Innafor?

Jeg ville holdt barna hjemme om de hadde lette forkjølelsessymptomer i påvente av negativ test på mannen. Dette fordi dersom testen er positiv så går det ut over resten av barna i bhg og de ansatte. Tenker det er en del av dugnaden å holde seg hjemme ved symptomer, spesielt om man venter på testsvar. Reglene er annerledes avhengig av hvor man bor, men personlig så hadde mine unger blitt hjemme.

Enig. Jeg hadde begge ungene hjemme en uke da eldste var forkjøla. Holdt minste hjemme selv om eldste hadde negativ test, unødvendig å dra med smitte.

Hvor strengt barnehager praktiserer og om foreldre holder barnet hjemme , variert tydeligvis veldig fra kommune til kommune , dessverre synes jeg.

Her er ikke reglene for å sende i bhg lette, per nå hvertfall:hilarious:
Frøkna har ikke rennende nese, ingen hoste og slikt lenger. Men nesa rant bittelitt nå når vi var ute, det er temmelig småkjølig. Jeg hører at hun er litt tett øverst i nesa, tror nesten ikke noen andre hører det:p hun fikk ikke lov til å komme idag. Forventet at minsten måtte være hjemme.

Så fort ting roer seg her, så går de nok tilbake til at barn kan komme med restsymptomer. Mine er temmelig ofte snørrete, godt de kun går i bhg og ikke skole nå :eek:
Men dere har fortsatt en del smitte i kommunen?
Her kommer de hostende , nysende og snørrete , feber dagen før men ikke på morningen så kommer de, slappe unger kommer for de har ikke feber osv, så ja veldig stor forskjell på hvordan det praktiseres

Her kommer de hostende , nysende og snørrete , feber dagen før men ikke på morningen så kommer de, slappe unger kommer for de har ikke feber osv, så ja veldig stor forskjell på hvordan det praktiseres

her hadde ikke barna en gang fått lov til å komme inn i barnehagen en gang med de symptomene du beskriver. Får beskjed om å dra hjem med en gang.

Det er mye smitte i kommunen fortsatt, ja:sorry: jeg er veldig nøye, ofte usikker på om de skal sendes eller ikke. Mine er i full vigør, eldste er på tredje dagen uten snørr. Spørs om det ikke kommer litt når de skal ha utedag med 3grader i lufta :bag:

her hadde ikke barna en gang fått lov til å komme inn i barnehagen en gang med de symptomene du beskriver. Får beskjed om å dra hjem med en gang.
De hadde ikke fått kommet inn her heller, ikke om smitten var lav heller:) men nå er det ekstra strengt, så minsten blir hjemme idag også. Eldste tenker vi å sende da hun er frisk pg rask, ikke noe snørr på nå tredje dag og ingen tegn til noe annet. Men jeg vet selv at ved kjølig temp så kan nesa renne på meg selv om jeg ikke er forkjølet, det er 3 grader og de skal ha utedag :p

Ja derfor stor forskjell , det som gjør det vanskelig for foreldre

må jeg si at jeg ble overrasket, eller ble vel heller mer skremt, over å lese her at barnehager ikke sender hjem barn med symptomer. Det er jo direkte uansvarlig uansett om det er høyt eller lavt smittetrykk i kommunen. Da hadde jeg som mamma reagert ganske fort og fortalt styrer hva jeg mente om det og henvist til smitteverns reglene.

skjønner tankegangen og bekymringen din. Dessverre så hadde det blitt få barn i skole og barnehage hvis alle som ikke har symptomer skulle holdt seg hjemme i påvente av testresultat til familiemedlem og samfunnet hadde stoppet opp pga foreldre som ikke får vært på jobb. Det er også viktig for barna at de får være i barnehagen og på skolen både utviklingsmessig og sosialt. Mange vil nok argumentere at det er egoistisk av foreldre som holder barna hjemme nettopp av den grunn.

Det er generelt veldig strengt for når man kan levere i barnehage og skole. Selv ved det minste symptom skal de holdes hjemme. Opplever at foreldre tar dette på største alvor og hvis barna skulle ha symptomer så isoleres de umiddelbart til foreldre henter. Her har ikke barna vært forkjølet på mange mnd nettopp fordi både foreldre og barnehagen tar dette på alvor. Omgangsyke har de ikke hadde på over et år.
Det er jo en veldig bra utvikling! Nå er det snakk om 1 dag somregel, og jeg mener man da kan klare å vente nettop fordi man kan være smittebærer uten å ha symptomer, men det er min mening da. Jeg var ganske klar over at jeg kom til å få reaksjoner på kommentaren min, men med familie i risikosonen så er jeg nok en av dem med litt strengere syn på smittevernsreglene. Ellers kan jeg bare ha vært svært uheldig med de barnehagene jeg har jobbet i og foreldrene jeg selv kjenner til.
Jeg og samboeren hadde ikke vært syke en eneste gang siden corona startet, så besøkte vi familie i stavanger når smitten var lav og ble syke for første gang på over ett år på grunn av forkjølelse som gikk rundt på skolen til nevøen min. Vi testet selvfølgelig negativt, men de gadd ikke teste seg en gang. Jeg ble ganske irritert fordi det er så mange som gir blanke f. når så mange av oss gjør alt vi blir bedt om. Det påvirker nok litt min holdning til det hele. Også er jeg drittlei corona og vil at alle skal gjøre sitt ytterst beste for at vi kan få litt normalitet tilbake i hverdagen vår

må jeg si at jeg ble overrasket, eller ble vel heller mer skremt, over å lese her at barnehager ikke sender hjem barn med symptomer. Det er jo direkte uansvarlig uansett om det er høyt eller lavt smittetrykk i kommunen. Da hadde jeg som mamma reagert ganske fort og fortalt styrer hva jeg mente om det og henvist til smitteverns reglene.
Vel det blir jo enkelt å si for deg, det handler da ikke bare om ansatte her men om foreldre ogsp

Vel det blir jo enkelt å si for deg, det handler da ikke bare om ansatte her men om foreldre ogsp
En barnehage jeg jobbet i (før corona) slet veldig med utbrudd av omgangssyken og diare, foreldrene tenkte at så lenge barnet ikke hadde feber så var det greit. Der måtte de bli veldig strenge og flere barn ble sendt hjem flere ganger helt til foreldrene forsto alvoret.
Jeg tror nok det er som flere skriver her veldig varierende både fra person til person og barnehage til barnehage. Det er jo fantastisk at det ikke er like mye sykdom ute å går og at det er blitt så stort fokus på håndhygiene. Jeg håper bare at folk fortsetter de gode vanene selv etter samfunnet åpner opp igjen.

En barnehage jeg jobbet i (før corona) slet veldig med utbrudd av omgangssyken og diare, foreldrene tenkte at så lenge barnet ikke hadde feber så var det greit. Der måtte de bli veldig strenge og flere barn ble sendt hjem flere ganger helt til foreldrene forsto alvoret.
Jeg tror nok det er som flere skriver her veldig varierende både fra person til person og barnehage til barnehage. Det er jo fantastisk at det ikke er like mye sykdom ute å går og at det er blitt så stort fokus på håndhygiene. Jeg håper bare at folk fortsetter de gode vanene selv etter samfunnet åpner opp igjen.
Jq der min gikk ble det truet med stenging sv hele bhg fordi foreldre ikke holdt barns hjemme ved omgangssyke.
Mange mener at så lenge barn ikke her feber så er de ikke syke og kan gå i bhg.

Jq der min gikk ble det truet med stenging sv hele bhg fordi foreldre ikke holdt barns hjemme ved omgangssyke.
Mange mener at så lenge barn ikke her feber så er de ikke syke og kan gå i bhg.
Jeg føler mye av det kunne vært løst om det ikke var så få sykedager man kunne ta ut med barn. Jeg jobbet med ei hvor begge ungene fikk vannkopper rett etterhverandre og de hadde vært hjemme med omgangssyken på tur før det. Da måtte de ta ut ubetalt ferie for å være hjemme. Det er uansett ingen unnskyldning for å sende sykt barn i bhg, men det hadde nok gjort at flere ble hjemme med sykt barn. Det er også veldig stor forskjell på hvor mye syke barn er, det er ikke tilrettelagt for, noen har barn som aldri blir syke, mens andre har barn som blir syke ofte.

absolutt også foreldrenes ansvar (derfor ville jeg som mor reagert), men det er de ansatte som har hovedansvaret for smittevern i barnehagen

Back
Topp