Innleggelse/igangsettelse pga vekstavvik og PE?

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Noen som har erfaring? Jeg har preklampsi, og skal inn i morgen til gyn på vekstkontroll. SF mål har gått stadig nedover, var rett over kurven i uke 24, rett på i uke 28 (hadde også vekstkontroll hvor babyen var normal), rett under kurven i uke 31, og nå under 10% percentilen i 33+2. Er veldig bekymret for morgendagen, både for hva de vil finne hos junior, men også om jeg blir innlagt, eller i «verstefall» igangsatt relativt kjapt. Noen som har opplevd det samme, og hvordan har det gått?

Noen som har erfaring? Jeg har preklampsi, og skal inn i morgen til gyn på vekstkontroll. SF mål har gått stadig nedover, var rett over kurven i uke 24, rett på i uke 28 (hadde også vekstkontroll hvor babyen var normal), rett under kurven i uke 31, og nå under 10% percentilen i 33+2. Er veldig bekymret for morgendagen, både for hva de vil finne hos junior, men også om jeg blir innlagt, eller i «verstefall» igangsatt relativt kjapt. Noen som har opplevd det samme, og hvordan har det gått?
Jag hadde høyt blodtrykk og var jevnlig på vekstkontroller fra uke 30. Fikk ikke preeklampsi før uke 35, men da gikk alt for med meg, da den ble alvorlig med en gang og jeg responderte veldig dårlig på blodtrykksmedisiner. Ble lagt inn 35+3 og satt igang 35+5 (da hadde jeg nesten hellp-syndrom).
Før dette gikk jeg en gang hver 14 dag/ en gang i uken på kontroll på sykehuset for å følge med. Med både vekstkontroll og blodprøvetaking.
Jenta mi lå 10% under normalen på målingen på ul hele veien, men da hun ble født viste hun seg å være på 0 percentilen.
Kan godt være du blir lagt inn for å kunne observere deg nærmere, men det de gjør sitt ytterste for å unngå igangsetting før uke 34. Å om de klarer uke 37. Når jeg ble lagt inn så fikk jeg beskjed om at jeg ikke kom til å slippe ut før jeg hadde født, men at de håpte de kunne vente til uke 37.
Utover gulsott og sonde en uke pga at hun var sugesvak så har det gått helt strålende med mini (snart 2 år).
Lykke til, de kommer til å passe veldig godt på dere begge to :Heartred

På privat UL lå mini i uke 32/33 på - 11, uken etter - 14 og så - 19 i uke 34+5. tok det opp med jordmor, men hun ville ikke henvise. Samtidig hadde jeg rundt uke 30 hatt for høyt blodtrykk og uke 31 proteiner i urinen. Privat jordmor henviste da han var - 19, da var det også lite blodgjennomstrømming. Rakk ikke å få henvisningen behandlet pga spontan vannavgang og fødsel i uke 35+0.

Back
Topp