Svangerskapskontroller og oppfølging:
http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Svangerskapskontroller-og-oppfolging/Svangerskapsomsorgen.aspx
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tjolahopp skrev:
Jeg ble tappet for blod, fikk GU, fikk helsekort, fikk info, gravidbøker og masse greier. Fikk ikke noen beskjed om å komme tilbake i uke 12 :< ELLER at det var kontroll hver fjerde uke? Da har jeg jo gått glipp av to kontroller, da...Mortania skrev:
Tror jeg ringer jordmor imorgen jeg da. Sa kan jeg heller dra til jordmor enn legen, for jeg vet at legen min er et veldig stresset menneske...
Hvis du har fylt ut helsekort og greier så har du hatt den kontrollen du skal ha så langt. Det er først fra uke 24 man skal gå hver fjerde uke;) Før det er det bare første kontroll pluss ul. Men jeg ville nok ringt sykehuset ang ul-timen just in case:)
Anbefaler deg å gå til jorsmor i stedet for lege. Myyye bedre spør du meg. Jeg bare ringte helststasjonen der jeg bor fortalte jeg var gravid og trengte jordmor og de ordnet det for meg, mye bedre å gå til jordmor, Tar seg god tid og er mye mer "menneske" enn lege, i tillegg slipper jeg å bestille time der, de ordner det for meg mens hos legen så må jeg tinge inn å bestille selv hver gang. Ang ultralys så er det bare å ringe kk og høre om de har fått en henvisning. om ikke så er det vel bare å få de til å fikse en time til UL:-)poda skrev:
Livets små under skrev:
Tjolahopp skrev:
Jeg ble tappet for blod, fikk GU, fikk helsekort, fikk info, gravidbøker og masse greier. Fikk ikke noen beskjed om å komme tilbake i uke 12 :< ELLER at det var kontroll hver fjerde uke? Da har jeg jo gått glipp av to kontroller, da...Mortania skrev:
Tror jeg ringer jordmor imorgen jeg da. Sa kan jeg heller dra til jordmor enn legen, for jeg vet at legen min er et veldig stresset menneske...
Hvis du har fylt ut helsekort og greier så har du hatt den kontrollen du skal ha så langt. Det er først fra uke 24 man skal gå hver fjerde uke;) Før det er det bare første kontroll pluss ul. Men jeg ville nok ringt sykehuset ang ul-timen just in case:)
Jeg har hatt kontroll hver 4 uke (som normal praksis) med begge de to andre. Det samme skal jeg ha nå også, fra uke 12. De siste ukene var det hver 2 uke. Kanskje det er forskjellig fra lege til lege? (jeg har hatt 2 ulike leger med samme praksis på dette området i alle fall)
Håper du finner ut av det og at du får UL snart i alle fall :)
Jeg tror vel at du burde ringe en jordmor og få oppfølging der hvis legen er travel... Og så kan det nesten virke som om du ikke har hatt første svangerskapskontroll synes jeg. Jeg fikk høre at de tar ikke blodprøvene før etter uke 11 uansett, vet ikke hvorfor. Så her tror jeg du har falt ut av systemet dessverre. Tror nok ikke legen har sendt henvisning til ul i uke 6 fordi det er veldig tidlig og det er mye som kan skje. Dette må du få sjekket opp iallefall. Lykke til! :)Klatremus Lillemann skrev: