Innafor?

Fant dette nå:

Barn under 10 år med kun lette symptomer på luftveisinfeksjon kan se an symptomene hjemme et par dager før testing. Barn med rennende nese som eneste symptom, som ellers er i god allmenntilstand uten andre tegn på nyoppstått luftveisinfeksjon, behøver ikke å holdes hjemme eller testes

Det var de som var syke først, men er friske igjen nå.

Dere skal få beskjed om dette, har dere ikke fått beskjed så hadde jeg sendt de på skolen.
Så vidt jeg har skjønt er det nærkontakter som blir satt i karantene og familien i ventekarantene. Men da har det vært kjent smitte. Noen kommuner gjør akkurat som de vil og ikke bryr seg om smittevernloven i det hele tatt, lager egne definisjoner på hva som er nærkontakt, hvor lange man skal sitte i karantene osv som den kommunen jeg bor i. Så blir vanskelig å få et riktig svar på hvordan din kommune gjør det, men å få beskjed om at man er i ventekarantene skal man

Dere skal få beskjed om dette, har dere ikke fått beskjed så hadde jeg sendt de på skolen.
Så vidt jeg har skjønt er det nærkontakter som blir satt i karantene og familien i ventekarantene. Men da har det vært kjent smitte. Noen kommuner gjør akkurat som de vil og ikke bryr seg om smittevernloven i det hele tatt, lager egne definisjoner på hva som er nærkontakt, hvor lange man skal sitte i karantene osv som den kommunen jeg bor i. Så blir vanskelig å få et riktig svar på hvordan din kommune gjør det, men å få beskjed om at man er i ventekarantene skal man
Han fikk ikke beskjed om det, så da sender vi de i morgen:)

Ikke noe problem å sende i barnehagen hvis de ikke er symptomer. Man er IKKE i ventekarantene bare fordi en i husstanden tar en korona test. Det er først når en i husstanden er nærkontakt (nærkontakt = påvist smitte) man må i ventekarantene til testsvar foreligger.

Jeg ville holdt barna hjemme om de hadde lette forkjølelsessymptomer i påvente av negativ test på mannen. Dette fordi dersom testen er positiv så går det ut over resten av barna i bhg og de ansatte. Tenker det er en del av dugnaden å holde seg hjemme ved symptomer, spesielt om man venter på testsvar. Reglene er annerledes avhengig av hvor man bor, men personlig så hadde mine unger blitt hjemme.

Jeg syntes ikke det er innafor å sende barn på skole eller bhg om noen hjemme har symptomer og venter på testsvar. Selv om dere forventer neg. Test er det fremdeles en sjanse og om dere da sender barn ut må alle i bhg/skole i karantene og teste seg. Barna kan også smitte andre med forkjølelsen og føre til at andre må teste seg og i ventekarantene.

Jeg er direkte livredd for barnehagestart fordi det er så mange som sender barna sine i bhg selv om noen hjemme er syke og jeg syntes reglene for når man kan sende barna i bhg er alt for lette i forhold til alle andre restriksjoner.

Noen barn har nok foreldre som er i risikosonen også så det å sende barna avgårde når noen i familien er syke er for meg uansvarlig og egoistisk.

Det er ikke ment så sint og dømmende som det mest sannsynlig høres ut, men det er det jeg mener og respekterer at andre kanskje er veldig uenige.

Her hadde det vært innafor. Har stått skrevet klart og tydelig for min kommune at "selv om et familiemedlem er i karantene, er IKKE du i karantene". Dette gjelder ikke om familiemedlemmet er i isolasjon pga smitte - da må selvsagt familien testes og i karantene.

Reglene her er også ved avtagende luftveissymptomer, kan barna dra i bhg/skole (som resthoste og snørrete). Ellers risikerer man jo at barna går glipp av flere uker med skole, pga en forkjølelse de godt kan ha leeenge..

Jeg syntes ikke det er innafor å sende barn på skole eller bhg om noen hjemme har symptomer og venter på testsvar. Selv om dere forventer neg. Test er det fremdeles en sjanse og om dere da sender barn ut må alle i bhg/skole i karantene og teste seg. Barna kan også smitte andre med forkjølelsen og føre til at andre må teste seg og i ventekarantene.

Jeg er direkte livredd for barnehagestart fordi det er så mange som sender barna sine i bhg selv om noen hjemme er syke og jeg syntes reglene for når man kan sende barna i bhg er alt for lette i forhold til alle andre restriksjoner.

Noen barn har nok foreldre som er i risikosonen også så det å sende barna avgårde når noen i familien er syke er for meg uansvarlig og egoistisk.

Det er ikke ment så sint og dømmende som det mest sannsynlig høres ut, men det er det jeg mener og respekterer at andre kanskje er veldig uenige.
Ved din tankegang vil jo hele samfunnet stoppe opp, man er ikke karantene fordi om noen har en snufsete nese. Og ingen på skolen/barnehagen vil havne i karantene om far tester positivt. Det er nærkontakter som havnet i karantene og avdelingen/skolen er ikke nærkontakter til far i dette tilfelle.
Vi må klare å puste med magen å tenke fornuftig opp i alt dette, uten å bli kaldt egoist av andre mennesker.
Hadde far vært en nærkontakt, fått symptomer så ventet på test så hadde saken vært en helt annen. Husk at det er kun 2% av prøvene i norge er positive det betyr at det fortsatt er 98% som er negative og mest sannsynlig har noe helt annet enn korona om de har forkjølelsesymptomer. Foreldre er veldig flinke i dag, som barnehagemamma i over 10 år har jeg aldri hatt så lite sykdom som det siste året, det betyr At barn holdes hjemme når de er syke.

Lurer på hva slags land vi en dag våkner opp til når foreldre som sender friskebarn i barnehagen blir kalt egoist.

Her er ikke reglene for å sende i bhg lette, per nå hvertfall:hilarious:
Frøkna har ikke rennende nese, ingen hoste og slikt lenger. Men nesa rant bittelitt nå når vi var ute, det er temmelig småkjølig. Jeg hører at hun er litt tett øverst i nesa, tror nesten ikke noen andre hører det:p hun fikk ikke lov til å komme idag. Forventet at minsten måtte være hjemme.

Så fort ting roer seg her, så går de nok tilbake til at barn kan komme med restsymptomer. Mine er temmelig ofte snørrete, godt de kun går i bhg og ikke skole nå :eek:

Her må ikke familien i karantene dersom jeg er forkjølet og venter på testsvar. Tenker at om en ikke får beskjed om å holde ungene hjemme så kan man sende dem. I vår kommune er det så å si ingen smitte da.

skjønner tankegangen og bekymringen din. Dessverre så hadde det blitt få barn i skole og barnehage hvis alle som ikke har symptomer skulle holdt seg hjemme i påvente av testresultat til familiemedlem og samfunnet hadde stoppet opp pga foreldre som ikke får vært på jobb. Det er også viktig for barna at de får være i barnehagen og på skolen både utviklingsmessig og sosialt. Mange vil nok argumentere at det er egoistisk av foreldre som holder barna hjemme nettopp av den grunn.

Det er generelt veldig strengt for når man kan levere i barnehage og skole. Selv ved det minste symptom skal de holdes hjemme. Opplever at foreldre tar dette på største alvor og hvis barna skulle ha symptomer så isoleres de umiddelbart til foreldre henter. Her har ikke barna vært forkjølet på mange mnd nettopp fordi både foreldre og barnehagen tar dette på alvor. Omgangsyke har de ikke hadde på over et år.

Back
Topp