Innskriving på sykehuset?

caka*

Betatt av forumet
Man får jo gjerne time til innskriving på sykehuset ca 1 mnd før termin, i alle fall her i byen, er det mulig å be om å få denne innskrivinga kanskje 2 mnd før termin? Gullet kom 1,5 mnd før termin så jeg fikk aldri vært på innskriving, syns det var litt dumt egentlig. I følge legen min så er det stor sannsynlighet for at denne ungen kommer før termin og. Jeg vil veldig gjerne få hatt en skikkelig samtale med sykehuset før fødselen, spes. med tanke på at jeg er veldig missfornøyd med en del som skjedde sist.. 
 
Dette er min fjerde graviditet, og jeg har aldri vært på sykehuset før fødselen. Er dette vanlig? Var ikke klar over at jeg ble skrevet inn på sykehuset før fødsel heller...
 
Aldri hørt om 
 
Her er det i alle fall vanlig, fikk med et skriv om time da vi var på den ordinære ultralyden sist. Får liksom snakke litt om hva du forventer til fødselen, blir forberedt på ulike smertelindringsmetoder, de skriver inn all info om deg og bf så du slipper det når du kommer for å føde osv, er det tid får man en omvisning på avdelingen osv. Hvertfall det jag har hørt at skjer:) (i stavanger)
 


Idasmamma skrev:
Aldri hørt om 


jeg bare kom der jeg når fødselen var i gang! 
 
Fikk et ark av jordmor der jeg kunne skrive inn ting det var greit for dem å vite sist... Men ikke noen innskriving nei. Var på omvisning med endel andre, men det gidder jeg ikke denne gangen.
 
Her er det også vanlig med innskriving/besøk på sykehuset ca 1 mnd før termin. Med eldstejenta var jeg ca 2 mnd pga redsel for fødselen. Ringte bare og spurte om jeg kunne komme før. Ingen problem :)
 
Den der innskrivninga er egentlig noe "oppskrytt" om man kan si det sånn. Lite snakk egentlig. Ingen vits i ha med barnefar, utenom at en trenger personnummeret hans. Veldig mange som derfor blir skuffa av disse samtalene, siden en forventer noe mer utifra hvordan jordmødrene rundt omkring beskriver det. Jeg ble anbefalt sist å ha med barnefaren, men han måtte på jobb. Var veeeldig glad etterpå at jeg ikke tvang han til å bli med siden det ikke var noe interessant info som ble gitt. Det ble ikke prata noe om tanker rundt fødsel egentlig. Handla bare om å bli skrevet inn, og er jo det det egentlig heter også... Dette var i Stavanger.

Uff dette ble langt. :) Poenget mitt var at om du ønsker en samtale om sist fødsel og opplegget rundt, så ville jeg tatt kontakt, evt. gjennom jordmora di, og fått i stand en egen samtale om dette. Ellers vil du nok bli skuffet når du kommer på innskriving...
 
Jeg ville bare ringt ned dit og snakket med dem om hva og hvorfor så får du helt sikkert komme ned tidligere
 
Jeg var aldri på innskriving sist, så aner ikke så mye om det. Men vil jo tro at du burde få en samtale med din bakgrunn:) Ring til sykehuset og hør eller skriv et brev til dem!! Du får kanskje litt ekstra oppfølging i utgangspunktet siden du fødte så pass lenge før termin sist?
 
Jeg har heller aldri vært på innskriving, men jeg tror det muligens er sånn at man kan betale for omvisning etc. (i Oslo). 
Men jeg tipper at dersom du tar det opp med din jordmor/ lege så vil de sikkert ordne det for deg.
 
Stemmer dette; på SUS (stavanger) praktiseres innskrivingen egentlig som en måte å spare tid under selve fødselen - da har de skrevet inn all informasjon på forhånd og slipper dette da. Når jeg var der fikk jeg allikevell beskjed om at vi har rett på å komme inn å få se og høre mer om vi kjenner behov for dette, men at vi da gjerne skulle ta en telefon til føden og avtale en egen tid for dette. MEN er nok veldig forskjellig fra sykehus til sykehus dette her...
 


Hestejenta skrev:
Jeg har heller aldri vært på innskriving, men jeg tror det muligens er sånn at man kan betale for omvisning etc. (i Oslo). 
Men jeg tipper at dersom du tar det opp med din jordmor/ lege så vil de sikkert ordne det for deg.

Jeg bor i Oslo og vi var heller ikke på noen innskriving. Vi var på et kurs om smertelindring og fødselens forløp m/omvisning. Det kostet penger, men det var veldig, veldig verdt det. For meg var ikke infoen ny, men for mannen min var det meste helt nytt. Da fødselen satte i gang visste han hva som skulle foregå og skjønte hva jordmoren snakket om.

Da vi kom inn på føden var det ikke noe papirer som skulle fylles ut eller noe sånt. Vi snakket bare med jordmoren mens hun gjorde klart til fødselen. Veldig uformellt og hyggelig.

 
jeg var på innskriving sist (mai 09) i stavanger og da fikk jeg komme 2 mnd før siden alle på min side av slekten har fått alle sine barn 5-8 uker for tidlig. jeg spurte bare når jeg bestillte tid om jeg kunne komme før p.g.a dette og fikk det.

Synes også det var greit at både jeg og pappen var der da vi gikk gjennom min families sykdomshistorie/fødsel o.s.v OG pappaen sin side;) ( De hadde begge journalene klare når vi kom)
+ Begge da fikk samme forberedelse av hva som ventet + begge viste hvor det var;)

Så ja, bare si du vil komme før så får du nok det
 
Back
Topp