Informasjon om barnehager

CeciliaC

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Julikulene 2020
Har søkt nettet opp og ned i mente, men evner ikke å finne mer enn tre utsagn om barnehagene i nærheten av oss. Finner jo hva kommunen selv skriver, samt flere nettsteder som oppfordrer foreldre til å legge igjen tilbakemeldinger - men altfor få skriver noe om sine erfaringer. Er det noen her som har tips til steder hvor jeg kan høre litt hva andre foreldre har bemerket seg med barnehagene?

Har mange barnehager i nærheten, så vil gjerne sette meg litt inn i dem før man skal prioritere kun to på søknaden. Noen er avdelingsbarnehager, en er organisert med base. Ingen av dem har mer enn minimumskravet med pedagogiske ledere (kjenner jeg er skeptisk til stor bruk av ufaglærte i samtlige av disse barnehagene - jeg ble overrasket over hvor få faglærte det er!). Det er samme pris, den ene har større uteareal og er nyoppusset, mens en har eldre fasiliteter og færre antall barn.

Det er vanskelig å si hvordan det faglige opplegget faktisk fungerer ut fra informasjonen på hjemmesiden til kommunen. Følger samtlige ansatte det som står der, så må det jo være fantastiske barnehager alle sammen? Dessverre er det vel ikke slik. Det er jo store forskjeller, og enkelte barnehager er SÅ flinke til å skape trygge, stabile og læringsrike omgivelser for barna. Jeg vil jo ha en slik en! :)

Hva har dere andre lagt vekt på i vurderingen av barnehager?

Det går ann å besøke barnehagene før du søker, så kanskje du får et inntrykk av hvordan det er. Skjønner godt at du vil ha bra barnehage, men personalsammensetningen kan fort endre seg. De ansatte kan bli gravide, sykemeldte osv, og plutselig er det helt andre folk som jobber der.
En avdeling i en barnehage kan også være mye bedre enn en annen. Kvaliteten på arbeidet som gjøres er ofte avhengig av ped.leder, og da blir det vanskelig å vurdere. Og det noen er fornøyd med kan andre være misfornøyd med, det kommer ann på hva foreldrene vektlegger.

dessverre finnes det ikke noe fasitsvar på det her.

Jeg jobber som ped.leder i bhg.når jeg ikke er i permisjon, og skal sjøl søke bhg.plass til mini fra høsten av. Jeg vektlegger avd.fremfor base fordi jeg har best erfaring med det, om de har små- og storbarnsavdeling eller aldersinndelte grupper og antall ansatte per avd.(gjerne flere faglærte enn minimumskravet, men veit det er få som har det).
Dra gjerne på besøk til bhg.du skal ha på lista, men ring og spør bhg.om de vil avtale et bestemt tidspunkt...veit av egen erfaring at mye uanmeldte besøk kan være litt slitsomt, og man kan heller ikke forvente at de ansatte har tid til å vise deg rundt hvis de er midt i en aktivitet :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Hadde også, som andre her har sagt, avtalt møte med barnehagen og fått komt på besøk. Det er utrolig hvor mye en kan finne ut bare med å smake litt på stemningen når du kommer inn i ett rom. Da får du også se ting som om de voksne faktisk er sammen med barna, eller om de sitter med hver sin kaffekopp og snakker, hvor høyt lydnivå det er, hvor flinke de er til å dele barna opp i smågrupper og så videre... Når jeg skal søke bhg til jenta mi så kommer jeg absolutt til å stikke innom barnehagene før jeg søker!

Har ikke barnehagene egne hjemmesider?
Du kan ringe bhg og spørre om du kan få komme på besøk å se og få litt info om akkurat den bhg.
Jeg ville valgt avdeling framfor base - ingen tvil!!

Ang ufaglærte - det tror jeg ikke du kommer utenom. Det samme med personalutskiftninger. Og kvaliteten kommer veldig an på enkeltpersonene som jobber der og det kan forandre seg mye i løpet av bhgtiden.

Back
Topp