Inkallelse til UL

Tusen takk alle sammen ^^

Har kontaktet min søster som skal hjelpe meg videre. Hun har tre unger og er lesemenneske med tilnærmet fotografisk hukommelse, og husker ALT hun har lest. Jeg er bare supern00b på alle områder ;p

Tjolahopp skrev:

Mortania skrev:
Jeg ble tappet for blod, fikk GU, fikk helsekort, fikk info, gravidbøker og masse greier. Fikk ikke noen beskjed om å komme tilbake i uke 12 :< ELLER at det var kontroll hver fjerde uke? Da har jeg jo gått glipp av to kontroller, da...

Tror jeg ringer jordmor imorgen jeg da. Sa kan jeg heller dra til jordmor enn legen, for jeg vet at legen min er et veldig stresset menneske...

Hvis du har fylt ut helsekort og greier så har du hatt den kontrollen du skal ha så langt. Det er først fra uke 24 man skal gå hver fjerde uke;) Før det er det bare første kontroll pluss ul. Men jeg ville nok ringt sykehuset ang ul-timen just in case:)

Jeg har hatt kontroll hver 4 uke (som normal praksis) med begge de to andre. Det samme skal jeg ha nå også, fra uke 12. De siste ukene var det hver 2 uke. Kanskje det er forskjellig fra lege til lege? (jeg har hatt 2 ulike leger med samme praksis på dette området i alle fall)

Håper du finner ut av det og at du får UL snart i alle fall :)

Jeg var på første sv.kontroll når jeg var 12+4, og skal nå på min 2. når jeg er 16+5.. fire uker i mellom, trodde det var vanlig jeg :P Søkte fødeplass tidlig og sammen med fødeplass fikk jeg time til kontroll hos jordmor på sykehuset. Det står ikke noe om ultraluyd,men har hele tiden regnet med at den kommer da siden jeg vil være 18 + 4 den dagen!!!!! Høres rart ut?

Nå har jeg styrt lenger i telefonen enn jeg er komfortabel med -.-

Ringte UL avdelingen på sykehuset. Jeg var ikke meldt inn for noen ultralyd. Sa jeg var 17 uker på vei og spurte om jeg kunne være så snill å bestille time, men det kom ikke på tale :( Det måtte jordmor gjøre.

Ringte helsestasjonen som var rett på andre siden av veien fra jobben min. Helsestasjoner har jo NULL åpningstid på tlf i forhold til folk som jobber et sted hvor man løper rundt i fire-fem timer før pause og løper rundt resten etter pausen. Da de endelig åpnet, fikk jeg ikke bruke dem. Like før jeg påsto at jeg bodde i butikken ;p

Så fikk jeg nr til en helsestasjon som var på andre siden av byen. Den hørte jeg visst til, men denne samarbeidet med en som ligger en gate oppenfor meg, den fikk jeg ikke vite om før jeg hadde ringt helsestasjon nr 2 og ventet på åpen telefon og kø og masse dritt. Skal sies at telefonen og stengte mens jeg holdt på med styret :(

Så idag, ENDELIG har jeg fått ting litt på stell... Ringte nærmeste helsestasjonen. Jeg kunne komme fra uke 24 og utover. WAT! Jeg vil jo ikke gå til legen min på svangerskapskontroller fordi hun er stress.com :< Så da måtte jeg ringe legen og få svangerskapskontroll "SÅ FORT SOM OVERHOSDET MULIG!!!!!!". Litt stresset og lei :p Sa jeg var der i uke 6, og at jeg trodde jeg skulle ha fått innkallelse til UL by now, men så sier hun jeg har glemt å komme til en kontroll jeg ikke har fått noen time til ;p Hvordan kan jeg glemme en kontroll jeg ikke har fått vite når er? For hun visste tydeligvis når det skulle vært ;p

Så da skal jeg dit på torsdag, og få henvisning til UL, og jeg er bombesikker på at den kommer til å være når jeg er i Miami. Bare jeg får henvisningen før jeg reiser... Drar om 10 dager ;p Kjenner sannsynligheten! Haukeland er visst kjent for å være usedvanlig trege. Får sikkert ultralyd i uke 35 ;p

tigerliljen skrev:
Jeg var på første sv.kontroll når jeg var 12+4, og skal nå på min 2. når jeg er 16+5.. fire uker i mellom, trodde det var vanlig jeg :P

Det er helt vanlig, men det vet jo ikke jeg når ingen har fortalt meg det ;p

Så rart at du må stresse så mye pga dette, har aldri hørt om noen som må ringe, styre og stelle pga UL, lege time og jordmor time.

Håper det blir lettere etterhvert og at du får UL enten rett før eller rett etter turen din :)

Anbefaler deg å gå til jorsmor i stedet for lege. Myyye bedre spør du meg. Jeg bare ringte helststasjonen der jeg bor fortalte jeg var gravid og trengte jordmor og de ordnet det for meg, mye bedre å gå til jordmor, Tar seg god tid og er mye mer "menneske" enn lege, i tillegg slipper jeg å bestille time der, de ordner det for meg mens hos legen så må jeg tinge inn å bestille selv hver gang. Ang ultralys så er det bare å ringe kk og høre om de har fått en henvisning. om ikke så er det vel bare å få de til å fikse en time til UL:-)

Uff for et styr for deg! Men som en trøst så kjenner jeg flere som ikke har hatt ul før uke 22! Så du har fremdeles endel tid på deg:)

poda skrev:
Anbefaler deg å gå til jorsmor i stedet for lege. Myyye bedre spør du meg. Jeg bare ringte helststasjonen der jeg bor fortalte jeg var gravid og trengte jordmor og de ordnet det for meg, mye bedre å gå til jordmor, Tar seg god tid og er mye mer "menneske" enn lege, i tillegg slipper jeg å bestille time der, de ordner det for meg mens hos legen så må jeg tinge inn å bestille selv hver gang. Ang ultralys så er det bare å ringe kk og høre om de har fått en henvisning. om ikke så er det vel bare å få de til å fikse en time til UL:-)

Fikk ikke time hos jordmor før i uke 24, og jeg fikk ikke lov å bestille time til UL selv hos KK UL LAB, men nå er henvisning levert personlig. På den står det at jeg er i uke 17 og skal ha mellom uke 17 og 19 ;p De kommer sikkert til å få angst XD Bare den ikke kommer i uke 19 eller 20 er jeg fornøyd. Det er da jeg er borte. Så neste uke eller uke 21 er optimalt.

Hmm, det hørtes rart ut! Jeg fikk innkallelse like etter jeg hadde vært hos legen første gangen! UL skal jo gjennomføres mellom uke 17-19, og siden du allerede er i uke 17 virker det som du er blitt glemt:S Ring legen din, så håper jeg du får time som ikke krasjer med reisene dine!

Livets små under skrev:

Tjolahopp skrev:

Mortania skrev:
Jeg ble tappet for blod, fikk GU, fikk helsekort, fikk info, gravidbøker og masse greier. Fikk ikke noen beskjed om å komme tilbake i uke 12 :< ELLER at det var kontroll hver fjerde uke? Da har jeg jo gått glipp av to kontroller, da...

Tror jeg ringer jordmor imorgen jeg da. Sa kan jeg heller dra til jordmor enn legen, for jeg vet at legen min er et veldig stresset menneske...

Hvis du har fylt ut helsekort og greier så har du hatt den kontrollen du skal ha så langt. Det er først fra uke 24 man skal gå hver fjerde uke;) Før det er det bare første kontroll pluss ul. Men jeg ville nok ringt sykehuset ang ul-timen just in case:)

Jeg har hatt kontroll hver 4 uke (som normal praksis) med begge de to andre. Det samme skal jeg ha nå også, fra uke 12. De siste ukene var det hver 2 uke. Kanskje det er forskjellig fra lege til lege? (jeg har hatt 2 ulike leger med samme praksis på dette området i alle fall)

Håper du finner ut av det og at du får UL snart i alle fall :)

Kan hende det varierer litt om legene bruker det nye opplegget eller ikke :) Jeg ble overraska selv over at det var mye færre kontroller nå enn jeg hadde med de to andre.. Her står det litt om det "nye opplegget": http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Farre-kontroller--mer-tid/

Klatremus Lillemann skrev:
Jeg tror vel at du burde ringe en jordmor og få oppfølging der hvis legen er travel... Og så kan det nesten virke som om du ikke har hatt første svangerskapskontroll synes jeg. Jeg fikk høre at de tar ikke blodprøvene før etter uke 11 uansett, vet ikke hvorfor. Så her tror jeg du har falt ut av systemet dessverre. Tror nok ikke legen har sendt henvisning til ul i uke 6 fordi det er veldig tidlig og det er mye som kan skje. Dette må du få sjekket opp iallefall. Lykke til! :)

Mener de ikke tar blodprøver før i uke 11/12 for å se om du har utviklet antistoffer.

Min ultralyd er i min uke 20. Det står også på brevet at det gjøres mellom uke 17 og 20.

Nå har dere sporet helt av.

Inkallelse dumpet ned i postkassen min idag når jeg var på jobb. Timen var i dag kl halv tolv ;p

HELDIGVIS ringte en dame meg igår og spurte om jeg visste at jeg hadde time onsdag halv tolv, da sa jeg nei, har ikke fått noe brev jeg? Men de ville heller jeg skulle komme imorgen kl halv tre :) Bra at jeg får den rett før turen min, bare alt er i orden.

så bra :) fint å høre at det ordnet seg til slutt :D

Da var det overstått, men jeg gjør det gladelig igjen :D

Barnet er perfekt, det er ingenting som tyder på at noe er galt, og terminen er beregnet til den terminen jeg allerede har beregnet selv. Jeg eier tydeligvis ganske hardt på å regne ut termin ^^ Hodet er 15,5 cm, hjertet (som så gigantisk ut!!!!) pumpet for harde livet, og ungen var aktiviteten selv, snudde seg til jordmors store fortvilelse et par ganger, men plutselig var det veldig fint bilde av hjertet, plutselig veldig bra av nyrene, plutselig fantastisk for måling av magen. Å se tverrsnitt av en kropp var litt sært. Så ut som en kotelett av en fisk ^^ Strakk seg, tok seg mye til ansiktet, noe som også fortvilte jordmoren litt, for det gjorde det jo umulig med noe 3D bilde. Enten så var det hender der, ellers så var det et gap med nesen til værs ;p

Jeg sa nei til å vite kjønnet, alltid vært planlagt fra min side, men samboeren min var litt uenig, han ville så gjerne vite ;p

Ble helt svett av å lese tråden :-D Men det endte jo helt perfekt!! (Her er det vanlig å bestille jordmor selv, tidlig- for det er visst mange om beinet, men man begynner ikke å gå dit for man er 24 uker på veg. Kanskje en fellesgruppe i mellomtiden. Man blir oppfordret til å gå til lege frem til uke 24. Og i alle fall rundt uke 12 for blodprøver som visstnok ikke kan tas tidligere og for henvisning til UL. Men hvilken førstegangs kan gjette seg til det?? Dårlig med opplysninger og info fra legen din! Men så bra at alt gikk fint, og kos deg på ferie :-) )

Back
Topp