Innafor å dele nyhet i uke 12 på fb?

Her har vi delt det med de fleste rundt oss fra jeg fant ut at jeg var gravid i uke 6. Alle mine kollegaer vet det (jobber som kokk og har mye tunge løft så tilrettelegging viktig), og jeg er generelt for å dele tidlig. Skulle det gå galt så vet de rundt meg også hvorfor jeg er lei meg. Men alle er forskjellige og det er bra :)

Jeg mener dere må gjøre det som føles riktig for dere.
Når det kommer til det med risikoen for å miste eller ikke, så mener jeg at det ikke burde ha noe innvirkning på når en forteller/ deler nyheten med andre.
Jeg personlig hadde ikke fortalt nyheten til noen i julen da jeg brått endte opp med å gjennomgå en SA på min mors 50år's dag.. hvordan skulle jeg få forståelse for at humøret mitt ikke sto i stil med stemningen?

Har en venninne som delte på facebook i uke 18 og mistet i uke 20. Mannen hennes skrev en statusoppdatering det han opplyste om hva de gikk gjennom. De møtte bare støtte og forståelse og slapp alle ubehagelige spørsmål.

Er dere klare for å dele, så gjør det! :)

Jeg delte etter OUL sist, var ikke komfortabel med det før det. Denne gangen tror jeg ikke vi kommer til å annonsere det på fb. Har rett og slett ikke lyst.

Men hvis dere har lyst til å dele det, så er det absolutt ingenting i veien med det :) Sannsynligheten for at det går bra er stor, og skulle det verste skje, så er folk flest så oppegående at du vil motta masse trøst, støtte og forståelse, og lite annet. Gjør akkurat det som du har lyst til :)

Ikke for å skremme noen... sist delte vi i uke 12. Fikk dårlige nyheter på oul i uke 20....:/
Hvis det skulle være noe galt med et barn etter disse 12 ukene, så ser jeg personlig ikke noe poeng i å skulle tabulegge dette. Er det noe man liksom skal dytte under teppet? Det mener hvertfall ikke jeg. Ikke at jeg tror du mener det heller. :-)
Skjønner selvsagt risken av å legge det ut før uke 12-13. Så tror kanskje vi venter en ekstra uke eller to. :-)

Vi venter nok til OUL, men synes folk kan dele akkurat når de er komfortable med det selv, enten det er uke 6,12,30 eller ikke i det hele tatt :)

Jeg tenker det også kommer an på hvor aktivt man bruker Facebook. Noen bruker det veldig aktivt og deler da også graviditet tidlig, andre igjen deler gjerne like før eller etter fødsel, hvis de deler. I hvertfall hva jeg har sett i forhold til mine venner på Facebook. Ei som er veldig (over)aktiv der inne delte fra positiv test. Ingen som reagerte på det heller..

Jeg var litt aktiv før og delte da noen uker etter fødsel. Men som tiden har gått så bruker jeg nesten ikke Facebook lenger og tror det er to år siden jeg under hele tatt skrev noe der. Så denne gangen blir det ikke nevnt på Facebook i det hele tatt, da jeg vil synes det er rart å dele noe sånn når jeg omtrent ikke er aktiv der ellers.

Jeg tenker det også kommer an på hvor aktivt man bruker Facebook. Noen bruker det veldig aktivt og deler da også graviditet tidlig, andre igjen deler gjerne like før eller etter fødsel, hvis de deler. I hvertfall hva jeg har sett i forhold til mine venner på Facebook. Ei som er veldig (over)aktiv der inne delte fra positiv test. Ingen som reagerte på det heller..

Jeg var litt aktiv før og delte da noen uker etter fødsel. Men som tiden har gått så bruker jeg nesten ikke Facebook lenger og tror det er to år siden jeg under hele tatt skrev noe der. Så denne gangen blir det ikke nevnt på Facebook i det hele tatt, da jeg vil synes det er rart å dele noe sånn når jeg omtrent ikke er aktiv der ellers.
Jeg er ikke så veldig aktiv. Legger sjeldent ut noe. Deler som oftest bare innlegg som handler om bekjempelse av dyremishandling ...:p (dyreelsker)
Men har egentlig bare venner og bekjente der. Har ellers lukket profil. Så det gjør ikke noe å dele nyheten der. Kommer ikke til å skrive noe gjennom svangerskapet, ei heller dele så mye bilder av barn. Men tenkte denne nyheten er verdt en status. Hvertfall for vår del :-) jeg flyttet sammen med samboeren min for 2 år siden. Flyttet da 2 timer vekk fra gamle venner. Så er fint å oppdatere folket som jeg ikke lenger er i daglig kontakt med :-)

I fjor delte eg en update på Facebook etter hver ultralyd eller samtale vi fekk beskjed om at ho var sjuk. Alt støtte vi fekk var veldig hjelpsomt for meg. Men min beste venninne bommet da ho skrev dato på keisersnitt i en kommentar og da klikka eg. Ho fekk en del likes på kommentaren før ho slettet den, fra folk som eg ikkje hadde kontakt med til vanlig. Så da bestemte eg meg for å halvere vennelisten. Utrooooolig mange prøvde å legge meg til på nytt etter ho ble født men dei hilser aldri i real life!

Nå kan eg sei at eg kjenner alle personlig som eg har som venn ;) mange venner og familie medlemmer i NL som liker å vite hva som skjer og derfor er Facebook ypperlig.

Så. Når alle nære og kjære har fått vite det skal vi slenge det ut på Facebook og kan folk i liten bygda vår slutte å sladre ;)

Hvis det skulle være noe galt med et barn etter disse 12 ukene, så ser jeg personlig ikke noe poeng i å skulle tabulegge dette. Er det noe man liksom skal dytte under teppet? Det mener hvertfall ikke jeg. Ikke at jeg tror du mener det heller. :-)
Skjønner selvsagt risken av å legge det ut før uke 12-13. Så tror kanskje vi venter en ekstra uke eller to. :-)

Jeg snakket for meg selv og mine erfaringer:) jeg kommer ikke til å dele det,men skjønner at folk gjør det fordi det er hyggelig.
Det som ikke er så hyggelig er å ikke være gravid lenger etter å ha mistet sent i svangerskapet og ALLE vet om det...:)

Jeg snakket for meg selv og mine erfaringer:) jeg kommer ikke til å dele det,men skjønner at folk gjør det fordi det er hyggelig.
Det som ikke er så hyggelig er å ikke være gravid lenger etter å ha mistet sent i svangerskapet og ALLE vet om det...:)

Jeg føler det likedan. Man har ulike behov etter å ha opplevd å miste. Jeg har mistet tre ganger, og hadde et veldig behov for å sørge i fred. Jeg kommer derfor ikke til å annonsere graviditeten på FB. Andre derimot synes det er godt med den støtten de får etter å ha vært åpen om det.

Jeg føler det likedan. Man har ulike behov etter å ha opplevd å miste. Jeg har mistet tre ganger, og hadde et veldig behov for å sørge i fred. Jeg kommer derfor ikke til å annonsere graviditeten på FB. Andre derimot synes det er godt med den støtten de får etter å ha vært åpen om det.
Jeg er selvsagt enig med dere begge. Men jeg tenker litt: ja, det KAN skje noe med fosteret etter uke 12-13, men i de alle fleste tilfeller så forløper resten av svangerskapet nogenlunde normalt. Tenker litt da at denne lille sjansen og redselen er noe jeg ikke må la gnage i bakhodet. Jeg tror man kanskje er litt "naiv" når man ikke har mistet før, sånn som meg. Så jeg har absolutt forståelse og enighet i alles meninger. Takker også masse for svar :-)

Jeg er selvsagt enig med dere begge. Men jeg tenker litt: ja, det KAN skje noe med fosteret etter uke 12-13, men i de alle fleste tilfeller så forløper resten av svangerskapet nogenlunde normalt. Tenker litt da at denne lille sjansen og redselen er noe jeg ikke må la gnage i bakhodet. Jeg tror man kanskje er litt "naiv" når man ikke har mistet før, sånn som meg. Så jeg har absolutt forståelse og enighet i alles meninger. Takker også masse for svar :-)
Man bør være litt naiv hvis en vil nyte svangerskapet. Eg ønsker at eg kunne være like naiv som eg var med dei første to, mye mer gøy! Selv om en har mista, i SA eller etter fødselen som meg, en MÅ ha tro på at det skal gå bra.

Med første hadde vi mest lyst til å rope det ut;) var jo over oss av glede. Mannen hadde et profilbilde klar på pc som han skulle publisere etter 12 uker. Der sto det: jeg skal bli pappa. Vi syntes det var så stilig det bildet. Men da gikk folk inn på min profil og begynte å gratulere meg!!! Litt dumt egentlig. Så slik oppdaget sjefen min det. Ikke det at det gjorde noe men uansett. Denne gangen kjenner jeg at jeg ikke har behov for å annonsere det me det første. Men jeg tenker har man lyst så har man lov

Merker at de fleste er veldig forskjellig fra førstefødte til andre..:p forståelig, siden det er en ubeskrivelig glede å skulle bli foreldre for første gang :)

Jeg laget en egen mappe på facebook som jeg bare delte med noen utvalgte med bilder og oppdateringer. Men ellers holdt jeg første graviditet helt av facebook fram til noen uker etter fødsel. Jeg deler veldig lite, og følte derfor at å dele det der var feil. Men koser meg veldig med venners graviditets og fødselsoppdateringer, er så nysjerrig :p

Merker at de fleste er veldig forskjellig fra førstefødte til andre..:p forståelig, siden det er en ubeskrivelig glede å skulle bli foreldre for første gang :)

Mulig det er slik:) For min egen del føler jeg en like stor glede, spenning og stolthet over å bli mamma igjen. Vi har prøvd en god stund på å få nummer to:)

Den store forskjellen for min del er at jeg slappet av mer i 1.svangerskap, og tenkte ikke så mye over mulige "farer". Etter å ha mistet så mange ganger har jeg blitt mer nervøs. Samtidig er det viktig å tørre å håpe:)

Det finnes nok mange som er motsatt og slapper mer av i 2.svangerskap. Det kommer kanskje litt an på bagasjen/tidligere historie.

Jeg skjønner for øvrig godt at mange deler nyheten om graviditeten på FB eller i andre medier; man er jo så stolt:) Hadde jeg vært aktiv på FB hadde jeg nok kanskje lagt ut nyheten:)

Last edited:
Back
Topp