Innkalt til oppfølgingssamtale på jobben pga sykemelding

Pocahontas79

Betatt av forumet
Pga først gjennomføringen av IVF og deretter overstimulering har jeg vært sykemeldt i flere uker. Jeg har kontinuerlig informert jobben om dette og at det er vanskelig å vite hvor lenge det vil vare (har ikke informert om hva som er årsaken til sykemeldingen da dette er noe jeg vil holde privat). Jeg har også sagt de kan ringe meg uten å høre noe tilbake fra dem. I dag fikk jeg innkalling til oppfølgingssamtale ang min sykemelding fra HR sjefen i selskapet jeg jobber for. De vil jeg skal møte opp der på tirsdag for å diskutere sykemeldingen og evt tilrettelegging. Dette er vel noe de er pliktige til. Kjenner at dette byr meg særdeles i mot. Jeg vet at de tror det er pga mistrivsel at jeg er sykemeldt. HR sjefen er en særdeles lite hyggelig dame. Hun er utspekulert og behandler ikke folk med respekt.
Det er uaktuelt å gå på jobb så lenge legen sier at jeg ikke skal jobbe. Når han sier at det er ok å jobbe igjen og om formen tilsier det skal jeg selvsagt tilbake på jobb. Noen råd til hva jeg bør gjøre? Jeg er vel antakelig pliktig til å møte opp til samtalen? Ønsker ikke bli presset på hva som feiler meg da jeg ikke ønsker å si jeg er gravid ennå (er 7+3 i dag).

Råd og erfaringer mottas med takk! :)

Jeg måtte tilslutt fortelle om det på jobb i forrige runde for d ble så mye styr og snakking bak ryggen min.. Var godt å få sagt d men er jo veldig privat så ikke alt man vil si.. Var jo ikke alle i familien som visste d heller så føltes feil at de på jobb absolutt skulle vite.. Men var lettere å få snakka om d hvis det var en dag jeg var lei meg eller jeg skulle til lege.. Igjen..

Dette er som du sier noe jobben din er pliktig til å ha med deg, da man som arbeidsgiver skal følge opp og prøve å tilrettelegge for sykemeldte. På samme tid er ikke du pliktig til å opplyse om hvorfor du er sykemeldt. Jeg vil likevel anbefale å nevne det, spesielt i situasjoner hvor de tror det kan være mistrivsel eller andre grunner til at du et sykemeldt. Oppleves du som samarbeidsvillig er det ofte lettere at de "godtar" grunnen din, og kanskje er det lettere for deg være helt tydelig på hvorfor du har fått beskjed om å ikke jobbe i det hele tatt. Du har rett til å ha med deg f.eks legen din, om du ønsker det. Kanskje det gjør samtslen lettere?

Dette er kun plikt for jobben sin del som de andre sier. De skal kun spørre om det er noe dem kan gjøre for å tilrettelegge for at du skal komme tilbake i jobb fortest mulig. Du velger selv om du vil fortelle grunnen til hvorfor du er sykemeldt, du er ikke pliktig til det. Hvis du sier det er grunnet svangerskap, så er det ofte lettere for arbeidsplassen da det er forbigående "sykdom" og da vet de at det ikke er grunnet mistrivsel:)

Jeg var nettopp på en slik samtale. Dette er noe arbeidsgiver er pliktig til å gjennomføre. Du velger selv om du vil oppgi sykmeldingsgrunn. Dersom du ikke ønsker å si grunnen tror jeg likevel det er viktig i ditt tilfelle å si at det er helsemessige årsaker og ikke pga trivsel dersom det er mistanke om det. Kan være greit å avklare det. Det bør holde å si at du har vært dårlig lenge, det er ikke noe veldig alvorlig, men ille nok til at legen mener sykmelding er riktig da tilrettelegging akkurat nå ikke er mulig.

Selv har jeg vært åpen om prosessen fra start, og har kun møtt forståelse fra ledelsen.

Ønsker deg lykke til!

Jeg ble også sykemeldt før jul. Dette var svært uheldig fordi vi kun er to personer som deler samme jobb, og det var umulig å sette inn vikar på så kort varsel. Ergo ble det ekstremt mye jobb på min kollega.
Da jeg leverte sykemelding nummer to spurte sjefen om det var alvorlig, og jeg sa nei, jeg er bare gravid og er ekstremt dårlig! (Jeg hadde bihulebetennelse og kvalme) Jeg fikk utrolig mye støtte og forståelse fra ham. Jeg sa det var tidlig og at jeg ikke ønsket at flere skulle vite det foreløpig.
Du trenger jo ikke fortelle at det er IVF, men at du er tidlig i et svangerskap. Vil tro at tom den ekle HMS-dama vil respektere dette.
Masse lykke til! Jeg er 11 uker. :-) Håper det går bra så vi kan følge hverandre. Klem

Takk for mange fine tilbakemeldinger!:) Jeg kommer nok ikke til å si noe om at jeg er gravid før jeg er over uke 12. Men sier det er fysiske helsemessige årsaker som er forbigående, men at tilrettelegging ikke er mulig på nåværende tidspunkt. Gruer meg kjenner jeg. Har anstrengt forhold til sjefen (som jeg for øvrig akkurat har fått høre er gravid også, 12 uker på vei) og som sagt en helt elendig HRsjef i selskapet, men men.

Det er ikke gitt at man vil bli møtt med forståelse bare fordi man er gravid. Jeg ble møtt med så mye forståelse helt til jeg ble sykemeldt pga kvalme. Fa fikk jeg høre at kvalme er noe jeg kan styre selv. Jadda!

Det er ikke gitt at man vil bli møtt med forståelse bare fordi man er gravid. Jeg ble møtt med så mye forståelse helt til jeg ble sykemeldt pga kvalme. Fa fikk jeg høre at kvalme er noe jeg kan styre selv. Jadda!
Det er jo helt utrolig. Er ikke 100 % sikker på om jeg ville blitt møtt med forståelse heller. Begge sjefene over meg er nettopp blitt gravide (litt lenger på vei enn meg) og har jobbet hele tiden så skulle ikke forundre meg om de mener det er noe alle kan. Jeg valgte uansett ikke å fortelle det ennå.

Det er jo helt utrolig. Er ikke 100 % sikker på om jeg ville blitt møtt med forståelse heller. Begge sjefene over meg er nettopp blitt gravide (litt lenger på vei enn meg) og har jobbet hele tiden så skulle ikke forundre meg om de mener det er noe alle kan. Jeg valgte uansett ikke å fortelle det ennå.
Det er nettopp det! Jeg ble sammenlignet med en kollega som er litt lenger enn meg og som har jobbet hele tiden! Men hun har selv fortalt meg at hun ikke er noe kvalm! Det er faktisk forskjell på folk!

Det er nettopp det! Jeg ble sammenlignet med en kollega som er litt lenger enn meg og som har jobbet hele tiden! Men hun har selv fortalt meg at hun ikke er noe kvalm! Det er faktisk forskjell på folk!
Det er helt tragisk at det er sånn, men sant. Folk er rimelig uvitende om de ikke skjønner at en hver graviditet er forskjellig og når man i tillegg har komplikasjoner som jeg har blir det verre. De presset meg veldig på at jeg skulle begynne å jobbe igjen da jeg var til samtale, men så lenge legen sier at ting ikke ser bra nok ut i forhold til overstimuleringen og jeg heller ikke føler meg spesielt bra er det uaktuelt.

Det er helt tragisk at det er sånn, men sant. Folk er rimelig uvitende om de ikke skjønner at en hver graviditet er forskjellig og når man i tillegg har komplikasjoner som jeg har blir det verre. De presset meg veldig på at jeg skulle begynne å jobbe igjen da jeg var til samtale, men så lenge legen sier at ting ikke ser bra nok ut i forhold til overstimuleringen og jeg heller ikke føler meg spesielt bra er det uaktuelt.
Det holder jeg med deg i! De kommer forhåpentligvis til å forstå det når du får mage og du kan snakke om det... håper det for din skyld! ♥

Back
Topp