Innføring av mat

IVA

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Når baby er 4 mnd har vi tenkt å introdusere litt fast føde. Type grønnsaksmos og kanskje litt grøt. Begynner i det små, og øker litt og litt. Men hva med drikke? Kan de få vanlig vann i tillegg når de er så små, eller skal de kun få maten og få væske gjennom morsmelk?
 
Fullammes babyen?
 
Det tok litt tid før vi introduserte vann til mat, men vi gjorde barnestyrt mattilvenning og begynte seinere. Ville amma først, etterhvert som babyene får en del most mat fylles magene lett og det blir både lite plass til, og interesse for, pupp - men morsmelk skal jo helst utgjøre hovednæringe for babyen hele det første året. Morsmelka hjelper også på å fordøye og takle den nye maten. Det er mye vann i morsmelk, så det funker fint som tørstedrikk.

Vi ga vann i vanlig kopp, og i tutekopp hvor den gummiventilen inni var tatt ut, etterhvert.
 
I starten er det vanlig at baby kun får morsmelk eller MME før en liten skje med mos. Etterhvert som dere begynner med ordentlige porsjoner kan baby få vann på tutekopp.
 
Vi gav litt vann til maten i starten, men nå får hun 1-2 måltider om dagen som er ordentlig mat og fa får hun vann ved siden av i tutekopp :)
 
Vi gav litt vann til maten i starten, men nå får hun 1-2 måltider om dagen som er ordentlig mat og fa får hun vann ved siden av i tutekopp :)

Hvor gammel er din? :)
 
Hvor gammel er din? :)

Straks 5 måneder :) men vi fikk begynne med mat noe tidligere pga refluks og noe lav vektoppgang så hun har jo allerede spist mat en stund nå :) men det går suverent, noe mat er veldig skummelt, men ikke gi opp! Hun nektet grøt i starten, nå elsker hun det :)
 
Når baby er 4 mnd har vi tenkt å introdusere litt fast føde. Type grønnsaksmos og kanskje litt grøt. Begynner i det små, og øker litt og litt. Men hva med drikke? Kan de få vanlig vann i tillegg når de er så små, eller skal de kun få maten og få væske gjennom morsmelk?

Fullammes babyen?
I så fall bør du vente til h*n er 6 mnd før du begynner med små smaksprøver.
Babyen skal ha like mye pupp som før det første året, maten skal ikke erstatte puppen, den skal komme i tillegg. :)
Gi alltid fullt puppmåltid først, og så fast føde.
Babyen trenger ikke annen drikke når den får nok morsmelk, og vann er alltid best når den tid kommer.
Ved 10 mnd kan du begynne å bruke kumelk i sauser o.l, og ved 1 år kan du gi ren kumelk som drikke.
Det er flott om du ammer lenger også. :)

Hvis du slutter å amme før barnet har kommet opp i 4 måltider med variert kost (noe som skal ta veldig lang tid), må du supplere med mme.

:)
 
Fullammes babyen?
I så fall bør du vente til h*n er 6 mnd før du begynner med små smaksprøver.
Babyen skal ha like mye pupp som før det første året, maten skal ikke erstatte puppen, den skal komme i tillegg. :)
Gi alltid fullt puppmåltid først, og så fast føde.
Babyen trenger ikke annen drikke når den får nok morsmelk, og vann er alltid best når den tid kommer.
Ved 10 mnd kan du begynne å bruke kumelk i sauser o.l, og ved 1 år kan du gi ren kumelk som drikke.
Det er flott om du ammer lenger også. :)

Hvis du slutter å amme før barnet har kommet opp i 4 måltider med variert kost (noe som skal ta veldig lang tid), må du supplere med mme.

:)

Hun gir mme!
 
Vi begynte smått med grøt og sviskemos fordi han hadde stagnert i vekt. Nå får han grøt morgen og kveld og diverse moser. Spiser alt han. Som helsesøster sa er han en fast føde gutt :p har laget smoothier selv og hatt på gjenbruksbare smoothieposer. Favoritten er avokado med blåbær, bringebær og sviskemos. Han blir helt vill :D Det er bare godt for de med sterke smaker når de ikke her varierte smaker pga mme. Jeg startet ihvertfall med sviskemos, pæremos og bananmos. Pæremos var ikke noe populært iallefall. Og av grøt så startet vi med risgrøt fra nestle med banan og mais. På pakken står det hvordan du lager smaksporsjoner :)

Og til grøten får han enten mme eller vann med en dæsj sviske eller bananmos. Da blir det litt smak på vannet, for han ville drikke rent vann
 
Straks 5 måneder :) men vi fikk begynne med mat noe tidligere pga refluks og noe lav vektoppgang så hun har jo allerede spist mat en stund nå :) men det går suverent, noe mat er veldig skummelt, men ikke gi opp! Hun nektet grøt i starten, nå elsker hun det :)

Reflux som i gulp? Vi har en ekstremgulper, så jeg teller dager til vi kan prøve litt fast føde. Krysser fingrene for at han kanskje klarer å holde på mer da. Dette er ekstremt slitsomt!
 
Reflux som i gulp? Vi har en ekstremgulper, så jeg teller dager til vi kan prøve litt fast føde. Krysser fingrene for at han kanskje klarer å holde på mer da. Dette er ekstremt slitsomt!

Ja, reflux som i gulp :( kan dessverre ikke komme med så mange trøstende ord, vår gulper nesten like mye etter hun har spist fast føde :( men en av de tingene som har fungert best er avokado med litt mm/mme i, det holdt seg faktisk nede bedre enn mye annet :)
 
Hvordan begynner dere første gang?

Lille blir 4 mnd neste mandag,og siden han er både flaskebarn og ammebarn(jeg fullpumper i tillegg til at han ammes om natt/morgen og får mme når det er absolutt nødvendig.

Har alltid hatt lite melk grunnet bruk av skjold osv...

Når på dagen er best med smaksprøver? Hvor mye og hva? :)

Er helt blank ;)
 
Hvordan begynner dere første gang?

Lille blir 4 mnd neste mandag,og siden han er både flaskebarn og ammebarn(jeg fullpumper i tillegg til at han ammes om natt/morgen og får mme når det er absolutt nødvendig.

Har alltid hatt lite melk grunnet bruk av skjold osv...

Når på dagen er best med smaksprøver? Hvor mye og hva? :)

Er helt blank ;)

Jeg ville begynt med enten litt sviskemos eller litt grøt midt på dagen. Da slipper du at ungen hyler hele natta hvis han får vondt i magen :) så trappe opp gradvis. Begynne med tre skjeer med det ene, gi det noen dager- så noe annet. Etter noen uker kan du gi mer og mer :)
 
Jeg ville begynt med enten litt sviskemos eller litt grøt midt på dagen. Da slipper du at ungen hyler hele natta hvis han får vondt i magen :) så trappe opp gradvis. Begynne med tre skjeer med det ene, gi det noen dager- så noe annet. Etter noen uker kan du gi mer og mer :)

Flott! Da skal vi prøve det ;) hva mater du med? Noen spesielle skjeer?

Hvordan ligger dere an? :)
 
Synes og huske at mm/mme skulle være tørstedrikk jeg? Mine 2 eldste drakk ikke vann før de var nærmere året og hadde aldri problem med å venne de til det :) min lille delammes, men HS nevnte på 3 mnd kontroll at vi måtte se ann vekta på mini. Viss han har lagt på seg dårlig denne gangen og må vi også kanskje begynne med litt mat...
 
Flott! Da skal vi prøve det ;) hva mater du med? Noen spesielle skjeer?

Hvordan ligger dere an? :)

Vi gir fulle porsjoner her :D bruker skål og skjeer fra IKEA. Skal finne bilde til deg :)
 
Flott! Da skal vi prøve det ;) hva mater du med? Noen spesielle skjeer?

Hvordan ligger dere an? :)

ImageUploadedByBV Forum1483645433.687228.jpg
Fant ikke bilde men er i den smaska serien :) skal ta bilde av mine senere :*
 
Back
Topp