Inkontinens etter fødsel

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Jeg fødte for 3,5 uke siden og lurer på hvor lang tid man anser det for vanlig at det skal ta før man begynner å få normal blærekontroll igjen? Fikk aldri noe info etter fødselen om det.

Jeg tisser ikke spontant på meg mere som rett etter fødsel, men når blæra er full lekker det mye og det kommer også en del ned nys, hoste og løft. Når jeg later vannet nå, så er det nærmest umulig å stoppe strålen. Klarer å stoppe den helt til slutt, men da er det jo ikke mye igjen.

Jeg gjør knipeøvelser hver dag, men begynner å bli litt utålmodig på å komme tilbake til å ha kontroll.
 
Jeg skjønner at det er ubehagelig. Du vet jo at dråpelekksje etter fødsel er ganske vanlig - særlig ved hoste, nys og fysisk aktivitet. Mange forteller at de lekker hvis de hopper på trampoline med et større barn - selv når det er gåttt flere måneder etter fødsel.
Etter fødsel er østrogennivået lavt og holder seg lavt en god stund. Da er slimhinnene både i urinrør og skjede tynne. Når muskulatur og slimhinner blir sterkere etter hver vil lekkasjen avta og bli borte hos så og si alle.
Det beste rådet er å være tålmodig en stund til. Hvis du ikke merker en gradvis bedring bør du henvises til en gyneklogisk poliklinikk for vurdering.
 
Back
Topp