Innleggelse pga kort livmorhals

Mammatil3mednyspire

Flørter med forumet
God kveld damer.

Jeg er nå innlagt på KK Bergen med kort livmorhals og nedpress :dead: jeg har hatt konisering ja 2019 pga celleforandringer grad 3. Så de fjernet en del av livmortappen.

Nå er jeg altså på sykehuset og de snakker om lungemodning og noen tabletter for livmor :arghh:

Noe andre her som har kort livmorhals og er konisert?
Dette er mitt 4. Svangerskap og alle de andre er født rundt termin.. var ikke bekymret for noe før de nevnte lungemodningssprøyte, de tok også bakterie test. Noe som er rutine om det er fare for prematur.

Hilsen sengeliggende mamma.

Så kjedelig å høre! Er du langt på vei? Tror de det er pga koniseringen at livmorhalsen har sviktet? Jeg er selv konisert i 2017 pga celleforandringer grad 3 og har egentlig uroet meg for livmorhalsen hele graviditeten, men virker ikke som de ønsker å sjekke det noe særlig :sorry:

Håper babyen bestemmer seg for å være i magen litt til og at alt går fint :Heartred

De er vell egentlig sikker på at det er pga koniseringen at den er slik ja. Jeg er jo bRe 26+2 uker. Jeg måtte jo ta koniseringen i narkose rett etter forrige fødsel på Voss.
De sjekket min nå pga nedpresset mot rompa og kynnere. Men vi håper på utskrivelse i dag med streng beskjed om å slappe av, jobber barnehage så :woot: og har jo 3 barn hjemme fra 7 år og ned også!

Håper de klarer å berolige deg :happy: pleier som oftest å gå bra da ;)

Lykke til. Håper baby kan holde seg inne en stund til! :Heartred
Høres ut som det er veldig viktig at du tar med det ro fremover nå, så da håper jeg du har forståelsesfulle folk rundt deg som kan avlaste deg nok til at du får den roen du trenger. :happy:

Oi, da får man seg nok brått en skikkelig realitetsskjekk :facepalm: Håper du fikk komme hjem igjen i dag, og får slappet godt av, selv med noe uro i årene vil jeg tro :Heartred

De er vell egentlig sikker på at det er pga koniseringen at den er slik ja. Jeg er jo bRe 26+2 uker. Jeg måtte jo ta koniseringen i narkose rett etter forrige fødsel på Voss.
De sjekket min nå pga nedpresset mot rompa og kynnere. Men vi håper på utskrivelse i dag med streng beskjed om å slappe av, jobber barnehage så :woot: og har jo 3 barn hjemme fra 7 år og ned også!

Håper de klarer å berolige deg :happy: pleier som oftest å gå bra da ;)
Da ville jeg bedt om/krevd sykemelding før de skriver deg ut. Nytter ikke å "ta det rolig" i barnehage, er min erfraing i alle fall. Høres ut som om du har mer enn nok på hjemmebane!

Oppdatering.

Da er jeg utskrevet fra KK og fikk med meg noen vaginal tabeletter som jeg skal ta hver kveld.

Har åpen retur om noe skulle skje.

Fikk besøk av barnelegen før jeg gikk som forklarte litt angående prematur fødsel og hva som eventuelt skjer videre da.

Vi krysser fortsatt fingrene for at lillegutt holder seg i magen noen uker til!

Oppdatering.

Da er jeg utskrevet fra KK og fikk med meg noen vaginal tabeletter som jeg skal ta hver kveld.

Fikk besøk av barnelegen før jeg gikk som forklarte litt angående prematur fødsel og hva som eventuelt skjer videre da.

Masse lykke til! For en skremmende opplevelse! Ta det med ro og få de rundt deg til å ta godt vare på deg❤

Lykke til! Håper baby holder seg inne noe uker til, fødte 31+6 sist, fikk en lungemodningssprøyte, det har gått veldig fint med gutten min.

Oppdatering.

Krysser fingrene for dere! Jeg har selv vært inne på sykehuset for sjekk i dag, etter kraftige kynnere hele dagen. Fikk da beskjed om at jeg også har forkortet cervix etter konisering - ble sendt hjem men med åpen retur og streng beskjed om å komme inn igjen om ting tok seg opp. Merker det er skummelt - er kun 26+0 og alt for tidlig å skulle føde nå! Wææ. Ligger på sofaen og håper på at ting skal roe seg nå!

Krysser fingrene for dere! Jeg har selv vært inne på sykehuset for sjekk i dag, etter kraftige kynnere hele dagen. Fikk da beskjed om at jeg også har forkortet cervix etter konisering - ble sendt hjem men med åpen retur og streng beskjed om å komme inn igjen om ting tok seg opp. Merker det er skummelt - er kun 26+0 og alt for tidlig å skulle føde nå! Wææ. Ligger på sofaen og håper på at ting skal roe seg nå!
Uff så skremmende! Etter koniseringen, sa de at dette kunne skje eller at de hadde tatt såpass mye? Jeg ble konisert i 2017, men beskjed om at de tok så lite at det ikke skulle ha noe betydning på svangerskap. Nå har jeg jo 2 inni der, derfor jeg ble litt nysgjerrig hva de sa til deg etter koniseringen?
Håper du får ro i deg og at det blir med en skremsel❤

Uff så skremmende! Etter koniseringen, sa de at dette kunne skje eller at de hadde tatt såpass mye? Jeg ble konisert i 2017, men beskjed om at de tok så lite at det ikke skulle ha noe betydning på svangerskap. Nå har jeg jo 2 inni der, derfor jeg ble litt nysgjerrig hva de sa til deg etter koniseringen?
Håper du får ro i deg og at det blir med en skremsel❤

Jeg ble konisert i 2015, og fikk også beskjed om at de tok veldig lite. Har også vært på gynekologiske undersøkelser etterpå hvor det alltid har sett fint ut. Så jeg er overrasket over at det var såpass endring nå. Hun sa at det kan være tilfeldig også, men at hun tvilte på det. Jeg spurte om jeg burde ha hatt noe mer oppfølging da jeg ble gravid (ringte selv i dag grunnet kraftige kynnere og visste ikke noe cevix), men da sa hun nei, det har de ingen system på. Så tror nok at det skal være trygt for de aller fleste, og at noen har litt mer uflaks enn andre.

Jeg ble konisert i 2015, og fikk også beskjed om at de tok veldig lite. Har også vært på gynekologiske undersøkelser etterpå hvor det alltid har sett fint ut. Så jeg er overrasket over at det var såpass endring nå. Hun sa at det kan være tilfeldig også, men at hun tvilte på det. Jeg spurte om jeg burde ha hatt noe mer oppfølging da jeg ble gravid (ringte selv i dag grunnet kraftige kynnere og visste ikke noe cevix), men da sa hun nei, det har de ingen system på. Så tror nok at det skal være trygt for de aller fleste, og at noen har litt mer uflaks enn andre.
Tusen takk for godt svar! Tror jeg skal nevne på neste ultralyd på sykhuset at jeg er konisert.
Masse masse lykke til videre og håper virkelig kynnerene roer seg og det ikke oppstår mer problemer ❤

Oppdatering.

Så fint å høre at det er bra med deg. Jeg lurer på, hvordan merket du at du at noe svar såpass galt, og ringte du sykehuset selv? På grunn av nedpress, eller andre symptomer også?

Så fint å høre at det er bra med deg. Jeg lurer på, hvordan merket du at du at noe svar såpass galt, og ringte du sykehuset selv? På grunn av nedpress, eller andre symptomer også?

Jeg hadde litt smerter nederst i korsryggen gjennom hele helgen, og nedpresset begynte søndags morgen skikkelig. Hadde en konstant trang for å bæsje uten at jeg måtte det liksom. Skulle ta glukose belastning mandagen og fikk en legetime samtidig pga nedpresset og smertene. Var fastlegen som tok kontakt med føden og sendte henvisning der

Hvor for kort var deres? Min ble sjekket i dag og er 2,5 cm. Må nå inn på ukentlig kontroll..
Har også blitt konisert, så det interessant at vi alle har blitt det som dette har skjedd med i denne tråden

Hvor for kort var deres? Min ble sjekket i dag og er 2,5 cm. Må nå inn på ukentlig kontroll..
Har også blitt konisert, så det interessant at vi alle har blitt det som dette har skjedd med i denne tråden

nb! Redigert bort opplysninger!

Jeg skal nå på kontroller jevnlig og skal ta progesterontilskudd vaginalt hver kveld. Kynnerne er her fremdeles, så er spent på hvordan det går!

Last edited:

Da jeg ble lagt inn med Leah i 2018 fikk jeg beskjed om at alt under 25 mm betydde innleggelse. Min var 8 mm da, så ble jo akutt lagt inn og rett på riestoppende.

Min var 25 mm første gang jeg sjekket, så hadde jeg plagsomme kynnere og da hadde den krympet til 21 mm i løpet av ett døgn. Ble da lagt inn med riehemmende drypp, så krympet den til 18 mm. I dag var den 22 mm da jeg ble skrevet ut, så den endrer seg litt fra måling til måling og om jeg har sammentrekning når den måles. Jeg skal nå på kontroller jevnlig og skal ta progesterontilskudd vaginalt hver kveld. Kynnerne er her fremdeles, så er spent på hvordan det går!
Ååh skummelt!! Jeg og har så voldsomt mye kynnere skjønner du.. og de er nok ikke helt uskyldige allikevel... slimproppen min har jo også gått 3-4 ganger i svangerskapet allerede! Og nå skjønte jeg jo hvorfor :wideyed: har din gått noen ganger?

Back
Topp