verdt å gå videre med. Snakker ikke om nødvendig, hvis han reiser seg opp legges han ned igjen og jeg sier god natt. Så lenge han ikke gråter tas han ikke ut av senga uansett hvor mye han turner. Det kunne ta flere timer for noen måneder siden, nå sovner han iløpet av ti minutter etter han er lagt ned i senga si.

Har barnet noe lys på rommet sitt? Om det er helt mørkt kan det kanskje føles tryggere med ei nattlampe?

Prøvd noe sånt:
http://lekmer.no/barnevarelse/belysning/nattlamper/pabobo-nattlampe-dream-theater-nature-grønn/
Vi har en billigere variant som er Ole brumm. Den lyser med stjerner i taket og spiller i 10 eller 20 minutter.
Prøv dere litt frem på om ungen kanskje får for mye søvn på dagen og at han kanskje ikke skal sove helt til 15...
Ikke la det være så viktig at ungen står/ligger. Noen ganger virker ikke frøkna trøtt og om hun vil stå eller leke med smokken og bamsen sin så skal hun få lov til det. De legger seg ned når de blir trøtte nok. Om det bare blir tøys, så sier vi at vi synger en siste sang og at hun gjerne må leke litt, men at det nå er natta og at mamma går ut. Ikke ofte vi må inn igjen... Ikke ha det for kaldt på rommet, da er det ikke like viktig at de MÅ være under dyna..

Legg en madrass på rommet hans å ligg der til han sovner. Legg deg lenger og lenger unna senga hver dag.

Ville prøvd å kutte ned til én dupp istedet for to. Så ville jeg startet helt forfra med tilvenning til å sovne selv. Er han rolig når han sitter på fanget, så la han sovne der et par dager. Så sitter du med ham ved siden av deg et par dager. Flytt deg gradvis lengre unna, på en stol som du flytter ut i rommet, til døra, i døråpningen og så helt på utsiden.

Om han allerede er rolig og ikke stressa hvis han er i senga og du ved siden av, så starter du derfra; sitt først ved senga og lengre unna for hver dag.

Vi har slitt med legging i perioder, Frøkna er nå 3,5 år. Det eneste som funker for oss er en sånn gradvis greie. Vi må bare venne oss til at vi ikke kan bestemme når hun skal sovne, bare at hun skal være i senga og være rolig. Og hvis hun første ligger stille så sovner hun på 5 minutter.

Da hun akkurat hadde lært å reise seg hadde vi veldig mye kaos, hun sto og jeg la henne ned gang på fanget til jeg var utslitt. Da jeg fant ut at det ikke funket og lot henne stå der og henge, roet hun seg etterhvert og la seg til å sove. Eller sovnet omtrent stående og ramlet over i nærmeste hjørne ;)

Han er ikke overtrøtt, da? Ser at mange anbefaler å ikke la han sove så sent, og det kan være det stemmer, men siden du sikkert allerede er litt smådesperat, så ville jeg prøvd å legge litt før en kveld, bare for å se. Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til, håper det går seg til! :-)

Jeg ville droppet skrikekur og ferbermetode med en gang! Hvis ungen hyler så ta han ut av senga for å roe han. Det kan jo være tenner eller utviklingssprang.
Selv om dere har hatt en rutine som fungerer før, så nytter det ikke å tviholde på dem hvis det ikke fungerer nå.
Unger endrer seg, og da må vi foreldre endre rutinene også.
Men for all del, ikke la en unge stå å skrike i senga.
Jeg ville prøvd å amme i søvn hvis du ammer fortsatt. Eller lagt meg sammen med ungen i senga deres.
Helsesøstre sier så mye dumt, at unger må lære å finne søvnen selv er bare tull. Unger trenger nærhet og trygghet.

Høres ikke ut som at han er moden nok for skrikekur. Vi samsov (er). Har barneseng inne på rommet vårt. Når han var yngre måtte vi ligge inntil ham til han sovnet. Så flyttet vi han over i egen seng rett ved siden av. Hadde også babycall med nattamusikk som spiller 10-15 minutter, samme musikk hver gang. Etterhvert så sovnet han stort sett før musikken var ferdig fordi han hadde vendt seg til det. Lykke til :)

Har du prøvd noen av rådene her inne? Jeg tenker barnet trenger trygghet. Det skjer mye hos de små, og det er vanskelig for dem å ta til seg alt. Legg deg sammen med barnet eller legg deg på en madrass/sitt på en stol ved siden av sengen hans.

Enig med mange av de her. Tror ikke skrikekurer er veien å gå overhode.

Går også an å google "peacefull sleep dance method". Selv om det er litt tiltak å danse, så er det kjempe hærlig å vite at det max tar 20-30 min før selv de "vanskeligste" babyene sovner. Min har brukt 15 min på det meste, og 10 er vanlig.

Ellers så pleier jeg å roe ned med hviskestemme, lite lys og nattarutiner. Og så i en halvtime - time får han lov å leke seg sliten i mørket mens vi hvisker og har det hyggelig. Så får han flaska si og så sovner han på armen min med litt rusking i håret. Eller han får flaska først, baser litt i senga og så kommer han krypende bort i armkroken min og sovner etter en liten stund. Vi samsover, så det er veldig lett og koselig :)

Back
Topp