Innkjøp til babyen

Stort sett er det bilstol, noe tøy og bleier som er det aller mest essensielle. Alt annet løser seg på annet vis. Så kommer alt det andre etterhvert, men jeg er hun som allerede har fått tak i vippestol, stellebord og tilbehør til tripp-trappen :smiley-ashamed004

Veldig greit å ha en del gulpekluter. Ikke kjøp for mye tøy i de minste størrelsene, men ha likevel nok til at du rekker å vaske før du går helt tom.

Vippestol ble flittig brukt for å få gjort unna husarbeid, dusjing osv.

Bæresele eller sjal er helt GULL om du får et borrelåsbarn. Har gjort mye støvsuging og vasking med en baby på ryggen.
 
Vil legge til at selv om man får en vinterbaby, så ikke kjøp inn haugevis med dyrt ulltøy som legges rett på huden med en gang. Du vet ikke om du får en baby som enten ikke tåler det eller som er så varm at de ikke trives med det.
 
Enig i at vippestol er deilig med førstemann :love017 Med tredje brukte vi bare newborn setet til vippestolen, da hadde vi to andre og satt ved bordet til alle måltider så det var bedre for babyen å få følge med.

En god bæresele! Vi har også hatt stor glede av babynest til to av barna, da kunne de sove hvor som helst, men vi hadde et lite, nett ett. Syns de lekre de selger mange steder nå ser så tette ut, er litt usikker på hva vi blir å gjøre nå :bored:
 
Vel det eneste dere virkelig trenger er bilstol, vogn, bleier og en eller annen type seng med fast flat madrass. Så er det jo mye som er praktisk.
Ammepute er lurt å ha uansett om du ammer eller gir flaske.
Et par flasker og smokker er greit å ha i hus tilfelle du får bruk for det midt på natta.
Sterilisator er kjekt å ha, men koster mye. Mam flasker og mam smokker steriliserer seg selv i mikrobølgeovn. Og så kan man kjøpe sterliseringsposer til mikrobølgeovn.
Vippestol er praktisk, men om du har husdyr så ville jeg heller kjøpt Tripp trapp stol og newborn Seat for å få de litt høyere opp og de kan sitte med dere ved bordet. Når de er litt eldre vil babybjørn vippestol være veldig praktisk fordi de da kan underholde seg selv et par min mens du vasker opp o.l.
Vaskekluter og gulpekluter var et must her i heimen, men min var ikke spesielt gulpebaby så trengte ikke et tonn gulpekluter, kjøp noen og heller kjøp fler senere om du får gulpebaby. Jeg likte de som var mer tettvevd enn de «hullete», kjøp heller litt av hver og se an hva som funker best for dere.

Av apotekvarer er det greit å ha Paracet, febermåler (god gammeldags rumpetemp), plasthetter til rumpetemp, neglklipper, bleiesalve (sverger til inotyol og bephanten), babyolje, purelan for såre bryst, brystkompress for ekstra såre bryster, ammeinnlegg og muligens no mer jeg ikke kommer på i farta.

Anbefaler å se an behovet litt etterhvert :)
 
Last edited:
Så kjekt med tips! Tusen takk. Håpte også at man ikke nødvendigvis trenger "alt", for det blir for dyrt for en småbarnsfamilie som også nettopp har kjøpt hus. Regner med å finne mye brukt, men akkurat bilstolen vil jeg ha heeeeelt sikker! Hehe
 
Så kjekt med tips! Tusen takk. Håpte også at man ikke nødvendigvis trenger "alt", for det blir for dyrt for en småbarnsfamilie som også nettopp har kjøpt hus. Regner med å finne mye brukt, men akkurat bilstolen vil jeg ha heeeeelt sikker! Hehe
Ja altså alt kan kjøpes brukt. Men anbefaler å kjøpe bilstol og madrass ny :)
 
Hva er deres anbefalinger ang. seng / bedside crib osv.?
Vi har nok egentlig litt liten plass på soverommet, men må prøve å finne en løsning.
 
Hva er deres anbefalinger ang. seng / bedside crib osv.?
Vi har nok egentlig litt liten plass på soverommet, men må prøve å finne en løsning.
Vi kjøpte en moseskurv som vi tenkte å bruke i både stua og soverommet på natta. Endte med at vi kjøpte en bedsidecrib, fungerte bedre med tenke på amming på natta.
Hadde også sprinkelseng på barnerommet, men den ble ikke brukt før hun var mye større.
 
Så kjekt med tips! Tusen takk. Håpte også at man ikke nødvendigvis trenger "alt", for det blir for dyrt for en småbarnsfamilie som også nettopp har kjøpt hus. Regner med å finne mye brukt, men akkurat bilstolen vil jeg ha heeeeelt sikker! Hehe
Ja altså alt kan kjøpes brukt. Men anbefaler å kjøpe bilstol og madrass ny :)
Og helst nye bleier da :p
 
Jeg har solgt unna en del... har bedside crib,den var et must til de to andre..den er lånt til svigerinne mi,håper hun er ferdig med den til vi trenger den da..
Av utstyr synes jeg det er mye man ikke treng i starten,men en god vogn, tepper, bæresjal og vippestol er nyttig å ha klart. Og jeg har likt å ha en vugge/kurv i stua til å legge fra seg baby når den sover. Og bilstolen da,til første barn hadde vi ikke kjøpt bilstol,for butikken anbefalte oss å vente på et tilbud,det var jo null stress det også da,mannen svingte bare innom å kjøpte når vi skulle hjem.
 
Hva er deres anbefalinger ang. seng / bedside crib osv.?
Vi har nok egentlig litt liten plass på soverommet, men må prøve å finne en løsning.
Kan se nytten om du ammer om natten, men jeg hadde flaskebarn på første som i tillegg sov fra 19-07 fra hun var 4 uker. Hadde ikke bedside crib da og ser heller ikke behovet for det. Kommer ikke til å anskaffe dette før vi ev. ser behovet når barnet er kommet.
 
Ev. brukte om man går for tøybleier :gen053
Åh, gud, som jeg hatet tøybleier. :hilarious: Med det vannforbruket de gir må en bruke samme bleie på minst tre unger over flere år for at det skal nulle ut noe som helst. Og så kan en ikke bare la dem ligge til "neste vaske". Brrrrr. Husker fortsatt da vi kom hjem til ROSA mugg etter en helgetur. :hilarious:
 
Åh, gud, som jeg hatet tøybleier. :hilarious: Med det vannforbruket de gir må en bruke samme bleie på minst tre unger over flere år for at det skal nulle ut noe som helst. Og så kan en ikke bare la dem ligge til "neste vaske". Brrrrr. Husker fortsatt da vi kom hjem til ROSA mugg etter en helgetur. :hilarious:
Men det genererer mindre søppel som er et pluss hos meg! Kommer til å gi det et forsøk. Har selv brukt tøybind og menstruser i flere år og elsker det. Skjønner at det er mer styr med tøybleier da :smiley-ashamed004
 
Men det genererer mindre søppel som er et pluss hos meg! Kommer til å gi det et forsøk. Har selv brukt tøybind og menstruser i flere år og elsker det. Skjønner at det er mer styr med tøybleier da :smiley-ashamed004
Ja, man har liksom litt flere ting å sjonglere med bæsjebleier enn menstruser. :hilarious:
 
Jeg har solgt unna alt (to ganger :hilarious: ), unntatt tripp trapp-stolen og stellebordet. Det jeg vet at jeg vil ha (utenom det opplagte som vogn og bilstol) er newborn-sete til Tripp trapp-stolen. Så hyggelig å ha baby med oss ved middagsbordet etterhvert. Ellers synes jeg babybjørnvippestol var et must.

Sånn ellers må vi også skaffe oss et ekstra soverom :hilarious:
 
Siden «lille» storebror bare er 1,5 år så har vi det meste fra før. Må kjøpe en tripptrapp stol til, og et sett til med vognposer da de vi har er i bruk i barnehagen. Ellers tror jeg at vi skal gå for bedside crib denne gangen, så da må det kjøpes. Hvis det blir gutt har vi alt av klær også, for de vil bli født omtrent på samme tida :)

Har tenkt på om vi muligens trenger søskenvogn, men storebror vil helst gå selv, så tenker kanskje heller sånn brett til å stå på.
 
Back
Topp