Innsovning for baby

M-40229578

Flørter med forumet
Babyen min har alltid hatt lett for å sovne (tar litt lengre tid nå som han er litt større og begynner å bli mer observant), men jeg har som regel alltid ammet i søvn på kvelden. På dagen sover han i vogna, i bilstolen når vi kjører eller har han i bæresele. Legger han alltid over i vogna når han har sovet i bæreselen.

I det siste har jeg også hatt han i bæresele på kvelden når det er tid for å sove. Han sovner etter 3-5 min i bæresele, og da legger jeg han i senga hvor han sover videre.
Får kommentarer på at "du må ikke la han bli vandt til å måtte bli holdt for å sovne.... pass på...."

Hvordan sovner deres babyer? Er det virkelig så farlig om man hjelper babyen i søvn? Kommer jeg til å angre om jeg fortsetter å ha han i bæresele så han sovner?
 
Babyen min har alltid hatt lett for å sovne (tar litt lengre tid nå som han er litt større og begynner å bli mer observant), men jeg har som regel alltid ammet i søvn på kvelden. På dagen sover han i vogna, i bilstolen når vi kjører eller har han i bæresele. Legger han alltid over i vogna når han har sovet i bæreselen.

I det siste har jeg også hatt han i bæresele på kvelden når det er tid for å sove. Han sovner etter 3-5 min i bæresele, og da legger jeg han i senga hvor han sover videre.
Får kommentarer på at "du må ikke la han bli vandt til å måtte bli holdt for å sovne.... pass på...."

Hvordan sovner deres babyer? Er det virkelig så farlig om man hjelper babyen i søvn? Kommer jeg til å angre om jeg fortsetter å ha han i bæresele så han sovner?
Det er ikke farlig, de er fortsatt så små! Problemet er om du må bysse 2-åringen i søvn, men jeg tror ikke det kommer til å skje selv om du gjør det nå. :p

På dagtid er det utfordrende, han har alltid sovet godt i bæresele, men de siste par ukene vil han bare følge med på alt og gjerne snakke til meg istedetfor å sove. I så fall triller jeg i søvn, selv om han ikke er så glad i det og sutrer gjerne i ca 10 minutter før han sovner.

På kvelden har det alltid vært lett å legges. Vi begynte med leggerutiner få uker etter fødselen: bad, mat og vuggesang. Gjør det fremdeles. Har aldri hatt behov for å bysse/trøste ham om kvelden. Luksusbaby. :)
 
Gjør det du føler fungerer for dere :Heartpink Når en får barn er det plutselig så mange meninger om det ene og andre fra famile eller venner som mener å vite hva som er best for DIN baby. Det vet du best selv :HeartpinkJeg synes det blir mer og mer slitsomt med alle "pass på at..." eller "det er lurt at baby venner seg til lyd" osv osv. fra div personer, kjente og ukjente. Jeg er opptatt av at babyen min skal få god søvn og føle seg trygg i innsovningen, og om det innebærer bæring en periode så er det helt ok. Det er vårt valgt. De er så små ennå og har behov for masse nærhet, kos og trygghet. Bæresjal er topp!
 
Babyen min har alltid hatt lett for å sovne (tar litt lengre tid nå som han er litt større og begynner å bli mer observant), men jeg har som regel alltid ammet i søvn på kvelden. På dagen sover han i vogna, i bilstolen når vi kjører eller har han i bæresele. Legger han alltid over i vogna når han har sovet i bæreselen.

I det siste har jeg også hatt han i bæresele på kvelden når det er tid for å sove. Han sovner etter 3-5 min i bæresele, og da legger jeg han i senga hvor han sover videre.
Får kommentarer på at "du må ikke la han bli vandt til å måtte bli holdt for å sovne.... pass på...."

Hvordan sovner deres babyer? Er det virkelig så farlig om man hjelper babyen i søvn? Kommer jeg til å angre om jeg fortsetter å ha han i bæresele så han sovner?

Du kommer ikke til å angre. Bare kjør på. Jeg vugget yngste i søvn megalenge. Hun slutta å trenge dette av seg selv når hun var klar for det :)
 
Sniker.

At baby skal klare dette selv som 4-5 mnd gammel er litt mye å forvente. Joda, noen babyer sovner selv allerede da, de færreste gjør ikke. Det er ikke noe galt i å amme i søvn. Tvert imot er det helt naturlig og en god måte å hjelpe babyen på. Jeg ammer i søvn frem til mini var 7-ish mnd og begynte da å trene på å finne søvnen med annen støtte (at vi holdt på ham), så har vi siden han var 8-9 mnd trent på å sovne selv. Nå er han straks 1 år og den siste uke har jeg forlatt rommet før han har sovnet og det har gått fint. Det hadde ikke gått for to måneder siden...! Ta det skritt for skritt når du - og baby er klare. Ingen barn er like, ingen mødre er like og det er du som vet hva som fungerer for dere.
 
Baby her har alltid måttet ha mye støtte for å sovne. Enten moonboon på full guffe, trille tur eller amming i søvn. Alternativet er hylgråt, og det er ikke aktuelt her i hus så lenge jeg kan forhindre det!
 
Baby her har alltid måttet ha mye støtte for å sovne. Enten moonboon på full guffe, trille tur eller amming i søvn. Alternativet er hylgråt, og det er ikke aktuelt her i hus så lenge jeg kan forhindre det!
Hei, hvordan går det med leggingen nå? Hvor gammel er baby? Jeg og har en liten som må vugges i søvn, men det begynner å bli tungt
 
Hei, hvordan går det med leggingen nå? Hvor gammel er baby? Jeg og har en liten som må vugges i søvn, men det begynner å bli tungt
Moonboon har ikke like god effekt lengre. På dagtid er det vogn som gjelder, gå tur er et sikkerstikk, men ofte nå kan sleepytroll bare fungere også :) men til natta er det fortsatt kun amme i søvn som fungerer. Skal prøve oss på litt søvntrening etter jul nå, spent på hvordan det går :smiley-ashamed004
 
Moonboon har ikke like god effekt lengre. På dagtid er det vogn som gjelder, gå tur er et sikkerstikk, men ofte nå kan sleepytroll bare fungere også :) men til natta er det fortsatt kun amme i søvn som fungerer. Skal prøve oss på litt søvntrening etter jul nå, spent på hvordan det går :smiley-ashamed004
Hvordan skal dere gå frem med søvntrening? Vi må nok også finne andre innsovings metode som er mer bære
 
Vi begynte faktisk med søvntrening for noen uker siden. Baby er 6 mnd.
Legger han i senga (etter kveldsstell) og sitter ved siden av til han sovner. Har funket kjempebra hos oss!
Gjorde dette etter å ha hørt på podkasten "Kan du ikke bare sove". Bruker det de kaller "sovne på 10cm avstand-metoden". Har merket stor forbedring i søvn, mindre oppvåkninger på natt og bedre dupper på dagtid. På dagtid triller jeg fortsatt, eller har i bæresele til han sovner før jeg legger over i seng/vogn, men merker at han sover lenger.
 
Hvordan skal dere gå frem med søvntrening? Vi må nok også finne andre innsovings metode som er mer bære
Vi forsøkte å legge, men sitte ved siden av. Shhe og synge. Men til ingen nytte... prøver å koble av rett før hun sovner, og ligger tett for å kose for å sovne. Funker noen ganger. Når hun våkner for pupp igjen, men det er for kort tid siden hun sovna, så gjør jeg det samme. Evt vugger litt og legger ned for å sovne selv. Funker bedre og bedre, men ikke alltid.
 
Noen som har fått søvn-regresjon i hus? Her har det blitt enda værre med søvn etter 7mnd… sover greit fra 19-23ish, å da er det bare pupp og nærhet natta lang uten særlig søvn… føler det er ille når jeg lengter tilbake til da jeg fikk 2 timer sammenhengende søvn, haha!
 
Noen som har fått søvn-regresjon i hus? Her har det blitt enda værre med søvn etter 7mnd… sover greit fra 19-23ish, å da er det bare pupp og nærhet natta lang uten særlig søvn… føler det er ille når jeg lengter tilbake til da jeg fikk 2 timer sammenhengende søvn, haha!
Høres tøft ut!! Har hørt at det kan hjelpe å "bytte" søvnassosiasjoner. Vet ikke om det funker, eller om det tar lang tid. Nå er det kanskje pupp det som babyen din trenger for å finne roen. Kanskje prøv å innføre smokk eller kosebamse, gradvis, for å erstatte pupp til innsovning? Eventuelt samsoving uten pupp så får du hvile?

Vi har alltid vært veldig bevisst på å ikke bruke pupp/flaske som søvnassosiasjon helt fra begynnelsen av, og legge babyen våken i sengen. Nå er det godnatt-sang og kosebamse, så sovner han uten hjelp. :)
 
Høres tøft ut!! Har hørt at det kan hjelpe å "bytte" søvnassosiasjoner. Vet ikke om det funker, eller om det tar lang tid. Nå er det kanskje pupp det som babyen din trenger for å finne roen. Kanskje prøv å innføre smokk eller kosebamse, gradvis, for å erstatte pupp til innsovning? Eventuelt samsoving uten pupp så får du hvile?

Vi har alltid vært veldig bevisst på å ikke bruke pupp/flaske som søvnassosiasjon helt fra begynnelsen av, og legge babyen våken i sengen. Nå er det godnatt-sang og kosebamse, så sovner han uten hjelp. :)
Han har brukt smokk i flere mnd, og hadde kommet inn i en fin greie hvor baby aksepterte smokk (stort sett) og sovnet igjen. Men nå er det bare å glemme!… Skal helst ligge heeelt klin inntil meg, puppe og holder fast i halsen/hodet mitt Legger seg fint til kvelden, nattasang, amming og i i senga som vanlig. Men fra ca 22/23 er det baluba… spørs om pappsen må inn på banen natterstid framover da…
 
Han har brukt smokk i flere mnd, og hadde kommet inn i en fin greie hvor baby aksepterte smokk (stort sett) og sovnet igjen. Men nå er det bare å glemme!… Skal helst ligge heeelt klin inntil meg, puppe og holder fast i halsen/hodet mitt Legger seg fint til kvelden, nattasang, amming og i i senga som vanlig. Men fra ca 22/23 er det baluba… spørs om pappsen må inn på banen natterstid framover da…
Høres ut som at du gjør alt riktig! Stakkars, da er det sikkert en utviklingssprang... Håper det snart går over og dere får sove godt igjen.
 
Høres ut som at du gjør alt riktig! Stakkars, da er det sikkert en utviklingssprang... Håper det snart går over og dere får sove godt igjen.
Takk, håper virkelig det. Er vell mye som skjer for tiden ja. Men takk for tips uansett! Kan sette kryss i taket, for i natt ble det mindre amming og baby sov i egen seng, selv om det ble en god del oppvåkninger. Litt som å banne i kirka når man sier sånt men…
 
Han har brukt smokk i flere mnd, og hadde kommet inn i en fin greie hvor baby aksepterte smokk (stort sett) og sovnet igjen. Men nå er det bare å glemme!… Skal helst ligge heeelt klin inntil meg, puppe og holder fast i halsen/hodet mitt Legger seg fint til kvelden, nattasang, amming og i i senga som vanlig. Men fra ca 22/23 er det baluba… spørs om pappsen må inn på banen natterstid framover da…
Føler skikkelig med deg!
Kjenner meg veldig igjen. Vi har hatt det sånn i noen netter nå, men jeg er ganske sikker på at det har med tannfrembrudd å gjøre.
Ligger liksom og vrenger hodet i senga og vil helst ha nærhet hele natten. Holder på å få første tann nå. De siste nettene har jeg vært våken hver time i løpet av natten. Lengter også tilbake til 2-3t sammenhengende søvn igjen! Håper denne perioden er kortvarig...
 
Føler skikkelig med deg!
Kjenner meg veldig igjen. Vi har hatt det sånn i noen netter nå, men jeg er ganske sikker på at det har med tannfrembrudd å gjøre.
Ligger liksom og vrenger hodet i senga og vil helst ha nærhet hele natten. Holder på å få første tann nå. De siste nettene har jeg vært våken hver time i løpet av natten. Lengter også tilbake til 2-3t sammenhengende søvn igjen! Håper denne perioden er kortvarig...
Uff… ja, har tenkt tanken selv. Det er sikkert både tenner og utviklingssprang og det som er. Trodde liksom ikke at jeg kunne få mindre søvn, men der tok jeg feil! Føler med deg også! ❤️ haha, først venter man på at de skal bli 3 mnd, da kan søvnen bli bedre.. det ble det ikke… så får man fortalt at alt blir bedre med fast føde, det ble det ikke det siste jeg har fått høre er at det blir bedre når de kryper og blir mer aktive. Lever i spenning, hehe. Misforstå meg rett her, jeg nyter faktisk babytiden også☺️ men sliten blir man uten søvn.
 
Babyen min har alltid hatt lett for å sovne (tar litt lengre tid nå som han er litt større og begynner å bli mer observant), men jeg har som regel alltid ammet i søvn på kvelden. På dagen sover han i vogna, i bilstolen når vi kjører eller har han i bæresele. Legger han alltid over i vogna når han har sovet i bæreselen.

I det siste har jeg også hatt han i bæresele på kvelden når det er tid for å sove. Han sovner etter 3-5 min i bæresele, og da legger jeg han i senga hvor han sover videre.
Får kommentarer på at "du må ikke la han bli vandt til å måtte bli holdt for å sovne.... pass på...."

Hvordan sovner deres babyer? Er det virkelig så farlig om man hjelper babyen i søvn? Kommer jeg til å angre om jeg fortsetter å ha han i bæresele så han sovner?

Det høres ut som om du har funnet en metode som fungerer godt for både deg og din baby, og det er det aller viktigste! :) Det er mange meninger om hva som er "riktig" og "galt" når det kommer til å få babyer til å sove, men sannheten er at hver familie og hvert barn er unikt. Det som fungerer for én, fungerer kanskje ikke for en annen. Det er helt naturlig at babyer finner trøst og trygghet i nærheten av foreldrene sine, og det å bruke bæresele er en flott måte å gi dem den nærheten på.

Husk at alle faser er forbigående. Etter hvert som barnet vokser, vil søvnvanene endre seg. Det er alltid mulig å justere rutiner senere om nødvendig. Hvis det du gjør nå fungerer og alle er fornøyde, så er det nok det beste for dere. Stol på din egen intuisjon som forelder. Og husk, det er ingen som kjenner ditt barn bedre enn deg!
 
Back
Topp