Informere om svangerskap på jobbintervju?

Sprellbella

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er per nå inne i en midlertidig ansettelse med varighet ut juli, og har begynt å søke på faste stillinger (oppstart 1. august). Jeg har blitt innkalt til jobbintervju, og har tidligere tenkt at jeg ikke skal nevne noe om svangerskap så tidlig i en eventuell ansettelsesprosess. Dette fordi en potensiell arbeidsgiver ikke har lov til å ta dette med i betraktningen når innstillingen skal bestemmes, men jeg vet at dette blir gjort. En potensiell arbeidsgiver kan lett finne andre argumenter for at andre søkere er mere egnet enn meg, eksempel at jeg har kort ansiennitet (ferdigutdannet for ett år siden). Samtidig vil jeg føle meg ganske kjip ovenfor ny arbeidsgiver dersom jeg tilbakeholder denne informasjonen. "Takk for jobbtilbud! Jeg takker ja. Forresten har jeg termin 4 dager etter at arbeidsforholdet starter!" Ser ikke for meg at dette vil være en spesielt god start på et arbeidsforhold, samtidig som at jeg ikke ønsker å bli forbigått fordi jeg er gravid..
Er det noen som har vært i liknende situasjon og kan dele erfaringer?
 
Sniker! Jeg var i samme situasjon, riktignok med termin noen mnd etter oppstart i ny jobb. Jeg sa ingenting på intervju, men ga beskjed i forbindelse med signering av kontrakt. Som du sier så har de ikke lov til å legge vekt på det, og da er det ingen grunn til at du skal trenge å si noe tenker jeg. De ansetter deg jo fordi du potensielt skal være der i mange år, så noen mnd nå i starten bør ikke ha noe å si. Nei, i sånne situasjoner må vi damer øve på å ikke være alt for hensynsfulle og heller tenke litt på oss selv!
Lykke til på intervju!
 
Sniker! Jeg var i samme situasjon, riktignok med termin noen mnd etter oppstart i ny jobb. Jeg sa ingenting på intervju, men ga beskjed i forbindelse med signering av kontrakt. Som du sier så har de ikke lov til å legge vekt på det, og da er det ingen grunn til at du skal trenge å si noe tenker jeg. De ansetter deg jo fordi du potensielt skal være der i mange år, så noen mnd nå i starten bør ikke ha noe å si. Nei, i sånne situasjoner må vi damer øve på å ikke være alt for hensynsfulle og heller tenke litt på oss selv!
Lykke til på intervju!
Tusen takk for tilbakemelding Vet ikke om intervjuet gikk bra eller dårlig, men det er i alle fall gjennomført!
 
Skjønner deg veldig godt! Jeg hadde også slitt med den samvittigheten, men du er jo en investering, tenker jeg. Enig med Piana her. :)Lykke til! Krysser fingrene for at du får jobben :)
 
Du trenger ikke å nevne noe på intervjuet, for de skal ikke ha noe å si. Selvom jeg kan forstå dette er vanskelig. Du må tenke på deg selv, og hva du vil.

Jeg droppet å søke på drømmejobben tidligere i svangerskapet, på grunn av dette. Og jeg angrer noe veldig i ettertid. Jeg skulle ønske jeg hadde søkt, og hadde da ikke sagt noe på intervjuet.

Mye lykke til:)
 
Det var et spørsmål i aftenposten om dette for noen dager sida. Eksperten hadde et veldig godt poeng - han mente man ikke burde informere, fordi da gir man arbeidsgiver informasjon de egentlig ikke vil ha (fordi de ikke har lov til å diskriminere). Hvis man ikke får jobben, så slipper man også å lure på om man ble diskriminert. Så hans tydelige råd var å la være å si noe før man hadde signert kontrakt!
 
Dette synes jeg er veldig vanskelig! Skal selv i intervju til drømmejobben neste uke, og vurderer å informere om det på slutten av intervjuet. Nå er jo situasjonen spesiell i og med at alle intervjuer foregår digitalt, men i en normal hverdag ville man jo møttes fysisk og da hadde jeg ikke klart å skjule magen. Så jeg tror rett og slett ikke at jeg har samvittighet til å skjule det, samtidig som jeg ikke ønsker den superubehagelige situasjonen når jeg må "avsløre" hemmeligheten hvis jeg får jobbtilbud. Dessuten må jeg jo tenke at bedriften jeg har søkt jobb hos driver etter regelverket og da skal ikke diskriminering pga graviditet forekomme. Ved å skjule at man er gravid, kan det jo tolkes dithen at man ikke stoler på arbeidsplassens evne til å velge kandidat på rettferdig vis.

Men igjen, jeg synes det er fryktelig vanskelig! Begge alternativene føles feil på et eller annet vis uansett.. Lykke til i intervjuet!!
 
Dette synes jeg er veldig vanskelig! Skal selv i intervju til drømmejobben neste uke, og vurderer å informere om det på slutten av intervjuet. Nå er jo situasjonen spesiell i og med at alle intervjuer foregår digitalt, men i en normal hverdag ville man jo møttes fysisk og da hadde jeg ikke klart å skjule magen. Så jeg tror rett og slett ikke at jeg har samvittighet til å skjule det, samtidig som jeg ikke ønsker den superubehagelige situasjonen når jeg må "avsløre" hemmeligheten hvis jeg får jobbtilbud. Dessuten må jeg jo tenke at bedriften jeg har søkt jobb hos driver etter regelverket og da skal ikke diskriminering pga graviditet forekomme. Ved å skjule at man er gravid, kan det jo tolkes dithen at man ikke stoler på arbeidsplassens evne til å velge kandidat på rettferdig vis.

Men igjen, jeg synes det er fryktelig vanskelig! Begge alternativene føles feil på et eller annet vis uansett.. Lykke til i intervjuet!!
Vi hadde fysisk intervju, og jeg klarte tydeligvis å skjule magen da de ikke hadde lagt merke til den!
Jeg valgte faktisk å prate med styrer i nåværende barnehage jeg jobber i, for å rådføre meg og høre hva hun ønsker fra en arbeidssøker i min situasjon. På selve intervjuet informerte jeg om svangerskap og tanker rundt situasjonen som gravid arbeidssøker. Et av argumentene som gjorde at jeg valgte å informere er tillitsforholdet med potensiell arbeidsgiver. Jeg ønsket å vise at jeg stoler på at de gjør jobben deres på en ordentlig måte, og dersom de er informert om dette, og de velger å tilby meg jobben er de forberedte på at de må finne en vikar for meg den perioden jeg skal ut i permisjon. Om dette var lurt av meg eller ikke får vi nok aldri vite, men det letter min samvittighet i alle fall!
Lykke til på jobbintervju, håper du får jobben!
 
Ser du har vært på intervju allerede, ikke vært i samme situasjon selv men har valgt å ikke søke på aktuelle jobber selv pga svangerskap/akkurat gått ut i permisjon tidligere, og angret bittert på at jeg ikke søkte.

Er selv i ett vikariat ut august, og fant drømmestillingen utlyst for noen dager siden med oppstart 1.8. Slike jobber lyses ikke ut særlig ofte og har utrolig mange søkere når de først lyses ut. Jeg har så utrolig lyst til å søke, men så holder den delen som er redd for å bli forbigått av andre pga graviditeten, selv om det ikke er lov, meg igjen.

Pratet litt med moren min som jobber på skole og er tillitsvalgt på skolen, og dermed vært med på en del intervju som tillitsvalgt at en skal gjøre ett ganske godt intervju får å bli ansatt som gravid og helst gå ut i permisjon når jobbstart er aktuelt, selv om bedriften ikke har lov til å ikke ansette noen på bakgrunn av svangerskap. Men ser ut som du drøftet godt rundt din egen situasjon ifht svangerskap og permisjon og krysser fingrene for deg:)
 
Back
Topp