Innhold i fødebagen

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Hva skal du ha med? Når pakker du? Hvis du har født før - hva fikk du brukt og ikke? :)
 
Min liste :) Sist rakk jeg ikke pakke og var innlagt 5 dager før fødsel og 7 uker etter. Så brukte langt mer enn listen under. Men ser for meg dette blir behovet mitt for 3-4 dager kanskje på barselhotellet.


TIL MEG:
  • Helsekort + andre papirer
  • Mobillader
  • Strikketøy
  • Ekstra cardigan
  • 2-3 myke bukser (harems)
  • 2-3 ammeBH
  • 1-2 truser (bruke netting på sykehus)
  • 2-3 par sokker
  • 3-4 overdeler
  • Innesko/sandaler
  • Toalettsaker (tannbørste, tannkrem, deodorant, hårbørste, hårstrikk, tørrsjampo, sjampo, barberhøvel, briller, linser, fuktighetskrem, nesespray)
  • Smertestillende
  • Store bind
  • Ammeinnlegg
  • Snacks
  • Vannflaske

LILLEBROR:
  • Teppet
  • Hentesettet (prematur + nyfødt)
  • 4-5 sett med klær str 50
  • 2-3 sett med klær str 44 (hvis før)
  • Ekstra luer
  • Smokk

ANNET:
  • Skift, toalettsaker ++ til samboer
  • Bilstol i bilen
  • Ekstra laken hvis barselhotellet
  • Puten min + ekstra trekk
 
Min liste :) Sist rakk jeg ikke pakke og var innlagt 5 dager før fødsel og 7 uker etter. Så brukte langt mer enn listen under. Men ser for meg dette blir behovet mitt for 3-4 dager kanskje på barselhotellet.


TIL MEG:
  • Helsekort + andre papirer
  • Mobillader
  • Strikketøy
  • Ekstra cardigan
  • 2-3 myke bukser (harems)
  • 2-3 ammeBH
  • 1-2 truser (bruke netting på sykehus)
  • 2-3 par sokker
  • 3-4 overdeler
  • Innesko/sandaler
  • Toalettsaker (tannbørste, tannkrem, deodorant, hårbørste, hårstrikk, tørrsjampo, sjampo, barberhøvel, briller, linser, fuktighetskrem, nesespray)
  • Smertestillende
  • Store bind
  • Ammeinnlegg
  • Snacks
  • Vannflaske

LILLEBROR:
  • Teppet
  • Hentesettet (prematur + nyfødt)
  • 4-5 sett med klær str 50
  • 2-3 sett med klær str 44 (hvis før)
  • Ekstra luer
  • Smokk

ANNET:
  • Skift, toalettsaker ++ til samboer
  • Bilstol i bilen
  • Ekstra laken hvis barselhotellet
  • Puten min + ekstra trekk
Lite tips. Er å pakke med drikke og noe mat/snacks som gir rask energi under fødselen. Er jo ikke sikkert man får bruk for det. Men kan være greit å ha lett tilgjengelig både før og etterpå. Ellers mye likt av det du har skrevet.
 
Lite tips. Er å pakke med drikke og noe mat/snacks som gir rask energi under fødselen. Er jo ikke sikkert man får bruk for det. Men kan være greit å ha lett tilgjengelig både før og etterpå. Ellers mye likt av det du har skrevet.

Skrevet opp snacks :)
 
Lite tips. Er å pakke med drikke og noe mat/snacks som gir rask energi under fødselen. Er jo ikke sikkert man får bruk for det. Men kan være greit å ha lett tilgjengelig både før og etterpå. Ellers mye likt av det du har skrevet.
Må bare spørre (ettersom mitt opphold på fødeavdelingen varte kun i 20min sist):Får man ikke tilbud om typ saft,brødskiver m.m når man skal føde, og fødselen varer i litt tid liksom? Eller er tipset om snacks mer ment for de som ønsker å ha med seg en gitt type mat? Jeg kan ikke huske at mat/snacks stod høyt på prioriteringslisten det døgnet jeg var i fødsel, så for meg holdt det i massevis med de brødskivene jeg ble tilbudt på obs.posten :p
 
Jeg skal vartfall ha med meg salami :p tilfelle de ikke har det på føden :hilarious: utover det så blir det bare et par joggebukser/genser til meg. Og to, tre skift til baby. :) av erfaring med første så tok jeg med alt formye. Med nr to hadde jeg også mer enn nok med meg. Denne gangen blir det bare veldig enkelt- skal jo hjem etter 1-3 dager :)
 
Hva er nettingtruser? :oops:

(Her var det forresten masse jeg skal notere meg, for jeg har ingen anelse hva jeg burde pakke.)
 
Hva er nettingtruser? :oops:

(Her var det forresten masse jeg skal notere meg, for jeg har ingen anelse hva jeg burde pakke.)
Veldig elastiske, litt gjennomsiktige truser som man legger store bind nedi etter fødsel :) Man får dette ved de fleste fødeavdelinger, men husker jeg måtte ta med selv når jeg fødte i Stavanger for noen år siden.
 
Er laaangt unna tanken på å begynne å pakke fødebaggen:hilarious:.. Men kan jo lage ei liste, har en god formening om hva jeg har fått bruk for på barsel tidigere! Ser for meg å sove over 2 netter.

* Helsekort
* Mobillader
* Nesespray, hårstrikk
* Liten shampo og balsam
* 2 store håndkler
* Hårbørst, ansiktkrem, øvrige toalettsaker.
* Sandaler man kan trø rett i
* 2 stk Ammesingletter
* Ammeinnlegg i ull
* 1 Lang cardigan
* 2 joggebukser/haremsbukser
* 3 par sokker
* 2 par store truser
* 5 stk kjølebind
* 1 pose smågodt
* 1 pakke kips

Til baby:
* Hentesett
* Bilstol klar i bilen
* Strikket ullteppe
* 1 omslagsbody str. 50
* 1 bukse str. 50
* Ullsokker
* Ull-lue

Tidligere har jeg pakket macbook, ammepute, bok, strikketøy, mye klær til baby og mye klær til meg. Men macbook og strikking har det ikke vært tid til, og jeg og baby har nesten kun brukt sykehusklærne i dagene etter fødsel, så jeg blir å pakke mindre denne gangen:angelic: Skal også sies at ammepute var veldig nyttig på barsel med nr. 1! Tror ikke jeg hadde klart å amme uten. Men med nr. 2 foretrakk jeg å kun bruke vanlige puter til å støtte armen på.
 
Må bare spørre (ettersom mitt opphold på fødeavdelingen varte kun i 20min sist):Får man ikke tilbud om typ saft,brødskiver m.m når man skal føde, og fødselen varer i litt tid liksom? Eller er tipset om snacks mer ment for de som ønsker å ha med seg en gitt type mat? Jeg kan ikke huske at mat/snacks stod høyt på prioriteringslisten det døgnet jeg var i fødsel, så for meg holdt det i massevis med de brødskivene jeg ble tilbudt på obs.posten :p
Om de har det travelt kan det gå veldig lang tid. Husker jeg fødte ene og ba om mer saft. Gikk 3 timer før det kom. Det var ikke under selve fødselen men rett etterpå. Så er min erfaring at det ikke er veldig fristende å spise under fødsel men heller at jeg etterpå var helt tom for energi og da kom en snickers godt med. Hadde det ikke med til nr 1 og 2. Men man lærer etterhvert. Eller slik som ekstra skift til mannen, han ble jo full av kroppsvæsker når han skulle holde babyen.

Men min erfaring og når man føder etter uke 36 så trenger man ikke mer enn 1-2 skift
For man drar jo som regel hjem etter 2 døgn
 
Må bare spørre (ettersom mitt opphold på fødeavdelingen varte kun i 20min sist):Får man ikke tilbud om typ saft,brødskiver m.m når man skal føde, og fødselen varer i litt tid liksom? Eller er tipset om snacks mer ment for de som ønsker å ha med seg en gitt type mat? Jeg kan ikke huske at mat/snacks stod høyt på prioriteringslisten det døgnet jeg var i fødsel, så for meg holdt det i massevis med de brødskivene jeg ble tilbudt på obs.posten :p
Får tilbud, men det er ikke mye energi i brødskiver. Mye bedre med høyenergi som sjokolade og nøtter. Når jeg ble lagt inn med første sendte de mannen for å kjøpe pizza til meg.
 
Jeg skal vartfall ha med meg salami :p tilfelle de ikke har det på føden :hilarious: utover det så blir det bare et par joggebukser/genser til meg. Og to, tre skift til baby. :) av erfaring med første så tok jeg med alt formye. Med nr to hadde jeg også mer enn nok med meg. Denne gangen blir det bare veldig enkelt- skal jo hjem etter 1-3 dager :)
Samme her, men skal føde på nytt sykehus så blir sikkert å pakke for mye likevel :confused005
 
Når det kommer til snacks vil jeg bare anbefale noe lettvint å få i seg under fødsel, kanskje frister det mer med litt salt kjeks enn sykehusets tørre brødskiver? :p Sist hadde jeg med meg pizzasnurrer (til både meg og mannen), cola, Pringles og litt frukt:happy:
 
Sist ble jeg lagt inn for igangsettelse, det tok sin tid. Heldigvis dro mannen hjem en natt hvor han fikk tatt med ekstra klær til meg, var på sykehuset 1 uke til sammen. Så denne gangen skal jeg ha med litt ekstra da jeg likte best mine egne truser, bukser og gensere :happy:
 
Back
Topp