Innkjøpsliste

eemmaa

Flørter med forumet
Hei! I dagens samfunn så skal den nyfødte nesten ha egen bil, leilighet og feriested. Men hva trenger virkelig den nyfødte den første tiden? Synes det er veldig vanskelig å skrive en innkjøpsliste til den lille i magen. Noen tips? :)

Noen tips er å tenke litt igjennom hva du selv ønsker, og hvis du har kort vei til shoppingmuligheter trenger ikke alt å handles inn på forhånd, noe kan handles ved behov.

Her er hva jeg prioriterer da:

God vogn valgt etter trilleunderlag

Bilstol med base for å enklere feste i bil

Vippestol (babybjørn, kjøpt brukt for 200kr)

Stokke newborn Seat (kjøpt brukt før 200kr) dette hadde vi ikke til første barnet. Men for å forhåpentligvis kunne spise middag sammen som en familie fra første stund prioriterer vi dette for storesøster sin del.

Stellebord med kommode. Dette for å ha et sted å ha klær og stelleprodukter på en plass. Vet om mange som er fornøyd med en stellematte på gulvet eller oppå vaskemaskin. Velg etter behov.

Soveplass til stuen (fordi soverommet er i andre etasje ønsker vi å ha en plass å sove nærmere oss på dagtid) denne fikk vi gratis

Soveplass til soverommet (vi vil ha sånn til å ha inntil vår seng) denne kjøper vi også brukt

Babynest (ikke et must men mange er fornøyd med det)

Babycall (igjen fordi soverommet er i andre etasje, har ikke behov for det i en liten leilighet)

Klær, men babyer vokser ekstremt fort ut av str 50 og noen passer det aldri i det hele tatt, kjøper derfor ikke mye.

Dyner og sengesett samt madrass beskytter.

Hvis du henter gratis babypakker får du bleier og stelleprodukter og trenger derfor ikke kjøpe dette med det første. Flasker og brystpumpe kjøper jeg hvis behovet melder seg. Babytepper får man ofte i gave, jeg kjøper derfor kun ett selv.

Ser jo at man kjøper en del ja... :p

Siden jeg venter nummer to, føler jeg at jeg er ganske realitetsorientert. Og selvfølgelig preget av egne erfaringer.

Det vi absolutt trengte (Som ikke hadde bil) var vogn. Også trenger man nok bodyer og strømpebukser, bleier og kluter. Og et sted man kan stelle babyen. Det er det aller viktigste :) For de som kjører er bilsete viktig. Seng er ikke såå viktig den første tiden. Det går an å bruke vognbagen som seng. I Finland får alle gravide en babyboks fra staten som er en pappeske(!) som man kan bruke som seng(!), men den inneholder masse klær og alt man trenger.

Alt annet varierer litt fra familie til familie og barn til barn. Vippestol og babygym er ikke nødvendig, og ikke noe som behøves fra dag 1. Bæresele/bæretøy synes mange det er fint å ha. Babycall er noe man kan vente med og se an behovet. I begynnelsen er det naturlig å ha barnet sovende i samme seng som foreldrene eller i allefall på samme rom. Vi behøvde ikke babycall i hus heller, fordi det er såpass lytt og vi fikk et VELDIG høylytt barn :) Alle sånne ting kan man godt vente med og se an barnet/behovet. Om man for eksempel vil at barnet skal sove i stua på dagtid kan man prøve det med vognbaggen først, før man evt. kjøper en dedikert seng til dagsoving på stua. Man kan godt kjøpe mye på forhånd også, men det er greit å vite at det er mye man KAN vente med :)

Nok skift (av enkle, praktiske klær, som omslagsbodyer, i riktig størrelse, helst i bomull som kan vaskes på 60) er blant det viktigste.

Så er det mye man kan kjøpe etterhvert som man se hva behovene er :)

En nyfødt _trenger_ egentlig fint lite annet enn mat, litt klær, bleier, et sted å sove og masse nærhet.

Til første for mange år side kjøpte jeg mye som stod på en slik liste. Opplevde at mye ikke var bruk For, kun kjekt å ha i begynnelsen.

Barnet trenger en seng, vogn og bilstol. Ellers trenger det klær. Obs du får masse i små størrelser.

Denne gangen uten noe igjen fra storesøstrene blir følgene kjøpt inn til fødselen.

Seng m tilbehør
Bilstol
Vogn uten varmepose kun dyne. Det er midt på sommeren. Kjøpe varmepose når behovet kommer.
Stelleveske (har alltid vært mye på farten)
Litt klær, husk det er midt på sommeren. Skjønne små baby sokker pleier de å sparke av seg.

Til meg selv
Noen gode amme bh
Ammetopper
Ammeinnlegg
2 ammegenser( kjekt å bruke hvis man vet man må amme på offentige steder. Så slipper man å brette opp hele. Magen minn brukte litt tid å bli noe som ligner normalen)

Så kjøper jeg inn etterhvert som barnet vokser til.

I tillegg skal jeg være flinkere å bytte gaver i større størrelser. Slik at klærne blir brukt.

Jeg ser dere skriver at dere får mye i små størrelser. Her fikk jeg ikke noe under 68.
Mest i 74 og opp... Alle var så sikre på at vi kom til, og få mye smått :hilarious:

Jeg ser dere skriver at dere får mye i små størrelser. Her fikk jeg ikke noe under 68.
Mest i 74 og opp... Alle var så sikre på at vi kom til, og få mye smått :hilarious:
Og vi får fint lite i det hele tatt.

Min erfaring:

- bilstol
- vogn
- noen plagg
- stellebenk
- bleier (newborn 2 kjøpte vi inn)
- lue
- tørre vipes (vi brukte bare litt olje)
- olje
- teppe (dyne har min aldri godtatt)
- kluter til vask/stell
- badebalje hvis du ikke vil bruke bøtte

All fancy greier fra for eksempel Stokke hadde jeg ventet med å kjøpe. Kan selvsagt titte og velge ut noe før fødsel (er gjerne da man har tid) og heller kjøpe etter fødsel hvis du opplever du har behov for det.

Det babyen må ha i starten er bilstol og vogn, samt noe klær og bleier. Og teppe, dyne eller pose til vogna, kanskje. Alt annet kan man evt handle senere hvis man finner ut at man trenger det.

Vi har samsovet, og da klarer man seg fint uten seng til babyen i starten. Stellebord har vi aldri hatt, men vi har hatt en sånn stellebordtopp som har ligget oppå vaskemaskinen. Men det går helt fint med et håndkle på gulvet til å stelle babyen på også.

Back
Topp