Ingen tenner- mat

Kilikool

Blir kjent med forumet
Sønnen min på 1 år har fortsatt ingen tenner, og jeg lurer på om dere kan vise meg deres matplan? Hva spiser deres barn i løpet av dagen? Jeg har vært litt pingle, det meste blir most, så jeg trenger litt inspirasjon:woot:

Gi han det dere spiser. Det er ikke noe problem. Min på åtte måneder spiser ikke most mat, det gjorde han ikke før han fikk tenner heller. Han spiser brødskiver, grønnsaker, frukt, kylling, koteletter, kjøttboller etc etc.

Gommene er såpass harde at det går fint med vanlig mat:) Frukt, grønt, kjøtt, fisk, brød... Mi jente liker ikke så godt flytende mat som grøt og middagsglass/most middag, men fruktpure/smoothie er ok:joyful:

Jeg er litt sprø og gir mi jente avacadobåter og mangobåter med skallet på. Dette for å få bedre grep, siden de er så glatte. Hun spiser fruktkjøttet og får selv skallet ut av munnen etterpå.:cat:

Jeg er visst ganske seint ute når det gjelder å spisebsamme mat som oss, men det han har spist foreløpig, som ikke er most, har han hvertfall likt, så forhåpentligvis fortsetter det sånn:) Takk for tips! Kjøttboller høres forresten genialt ut!:joyful:

Gommene er sterke. Vi gav biter fra 6 mnd alder, aldri most maten. Eneste most hun har fått er potetmos når vi spiser det. Hun fikk ikke tenner før hun hadde spist en stund, og spiste kjøtt, rå grønnsaker osv før tennene kom. Alltid gitt det vi spiser, og ungen har spist selv fra 6 mnd.

Vi gav biter fra 6 mnd. Lillesøster ville aldri ha mos, ville spise selv fra starten så fikk det samme som oss. Fikk første 2 tenner rundt 10mnd og neste tann kom inn ikke før hun var 15mnd tror jeg. Hun spist alt mulig allikevel. Null problem! :)

Jeg var også skeptisk i starten før tennene kom. Men det er utrolig hva de klarer å spise uten tenner. Bare å prøve med trygge og myke biter i starten, så går det nok ikke lang tid før du tørr å gi mer og mer biter :) men her spiser hun hele brødskiver, det vi har til middager skjærer det opp i biter. All slags frukt/smoothie/yoghurt.

Sier som de over her. La barnet gomle på vanlig mat. Min spiste brødskiver med skorper fra ganske tidlig faktisk. Slutta av en eller annen grunn å spise skorper når han begynte i barnehagen..

Ville ikke gitt de hardeste tingene, men alt som logisk nok kan tygges med gommer er innafor :)

De tygger med gommene (som er harde og velegnet) frem til jekslene kommer ;) Min fikk ordinær mat fra 6 mnd, ingenting most eller «babytilpasset» utover typ meieriprodukter, salt og honning.

Gommene er knallharde så de klarer å hanskes med de utroligste ting. Jenta vår spiste pizza med skorpe på da hun var 6 mnd og tannløs, tygde i seg og moste med gommene. Ga også godt kokte grønnsaker i biter, eplebåter, pærebåter, kavring hun kunne gnage på etc for å lindre kløe i gommene. Ved ett års alder (hadde to tenner) spiste hun brødskive med skorpe til frokost, hjemmelaget havregrøt, bananpannekaler, omelett eller skive til lunsj+ frukt, et helt middagsglass i 14. tiden, frukt til mellommåltid l7tt seinere, så fikk hun alltid smake på vår middag kl 17 og fikk kveldsgrøten kl 18, og flaske med MME før legging.

Sier som de andre. Min har 8 tenner, men de er jo foran, så det er faktisk gommene han tygger mest med ;)

Ikke noe problem for de med biter. Mine har spist brød med skorpe fra 6 mnd alder og middag med klumper.

Takk for svar alle sammen:)
Har begynt å gitt han mer vanlig mat, og det meste går fint:D Forsøkte på en liten paprikabit tidligere i dag, hvor jeg til og med skjærte vekk "skallet", han tygde på den i evig tid, og begynte å brekke seg etter typ 15 min:nailbiting: Og har også lagd brekningslyder flere ganger i dag, flere timer etter paprikaen. Så jeg tar det rolig, haha

Har begynt å gitt han mer vanlig mat, og det meste går fint:D Forsøkte på en liten paprikabit tidligere i dag, hvor jeg til og med skjærte vekk "skallet", han tygde på den i evig tid, og begynte å brekke seg etter typ 15 min:nailbiting: Og har også lagd brekningslyder flere ganger i dag, flere timer etter paprikaen. Så jeg tar det rolig, haha

Husk at brekningslyder ikke automatisk betyr at de brekker seg/setter ting i halsen, men at det kan være så enkelt som at det er en ny konsistens.
Du kan forvelle paprikaen, eller grille den så den er enklere å tygge.
Les om BLW (baby led weaning). :)

Rå paprika er det min synes er vanskeligst å tygge også av grønnsaker, selv med tenner. Men han får det likecel da, tygger litt og spytter ut når han er lei :p

Brekninger er helt normale i begynnelsen det er sånn de lærer å tygge og svelge. Ville begynt med kokte grønnsaker i staver (mini mais, gulrøtter, kålrot, brokkoli buketter) før rå grønnsaker. Det er mye lettere å spise.

Gi vanlig mat så lærer barnet å tygge. Trenger ikke tenner for å tygge. De første jekslene de får heter toårsjeksler, og kommer mye senere enn fortenner, og ingen tygger med fortenner :p

Har gitt han kokt og most grønnsaker i flere måneder, det er derfor jeg tenkte jeg måtte begynne med litt fastere mat.
Og paprikaen kom også ut igjen da han brakk seg, vet at det er normalt at de brekker seg, og at dette er naturlig for dem, men dette så skumlere ut enn vanlig:p Men hmmm, kanskje jeg skal grille litt paprika:D

Min yngste fikk første tann når hun nærmet seg 14 mnd. Hun er nå 2 og har 8 av 20. Hun spiste alt som andre spiste før hun fikk tenner. Ga henne selvfølgelig ikke mat som er vanskelig å spise. Men stort sett vår middag. Tygget med gommene

Back
Topp